Snel regelen

Actuele vragen

Hieronder vindt u de meestgestelde vragen op een rij. Als u op de vraag klikt, verschijnt het antwoord. Staat uw vraag er niet bij of wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op.

Meestgestelde vragen

  • Via de premieberekening op onze website kunt u snel en gemakkelijk een aanvraag bij ons indienen. Komt u er niet uit? U kunt ook telefonisch een aanvraag doen via 030 639 62 22, optie 2.

    Let op: een telefonische aanvraag kan even duren, dit is ook afhankelijk van de drukte.

  • De hoofdverzekerde is de enige persoon op de polis die verzekeringen kan wijzigen via MijnONVZ. U gaat naar MijnONVZ > Mijn status > Mijn verzekeringen en Verzekering wijzigen. Hier kunt u ook wijzigingen voor de medeverzekerde(n) doorvoeren. Via de app is het helaas niet mogelijk om verzekeringen te wijzigen.

    Let op: uw kunt uw verzekering alleen wijzigen tussen 12 november 2022 en 31 januari 2023. Gedurende het jaar is het niet mogelijk om uw verzekering te wijzigen.

  • Bent u als hoofdverzekerde ingelogd op MijnONVZ? Dan vindt u uw polisblad onder 'Mijn status' > 'Mijn verzekeringen'.

    Let op: u kunt uw polisblad over 2023 vanaf dinsdagochtend 15 november zien in MijnONVZ.

  • Heeft u de ONVZ-app gedownload op uw smartphone, dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Hiermee kunt u noodzakelijke medische zorg krijgen in onder meer de hele EU en Australië. Deze heeft u zo altijd tot uw beschikking. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.

    Waar vindt u de digitale zorgpas?

    • In de ONVZ-app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
    • De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of ONVZ-app van de hoofdverzekerde
    • Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder de optie: Mijn status/Digitale zorgpas

     

    Let op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons Service Center op 030 639 62 22. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. U ontvangt de pas dan binnen 10 werkdagen gratis thuis. Houdt er rekening mee dat wij de zorgpas altijd sturen naar het adres van de hoofdverzekerde.

  • De premie wordt altijd afgeschreven op de laatste werkdag van de maand. U betaalt de premie altijd een maand vooruit. Dat betekent dat u in januari de premie voor februari betaalt. Ook als u ervoor kiest om uw premie per jaar te betalen, dan betaalt u de premie op de laatste werkdag van december.

    Wanneer incasseert ONVZ premie voor 2023?
    Deze wordt rond 29 december 2022 afgeschreven.

    Let op: heeft u eind december uw verzekering afgesloten bij ONVZ, dan schrijven wij uw premie in januari af. Houd er rekening mee dat de premie van februari dan óók in januari geïncasseerd wordt.

     

Uw polis

  • Bent u als hoofdverzekerde ingelogd op MijnONVZ? Dan vindt u uw polisblad onder 'Mijn status' > 'Mijn verzekeringen'.
     
    Log in op MijnONVZ
  • Heeft u de ONVZ-app? Dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Zo heeft u deze altijd bij de hand. Met de EHIC kunt u medisch noodzakelijke zorg krijgen in onder andere de hele EU en Australië. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.

     

    Waar vindt u de digitale zorgpas?

    • In de ONVZ-app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
    • De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of ONVZ-app van de hoofdverzekerde
    • Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder de optie: Mijn status/Digitale zorgpas

     

    Let op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons Service Center op 030 639 62 22. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. U ontvangt de pas dan binnen 10 werkdagen gratis thuis. Houdt er rekening mee dat wij de zorgpas altijd sturen naar het adres van de hoofdverzekerde.

    Wilt u meer informatie over verzekeringsbewijzen? Bekijk dan onze pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee.

    Bekijk dan onze pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee.
  • Heeft u een premieverklaring nodig om aan te tonen dat u voor een bepaalde periode bij ONVZ verzekerd bent geweest en premie heeft betaald? U kunt hiervoor een e-mail sturen naar polisteam@onvz.nl met de reden dat u een verklaring nodig heeft, en de periode waarover de verklaring moet worden opgemaakt. U ontvangt deze dan zo spoedig mogelijk, maar houdt rekening met een verwerkingstijd van 10-15 werkdagen. 
  • Waarom kunt u dit niet bekijken? 

