Snel regelen

Toestemming vragen

Soms heeft u voor zorg eerst onze toestemming nodig. Dit noemen we ook wel een machtiging. Alleen met onze toestemming krijgt u de kosten vergoed. Hieronder leest u wanneer en hoe u toestemming moet vragen. Dit geldt voor ONVZ Vrije Keuze en ONVZ Bewuste Keuze. Geldt een zorgsoort alleen voor één van de twee? Dan staat dat in de uitleg.

Hebben wij uw aanvraag ontvangen? Dan krijgt u binnen 7 werkdagen bericht over onze beslissing. Voor zorg in het buitenland geldt een termijn van 10 werkdagen.

Voor deze zorg moet u vooraf toestemming vragen

  • Voor aanpak overgewicht en obesitas bij kinderen moet u toestemming vragen. Dit doet u met het aanvraagformulier. Het ene deel van het formulier vult u zelf in. Het andere deel moet uw zorgverlener invullen en ondertekenen.  Daarna stuurt u het formulier aan ons. Zorg dat alles op het juiste formulier is ingevuld:


    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?
    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Aanpak overgewicht en obesitas bij kinderen
  • Moet u, zonder spoed, met een ambulance-auto over een grotere afstand dan 200 km vervoerd worden? Of moet een ander vervoermiddel ingezet worden? Dan moeten wij daar eerst toestemming voor geven. Uw zorgverlener regelt die toestemming voor u , met een schriftelijke verklaring waarom het vervoer nodig is. In spoedeisende situaties is geen toestemming nodig. 

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Ambulancevervoer
  • Als u voor de zorg naar het buitenland gaat, heeft u in een aantal gevallen vooraf toestemming nodig.

    1. Als u in Nederland voor de zorg toestemming nodig heeft, is dat ook zo als u voor die zorg naar het buitenland gaat. Wilt u bijvoorbeeld voor plastische chirurgie naar een buitenlands ziekenhuis? Dan kijkt u bij de vergoeding ‘Plastische chirurgie’ naar de voorwaarden.
    2. Bij een opname of een dagopname. Bekijk in dit geval ‘Buitenland: (dag)opname’ hier onder.

    Heeft u geen toestemming nodig? Dan raden we u aan om de zorg toch vooraf bij ons aan te vragen. Dan heeft u vooraf zekerheid of wij de zorg vergoeden en over de hoogte van die vergoeding.

    Voor uw aanvraag stuurt u ons in ieder geval:

    • verwijzing huisarts of behandelend arts in Nederland, met daarop de reden voor verwijzing
    • toelichting waarom u voor deze zorg naar het buitenland wilt
    • behandelplan
    • gespecificeerde offerte

    Vergoeding volgens de regels van het land van behandeling

    Gaat u voor de zorg naar een ander EU- of EER-land of Zwitserland en woont u in een EU-, EER-land of Zwitserland? Dan kunt u vergoeding krijgen volgens de regels van het land van behandeling. Dat is zo als er sprake is van een operatie of ziekenhuisopname, en:

    1. u die zorg in Nederland niet kunt krijgen, of
    2. u daar gezien uw medische situatie te lang op zou moeten wachten

    U moet daarvoor een zogenoemd S2-formulier aanvragen. Doe dat minimaal 10 werkdagen voordat de behandeling start met het aanvraagformulier S2. Dit formulier is er ook in het Engels en Duits. Het ene deel van het formulier vult u zelf in. Het andere deel laat u invullen en ondertekenen door de behandelend arts in het buitenland. Daarna stuurt u het aan ons, samen met de verwijzing en het behandelplan. Zorg dat alles op het formulier is ingevuld.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Gaat het om medisch-specialistische zorg? Gebruik dan het online aanvraagformulier. Gaat het om andere zorg?   Dan kunt u gebruik maken van het uploadformulier. Of u stuurt de aanvraag per post.

     

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Buitenland: niet-spoedeisende (voorziene) zorg
  • Gaat u voor een geplande (dag)opname naar een buitenlands ziekenhuis of kliniek? Dan moet u ons toestemming vragen. Dit geldt niet als u met spoed wordt opgenomen. Neem dan wel contact op met onze Alarmcentrale Zorgassistance.

    Gaat u voor een andere behandeling naar het buitenland? Dan moet u hiervoor ook soms toestemming vragen. Bekijk hiervoor ‘Buitenland: niet-spoedeisende (voorziene) zorg in het buitenland’ hierboven. 

    Wat is een dagopname of opname?

    Een dagopname houdt in dat uw behandeling - op een verpleegafdeling voor dagopnames (dagverpleging) - langer dan twee uur duurt, maar dat u dezelfde dag wel weer naar huis gaat. Bij een opname blijft u minimaal één nacht in het ziekenhuis.

