Actuele vragen
Hieronder vindt u de meestgestelde vragen op een rij. Als u op de vraag klikt, verschijnt het antwoord. Staat uw vraag er niet bij of wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op.
Meestgestelde vragen
-
U vindt uw jaaroverzicht in MijnONVZ (onder Declaraties > Behandelde Declaraties). Via de knop Jaaroverzicht kunt u uw overzicht downloaden.
-
Bent u als hoofdverzekerde ingelogd op MijnONVZ? Dan vindt u uw polisblad onder 'Mijn status' > 'Mijn verzekeringen'.
Let op: u kunt uw polisblad over 2023 vanaf dinsdagochtend 15 november zien in MijnONVZ. -
Heeft u de ONVZ-app gedownload op uw smartphone, dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Hiermee kunt u noodzakelijke medische zorg krijgen in onder meer de hele EU en Australië. Deze heeft u zo altijd tot uw beschikking. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.
Waar vindt u de digitale zorgpas?
• In de ONVZ-app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
• De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of ONVZ-app van de hoofdverzekerde
• Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder de optie: Mijn status/Digitale zorgpasLet op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons Service Center op 030 639 62 22. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. U ontvangt de pas dan binnen 10 werkdagen gratis thuis. Houdt er rekening mee dat wij de zorgpas altijd sturen naar het adres van de hoofdverzekerde.
-
De basisverzekering vergoedt de meeste zorgkosten. Maar u moet elk jaar eerst een deel zelf betalen. Dat is het verplicht eigen risico. Wilt u meer uitleg over het verplicht eigen risico? Bekijk dan onze pagina Het eigen risico.
Goed om te weten
Soms betaalt u naast eigen risico ook een eigen bijdrage. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige geneesmiddelen, ziekenvervoer, een kunstgebit en een hoortoestel. U betaalt dan eerst de eigen bijdrage. En over het bedrag dat overblijft eigen risico. Wilt u meer uitleg over de wettelijke eigen bijdrage? Bekijk dan onze pagina Eigen bijdrage.
-
U kunt uw zorgkosten op vier manieren bij ons declareren. Via de ONVZ app, via MijnONVZ, via onze pagina Direct online declareren of per post. Wilt u per post declareren? Bekijk dan de uitleg op Declareren per post.
Uw verzekering
Heeft u een vraag over uw verzekering? Of waar u uw polisblad kunt vinden? Op deze pagina vindt u de meestgestelde vragen op een rij.
Betalen
Heeft u een vraag over de betaling van uw premie of over zorgkosten die u heeft gemaakt? Op deze pagina vindt u de meestgestelde vragen op een rij.
Aanvragen of wijzigen
Wilt u een zorgverzekering bij ONVZ aanvragen? Of wilt u weten hoe u wijzigingen kunt doorgeven? Op deze pagina vindt u de meestgestelde vragen op een rij.
MijnONVZ en app
Heeft u een vraag over MijnONVZ? Of wilt u weten hoe u de app kunt gebruiken? Op deze pagina vindt u alle meestgestelde vragen op een rij.
Zorg en gezondheid
Heeft u een vraag over zorg of zoekt u een ziekenhuis of zorgverlener? Op deze pagina vindt u alle meestgestelde vragen op een rij.
Buitenland en reizen
Gaat u op vakantie of naar het buitenland voor bijvoorbeeld uw werk? Dan zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Op deze pagina vindt u een overzicht van de meestgestelde vragen over buitenland en reizen.