    De persoonsgegevens van elke meeverzekerde vanaf 16 jaar zijn beschermd volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Daarom zijn medische gegevens, zoals details van declaraties, alleen in te zien voor de verzekerde waar het over gaat.

     

    Wat moet er gebeuren om ervoor te zorgen dat u als hoofdverzekerde de medische gegevens kan inzien van de meeverzekerde?
    De meeverzekerde van 16 jaar en ouder moet deze machtiging één keer afgeven via zijn of haar MijnONVZ op de pagina Mijn gegevens.

     

    Goed om te weten
    Een hoofdverzekerde kan de meeverzekerde niet machtigen om medische gegevens in te zien.

     

    Wilt u meer informatie over de bescherming van uw persoonsgegevens?

    Bekijk het Privacy statement

MijnONVZ en app

  •  

    Via de ONVZ app kunt tegenwoordig veel zaken regelen. U kunt bijvoorbeeld eenvoudig declareren en gegevens wijzigen via de ONVZ app. Daarom is het handig om de ONVZ app te downloaden. Om de ONVZ app te gebruiken moet u eerst de ONVZ app activeren.

    Voor het activeren van de app heeft u een activatiecode nodig. Deze vraagt u zo aan:

    • Open de app en kies 'Activeren via DigiD'
    • Log in bij DigiD met sms-controle of DigiD app
    • De app wordt automatisch gekoppeld aan uw MijnONVZ-account
    • Maak een persoonlijke 5-cijferige pincode aan in de app, waarmee u voortaan op de app inlogt

    Bekijk voor meer informatie onze pagina Declareren met de ONVZ app.
  • U kunt inloggen bij MijnONVZ via DigiD of via een ONVZ account. Wij adviseren u om in te loggen via DigiD omdat u dan uw volledige gegevens kunt inzien. 

    Wilt u weten hoe u inlogt bij MijnONVZ? Bekijk dan de video op onze Login pagina.

    Heeft u geen DigiD en heeft u voorheen gebruik gemaakt van iDIN? Bekijk dan onze pagina Uitleg over inloggen.

  • Via MijnONVZ en de ONVZ app kunt u veel dezelfde zaken regelen. Maar er zit ook verschil in. Zo kunt u bijvoorbeeld een foto maken met de eenvoudig ONVZ app om zorgkosten te declareren. En via MijnONVZ kunt u een pdf uploaden om zorgkosten te declareren. Bekijk onze pagina Digitaal uw zaken regelen om te zien of u MijnONVZ of de ONVZ app nodig heeft.
    Bekijk de pagina Digitaal uw zaken regelen

Afsluiten en wijzigingen

  • U kunt uw zorgverzekering tot uiterlijk 31 december 2022 opzeggen. Wilt u een wijziging doorgeven in uw aanvullende zorgverzekering of tandverzekering? Dan kunt u dit doen tot uiterlijk 31 januari 2023.

  • De hoofdverzekerde is de enige persoon op de polis die verzekeringen kan wijzigen via MijnONVZ. U gaat naar MijnONVZ > Mijn status > Mijn verzekeringen en Verzekering wijzigen. Hier kunt u ook wijzigingen voor de medeverzekerde(n) doorvoeren. Via de app is het helaas niet mogelijk om verzekeringen te wijzigen.

    Let op: uw kunt uw verzekering alleen wijzigen tussen 12 november 2022 en 31 januari 2023. Gedurende het jaar is het niet mogelijk om uw verzekering te wijzigen.

     

  • Via de premieberekening op onze website kunt u snel en gemakkelijk een aanvraag bij ons indienen. Komt u er niet uit? U kunt ook telefonisch een aanvraag doen via 030 639 62 22, optie 2.

    Let op: een telefonische aanvraag kan even duren, dit is ook afhankelijk van de drukte.

  • Ja, u kunt bij ONVZ gebruik maken van de opzegservice. Wanneer u bij de aanvraag aangeeft dat u wilt overstappen per 1 januari, vragen wij of u bij de vorige verzekeraar ook aanvullende (tand)verzekeringen had afgesloten. Als u ons toestemming geeft om ook uw aanvullende verzekering(en) op te zeggen, hoeft u hier zelf niet meer naar om te kijken. U moet hier dus wel apart toestemming voor geven.