    Consulten en diagnostiek

    Gaat u naar het ziekenhuis voor alleen een consult of een onderzoek, zoals een MRI, CT-scan of een colonoscopie? Dan hoeft u geen toestemming te vragen.

    Let op: als er uit een onderzoek wel een dagopname of opname nodig blijkt, dan moet u voor die dagopname of opname wel toestemming vragen.

    Zijn er uitzonderingen?

    Voor de ziekenhuizen hieronder geldt dat ONVZ afspraken met ze heeft gemaakt over vooraf toestemming vragen voor een aantal specifieke behandelingen. Als dit het geval is, regelen zij de toestemming meestal voor u. Is dit niet het geval, dan moet u de toestemming zelf regelen. Het ziekenhuis informeert u hierover.

    België:

    • Universitair Ziekenhuis Gent (Gent)
    • Universitair Ziekenhuis Antwerpen (Edegem)
    • AZ Klina (Brasschaat)
    • Vitaz (Sint-Niklaas, Beveren, Sint-Gillis-Waas, Hamme, Temse, Lokeren)
    • AZ Zeno (Knokke-Heijst, Blankenberge, Maldegem)
    • AZ Alma (Eeklo en Sijsele-Damme)
    • Ziekenhuis Oost Limburg (Genk, Lanaken, Maaseik)
    • AZ Sint-Jan (Brugge, Oostende)

    Duitsland:

    • Augenkliniek Ahaus
    • Helios kliniek Krefeld (International Office)
    • Helios kliniek Krefeld-Uerdingen (via International Office in Helios Krefeld)
    • Helios kliniek Krefeld-Hüls (via International Office in Helios Krefeld)
    • Helios kliniek Duisburg (via International Office in Helios Krefeld)
    • Helios kliniek Lengerich (via International Office in Helios Krefeld)
    • Helios kliniek Wuppertal (via International Office in Helios Krefeld)
    • Helios kliniek Berlin-Buch (via International Office in Helios Krefeld)
    • Helios Endo-kliniek Hamburg (via International Office in Helios Krefeld)
    • Helios Kliniek Bonn Rhein-Sieg (via International Office in Helios Krefeld)

    Let op!
    Voor ONVZ Vrije Keuze geldt ook voor de aanbieders hierboven dat u maximaal het marktconforme Nederlandse tarief vergoed krijgt. Heeft u ook de aanvullende verzekering Wereldfit of Superfit, dan geldt soms een aanvullende vergoeding.


    Voor ONVZ Bewuste Keuze gelden de maximale vergoedingen (voor medisch-specialistische zorg)


    Met de zorgverleners hierboven hebben wij afgesproken dat ze rechtstreeks bij ONVZ declareren. Zijn de kosten hoger dan wat ONVZ vergoedt? Dan krijgt u van ons een rekening voor het gedeelte dat wij niet vergoeden.

    Hoe vraag ik toestemming?

    Toestemming vragen kan eenvoudig via het online aanvraagformulier. Zorg dat u de volgende documenten bij de hand heeft:

    • verwijzing van uw huisarts
    • behandelplan van de (behandelend) specialist, inclusief medische indicatie
    • gespecificeerde offerte
    • eventueel andere belangrijke documenten, zoals de verslaglegging van de Nederlandse specialist

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?
    Naar ONVZ, via het online aanvraagformulier of per post.

    Hou er rekening mee dat de verwerking van uw aanvraag dan langer duurt.

    Wat doet ONVZ met mijn aanvraag?

    Zodra u een toestemmingsaanvraag bij ons heeft ingediend, beoordelen wij of uw behandeling voor vergoeding in aanmerking komt en hoeveel u dan vergoed krijgt. Daarbij kijken we hoeveel dezelfde behandeling in Nederland kost en naar de vergoeding die bij uw (aanvullende) verzekering hoort. Zodra wij uw aanvraag hebben ontvangen, krijgt u hier binnen 10 werkdagen reactie op.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Buitenland: niet-spoedeisende (voorziene) zorg
  • Uw apotheek beoordeelt in de meeste gevallen of de basisverzekering uw dieetpreparaten vergoedt. Voldoet u aan de voorwaarden voor dieetvoeding, heeft u een voorschrift en is er sprake van koemelkallergie? Dan moet u in de volgende situaties aan ons toestemming vragen:

    • het kind 2 jaar of ouder is, of
    • het kind tussen 1 en 2 jaar is en meer dan 500 ml dieetvoeding per dag nodig heeft, of
    • het kind tussen 0 en 1 jaar is en meer dan 1.000 ml dieetvoeding per dag nodig heeft

    Vaak regelt de behandelend arts de aanvraag. Is dit niet zo? Dan moet u dat zelf doen. Daarvoor stuurt u ons een schriftelijke toelichting van de behandelend arts.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Dieetpreparaten
  • Eerstelijns verblijf duurt meestal kort. Duurt het langer dan 3 maanden? Dan moet u ons toestemming vragen.