     

  • Nee, ONVZ werkt niet met wachttijden. Als u bij ons een aanvullende verzekering afsluit, dan gaat deze per 1 januari in. Per deze datum maakt u ook aanspraak op de dekking vanuit uw aanvullende verzekering. Heeft u een aanvullende verzekering aangevraagd met gezondheidsvragen en bent u geaccepteerd? Ook dan geldt de dekking direct vanaf de ingangsdatum.

  • Bent u al verzekerd bij ONVZ?
    U kunt uw collectiviteitswijziging doorgeven via het contactformulier.

    Bent u nog niet verzekerd bij ONVZ?
    Via de premieberekening kunt u een zorgverzekering aanvragen bij ONVZ. Bij de tweede stap kunt u uw werkgever of collectiviteit doorgeven. De korting wordt dan automatisch met uw premie verrekend. Staat uw werkgever of collectiviteit er niet tussen? Dien de aanvraag dan in via het ONVZ ledencollectief en geef uw werkgever of collectiviteit later door via het contactformulier. Wij passen dit dan later voor u aan.

  • Bij het afsluiten van een verzekering heeft de u, de verzekeringnemer, een bedenktijd van 14 dagen. De verzekeringnemer kan de verzekering per e-mail of brief opzeggen binnen 14 dagen nadat wij het polisblad hebben verstuurd, of, als dat later is, binnen 14 dagen nadat deze het bewijs van de basisverzekering (het polisblad) heeft ontvangen. Als u binnen de bedenktijd opzegt, betekent dit dat de verzekering nooit heeft bestaan. Hierdoor vervalt ook de dekking.

  • Iedereen kan bij ONVZ een basisverzekering afsluiten. Dat geldt ook voor de twee aanvullende verzekeringen die wij bieden, namelijk de Startfit en Benfit. Daarnaast kan iedereen ook gebruikmaken van de tandverzekeringen Tandfit A en B, onze buitenlandverzekering Wereldfit en de OntzorgPlus.

    Gezondheidsvragen worden alleen gesteld bij aanvraag voor onze 3 excellente pakketten (Optifit, Topfit en Superfit) en onze meest uitgebreide aanvullende tandverzekering (Tandfit C). Deze vragen gelden voor nieuwe verzekerden en voor huidige verzekerden die deze pakketten willen aanvragen.

     

  • Onze excellente verzekeringen bieden heel uitgebreide dekkingen. Om ervoor te zorgen dat de premie voor deze verzekeringen ook in de toekomst betaalbaar blijft voor onze verzekerden, moeten we van tevoren weten of u verwacht dat u gebruik gaat maken van bepaalde dekkingen uit deze verzekeringen. Hiermee maken we een onderscheid tussen voorziene en onvoorziene kosten.

Betaling van uw premie

  • De premie wordt altijd afgeschreven op de laatste werkdag van de maand. U betaalt de premie altijd een maand vooruit. Dat betekent dat u in januari de premie voor februari betaalt. Ook als u ervoor kiest om uw premie per jaar te betalen, dan betaalt u de premie op de laatste werkdag van december.

    Wanneer incasseert ONVZ premie voor 2023?
    Deze wordt rond 29 december 2022 afgeschreven.

    Let op: heeft u eind december uw verzekering afgesloten bij ONVZ, dan schrijven wij uw premie in januari af. Houd er rekening mee dat de premie van februari dan óók in januari geïncasseerd wordt.

     

  • U krijgt korting als u niet per maand betaald. Bij een kwartaalbetaling krijgt u 0,5% korting, bij een halfjaarbetaling 1% korting en kiest u voor jaarbetaling dan krijgt u 2% korting op uw premie. Hoe kiest u uw betaaltermijn?

    Bent u al verzekerd bij ONVZ? Dan past u dit snel en eenvoudig aan via MijnONVZ of de ONVZ-app.

    Bent u nog niet verzekerd bij ONVZ? Via de premieberekening dient u een aanvraag in voor een zorgverzekering bij ONVZ. In de achtste en laatste stap vragen wij u naar de gewenste betaaltermijn. Vul hier uw gewenste betaaltermijn in.

     

Zorgkosten

  • De basisverzekering vergoedt de meeste zorgkosten. Maar u moet elk jaar eerst een deel zelf betalen. Dat is het verplicht eigen risico. Wilt u meer uitleg over het verplicht eigen risico? Bekijk dan onze pagina Het eigen risico.

     

    Goed om te weten
    Soms betaalt u naast eigen risico ook een eigen bijdrage. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige geneesmiddelen, ziekenvervoer, een kunstgebit en een hoortoestel. U betaalt dan eerst de eigen bijdrage. En over het bedrag dat overblijft eigen risico. Wilt u meer uitleg over de wettelijke eigen bijdrage? Bekijk dan onze pagina Eigen bijdrage.

     

  • U vindt uw jaaroverzicht in MijnONVZ (onder Declaraties > Behandelde Declaraties). Via de knop Jaaroverzicht kunt u uw overzicht downloaden.
    Bekijk declaraties pagina
  • U kunt uw zorgkosten op vier manieren bij ons declareren. Via de ONVZ app, via MijnONVZ, via onze pagina Direct online declareren of per post. Wilt u per post declareren? Bekijk dan de uitleg op Declareren per post.
  • Het 11-cijferige kenmerk hoort u in te vullen in het veld 'opmerkingen' of 'omschrijving'. 
  • Nee, u kunt het eigen risico niet vooraf gespreid betalen. Kunt u de kosten van het eigen risico even niet in één keer betalen? Voorkom dan dat de rekeningen zich opstapelen. Met een betalingsregeling, na ontvangst van de nota, betaalt u het verschuldigde bedrag in termijnen terug. In MijnONVZ kunt u als hoofdverzekerde een betalingsregeling aanvragen op de pagina 'Financieel overzicht'.
  • Door corona zijn de regels versoepeld voor een telefonisch ziekenhuis consult. Het telefonische ziekenhuis consult voldoet aan dezelfde voorwaarden als een (herhaal)afspraak op de polikliniek. Er is namelijk geen verschil in de inhoud en tijdsduur tussen een telefonisch ziekenhuis consult en een consult op de polikliniek. Als er in het echt onderzoek gedaan moet worden dan bepaalt de arts dat u een consult in het ziekenhuis nodig heeft.

     

    Kijk voor meer informatie over ziekenhuis rekeningen op onze pagina Uitleg dbc-zorgproduct.

    Bekijk onze pagina Uitleg dbc-zorgproduct
  • Als u een nieuw geneesmiddel van de apotheek krijgt bespreekt de apotheker of apothekersassistent met u wat u moet weten over dit geneesmiddel. Dit is onder meer: het gebruik en de werking van het medicijn, de mogelijke bijwerkingen en eventuele bijzonderheden of samenhang met andere medicijnen die u gebruikt. Dit is een begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. De servicekosten voor dit geneesmiddel zijn hoger dan voor een geneesmiddel dat u al eerder van de apotheek heeft gehad. Deze kosten staan apart op de rekening vermeld als ‘terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’.
  • Het kan voor komen dat u een rekening van ons krijgt en u deze niet in één keer kunt betalen. In deze situatie is het mogelijk om een betalingsregeling met ons te treffen. Wilt u een betalingsregeling treffen?
    Bekijk onze pagina Betalingsachterstand

Zorg en gezondheid

  • Kijk voor veelgestelde vragen, informatie en praktische tips op onze pagina Veelgestelde vragen over het coronavirus.
  • Met de zorgzoeker kunt u zelf zoeken naar bijvoorbeeld een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum, medisch specialist of een andere zorgverlener binnen een bepaalde afstand van uw woonplaats. Ook kunt u op een bepaalde ziekte of een aandoening zoeken. Bekijk onze Zorgzoeker.
  • In het ziekenhuis wordt voor elke nieuwe zorgvraag een zorgtraject gestart. Het zorgtraject omvat alle activiteiten die in het ziekenhuis zijn uitgevoerd voor de behandeling van uw ziekte of aandoening. Een zorgtraject wordt gedeclareerd met een dbc-zorgproduct. Een ziekenhuisnota wordt samengesteld met deze unieke code, die uw zorgtraject weergeeft. Het bedrag van de ziekenhuisnota is een gemiddelde prijs. Het kan dus zijn dat u maar kort bij de medisch specialist bent geweest. Een dbc-zorgproduct start met een verwijzing en eindigt met de laatste controle. Bekijk voor meer informatie onze pagina Uitleg dbc-zorgproduct.
  • De zorg is de laatste jaren steeds duurder geworden. Om de premie voor alle verzekerden betaalbaar te houden, letten we vanaf 1 januari 2020 nog beter op de kosten van geneesmiddelen. Lees meer informatie op pagina Geneesmiddelen mogen niet onnodig duur zijn.