    Vaak regelt uw zorgverlener de aanvraag voor u. Is dit niet zo? Dan vraagt u zelf toestemming voordat de eerste 3 maanden om zijn. U laat dan het aanvraagformulier invullen en ondertekenen door uw behandelend arts. En stuurt het aan ons. Zorg dat alles op het formulier is ingevuld.

    Duurt uw verblijf korter dan 3 maanden? Dan hoeft u geen toestemming te vragen. Is uw eerstelijns verblijf voor palliatief terminale zorg? Dan hoeft u nooit toestemming te vragen, ook niet na 3 maanden.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Eerstelijns verblijf
  • Voor transgender vrouwen vergoedt de basisverzekering soms epilatie of laserbehandeling van gezichts- en halsbeharing. Dit valt onder de vergoeding Plastische chirurgie. U moet ons dan vooraf toestemming vragen. Meestal regelt uw zorgverlener de aanvraag voor u. Is dit niet zo? Dan vraagt u zelf toestemming. Stuur ons daarvoor een aanvraag met de volgende gegevens:

    • foto’s (van goede kwaliteit), van kort na het scheren én 24 uur daarna
    • het behandelplan van uw huidtherapeut. Hierin onderbouwt uw therapeut welke behandelmethode aangewezen is, en hoeveel en hoe vaak behandeling noodzakelijk is op basis van uw huid- en haartype

    Vraagt u een verlenging van de behandeling aan? Dan stuurt u ook een evaluatie mee van uw huidtherapeut. Hierin onderbouwt uw therapeut waarom tot dan toe onvoldoende resultaat is geboekt, waarom er sprake is van een uitzondering en vervolgbehandeling toch nog nodig en zinvol is.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Plastische chirurgie
  • Fysiotherapie, oefentherapie of ergotherapie krijgt u in de praktijk van uw therapeut of bij u thuis. Wordt u op een andere locatie behandeld, bijvoorbeeld op uw werk? Dan moet u ons eerst toestemming vragen. Behandelt u uzelf, een gezinslid of een familielid in de 1e of 2e graad? Dan is ook onze toestemming nodig.


    Vaak regelt uw therapeut de aanvraag voor u. Is dit niet zo? Dan vraagt u zelf toestemming. Stuur ons daarvoor een gemotiveerde verklaring van uw therapeut. Daaruit moet duidelijk blijken wat de medische reden is voor uw behandeling op een andere locatie.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de volgende vergoedingen: 

  • Houdt u klachten na een ongeval en heeft u fysiotherapie nodig? Dan is het fijn dat de aanvullende verzekeringen ONVZ Bewuste Keuze  Start en Extra in dat geval 14 behandelingen fysiotherapie vergoedt. Er gelden wel een aantal voorwaarden om gebruik te kunnen maken van deze vergoeding. Eén van die voorwaarden is het vooraf vragen van toestemming voor de behandeling. Dat doet u met het aanvraagformulier fysiotherapie na een ongeval.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Fysiotherapie na een ongeval
  • Voor de gecombineerde leefstijlinterventie moet u eerst toestemming vragen.


    Dit doet u met het aanvraagformulier. Het ene deel van het formulier vult u zelf in. Het andere deel moet uw zorgverlener (uw hoofdbehandelaar tijdens de gli) invullen en ondertekenen. En daarna stuurt u het formulier aan ons. Zorg dat alles op het formulier is ingevuld.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Gecombineerde leefstijlinterventie bij overgewicht
  • Voor geestelijke gezondheidszorg is in een aantal gevallen vooraf onze toestemming nodig.

    Zorgverlener zonder contract

    Gaat u naar een zorgverlener zonder contract? Dan moet u in de volgende gevallen toestemming vragen:

    • bij behandeling met meer dan 35 consulten
    • bij behandeling opname
    • als u esketamine neusspray krijgt voorgeschreven

    Of de zorgverlener een contract met ons heeft, kunt u opzoeken in de zorgzoeker

    Meestal regelt de zorgverlener de aanvraag voor u. Regelt uw zorgverlener de aanvraag niet? Dan vraagt u zelf toestemming.