Buitenland en reizen

  • Heeft u de ONVZ-app? Dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Zo heeft u deze altijd bij de hand. Met de EHIC kunt u medisch noodzakelijke zorg krijgen in onder andere de hele EU en Australië. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.

     

    Waar vindt u de digitale zorgpas?

    • In de ONVZ-app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
    • De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of ONVZ-app van de hoofdverzekerde
    • Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder de optie: Mijn status/Digitale zorgpas

     

    Let op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons Service Center op 030 639 62 22. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. U ontvangt de pas dan binnen 10 werkdagen gratis thuis. Houdt er rekening mee dat wij de zorgpas altijd sturen naar het adres van de hoofdverzekerde.

    Wilt u meer informatie over verzekeringsbewijzen? Bekijk dan onze pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee

  • Lees meer over corona en reizen op onze pagina Veelgestelde vragen over het coronavirus.
  • Gaat u op vakantie of op wereldreis? Zorg dat u goed op de hoogte bent van wat u nodig heeft in het buitenland en waar u voor verzekerd bent. Heeft u het spoednummer bij de hand, uw digitale zorgpas of de juiste vaccinaties? Op onze pagina Goed voorbereid op reis leest u waar u rekening mee moet houden.
  • De verzekeringsverklaring is een Engelstalige verklaring. Het is het bewijs dat u een zorgverzekering heeft.


    Voor de volgende landen heeft u een verzekeringsverklaring nodig:

     

    • Cuba
    • Iran
    • Rusland
    • Venezuela
    • Wit-Rusland
    • Zuid-Afrika (als u meer dan 90 dagen gaat)

    Wilt u meer informatie over verzekeringsbewijzen? Bekijk dan onze pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee

  • U kunt in MijnONVZ zelf een verzekeringsverklaring aanvragen. Volg daarvoor onderstaande stappen:

    • log in op MijnONVZ
    • ga in MijnONVZ via het navigatiemenu naar Digitale zorgpas (Mijn status, digitale zorgpas)
    • vul onderaan de pagina het formulier 'Verzekeringsverklaring aanvragen' in

     

    Als u het formulier 'Verzekeringsverklaring aanvragen' volledig  helemaal heeft ingevuld en verstuurd, dan ontvangt u een e-mail met als bijlage een pdf-bestand van de verzekeringsverklaring.

    Wilt u meer informatie over verzekeringsbewijzen? Bekijk dan onze pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee

  • Met Wereldfit bent u verzekerd voor spoedeisende hulp in het buitenland. Bijvoorbeeld voor repatriëring, eerder terugkomen, opsporing en redding. Er geldt wel een maximale reisduur. U bent verzekerd als u voor maximaal 180 dagen naar het buitenland vertrekt. Houdt u rekening met het volgende:

     

    • de maximale reisduur van 180 dagen geldt ook als u voor deze periode in het buitenland gaat werken, maar officieel in Nederland blijft wonen én in Nederland voor de basisverzekering verzekerd blijft
    • vertrekt u voor langere tijd, voor werk, vakantie of welke reden dan ook? Dan bent u niet verzekerd, ook niet de eerste 180 dagen. Tussentijds even in Nederland zijn maakt dit niet anders

    Wilt u meer weten over de vergoedingen?
    Bekijk dan de vergoedingen Buitenland: spoedeisende zorgWereldfit: repatriëringWereldfit: eerder terugkerenWereldfit: vergoeding bij overlijdenWereldfit: vervangende chauffeur.

  • Het kan zijn dat u voor bijvoorbeeld (vervolg)behandeling of voor verder herstel ergens anders heen gebracht moet worden. Dat noemen we repatriëring. De aanvullende verzekeringen Wereldfit en Superfit vergoeden deze medisch noodzakelijke repatriëring. Bekijk voor meer informatie de vergoeding Wereldfit: repatriëring.
  • Lees meer over corona en reizen op onze pagina Veelgestelde vragen over het coronavirus.
Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Document uploaden

Deel makkelijk een document met ons

Uploaden
Meer contactopties