    Gebruik hiervoor de volgende online aanvraagformulieren:

    1. voor behandeling met meer dan 35 consulten
    2. voor behandeling met opname
    3. voor esketamine neusspray (Spravato)

    U geeft ons daarbij toestemming om aanvullende informatie bij uw zorgverlener op te vragen als dit voor de beoordeling van de aanvraag nodig is. Wilt u weten waarom wij deze informatie nodig hebben? Dat leggen we u hier uit.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoedingen: 

  • Voor gzsp is onze toestemming nodig als uw zorgverlener geen contract met ons heeft. Dit kunt u vinden in de Zorgzoeker. Vrijwel altijd regelt de specialist ouderengeneeskunde of arts verstandelijk gehandicapten dat voor u.

    Is dit niet zo? Dan vraagt u zelf toestemming. Dat doet u voordat de zorg start. U laat dan het aanvraagformulier invullen en ondertekenen door uw behandelend arts. En stuurt dat aan ons. Zorg dat alles op het formulier is ingevuld.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Geneeskundige zorg voor specifieke patiëntgroepen
  • Voor enkele geneesmiddelen moet u eerst toestemming vragen.

    Meestal doet de apotheek dit voor u. Is dit niet zo? Dan vraagt u zelf toestemming met een gemotiveerde aanvraag van uw behandelend arts. U moet toestemming vragen voor:

    1. geneesmiddelen die geen handelsvergunning in Nederland hebben

    De apotheek weet wanneer dit zo is

    2. sommige geneesmiddelen

    • Epoprostenol (Flolan en Veletri)
    • Iloprost voor inhalatie (Ventavis)
    • Treprostinil (Remodulin)

    Deze lijst kan in de loop van een jaar veranderen. Bijvoorbeeld voor nieuwe geneesmiddelen. Controleer daarom altijd deze informatie. Of neem contact met ons op.

    3. afbouw van antidepressiva

    Gaat u antidepressiva (SSRI’s en SNRI’s) geleidelijk afbouwen? En gaat of laat de apotheker voor het geleidelijk afbouwen geneesmiddelen bereiden (apotheekbereidingen)? Dan is daarvoor onze toestemming nodig. Die vraagt u met een gemotiveerde aanvraag van uw zorgverlener met het behandelschema voor de afbouw.

    Op de aanvraag moet het volgende staan:

    • dat er vooraf een of meerdere risicofactoren aanwezig zijn voor ADS
    • dat u niet kunt afbouwen met bestaande druppels, suspensies of dranken
    • dat u gaat afbouwen volgens het afbouwschema dat door de betrokken beroepsgroepen en de patiëntenvereniging is opgesteld

    4. doorgeleverde bereidingen welke niet zijn opgenomen in de basisverzekering

    Wat hebben wij daarvoor van u nodig?
    Een verklaring van uw behandelend arts waaruit blijkt:

    • Welke middelen er eerder zijn geprobeerd,
    • Per middel: hoe lang het is geprobeerd,
    • Per middel: wat het effect was,
    • Per middel: beschrijving van de eventuele bijwerkingen,
    • Waarom met de eerder geteste middelen niet uitgekomen kan worden.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Geneesmiddelen basisverzekering
  • In de vergoeding van het hulpmiddel kunt u zien of onze toestemming nodig is.

    Vaak regelt uw leverancier die toestemming voor u. Is dit niet zo? Dan vraagt u zelf toestemming. U stuurt ons daarvoor een aanvraag met bijvoorbeeld een medisch voorschrift en een offerte voor het hulpmiddel. Wat u precies moet opsturen, vindt u in onze vergoedingen. Heeft u een voorschrift nodig? Dat moet dan een functioneringsgericht voorschrift zijn. Dat betekent dat op het voorschrift staat waar het hulpmiddel aan moet voldoen. Zodat u het meest passende hulpmiddel krijgt die aansluit bij uw zorgbehoefte.

    Heeft u een hulpmiddel nodig dat niet wordt genoemd in de vergoeding van uw hulpmiddel? Maar past het wel binnen de beschrijving? Dan kunnen wij ook dat hulpmiddel vergoeden. Ook hiervoor is eerst onze toestemming nodig.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Hulpmiddelen
  • Voor deze zorg is er in sommige situaties eerst toestemming nodig. Er zit verschil in de voorwaarden over toestemming vragen in ONVZ Vrije Keuze en ONVZ Bewuste Keuze. Lees verder wat het verschil is en welke situatie voor u geldt.

    Heeft u ONVZ Vrije Keuze?

    Dan geldt de volgende uitleg voor u.
    Voor een 4e of volgende poging ivf of icsi uit Topfit of Superfit is eerst toestemming nodig. Gaat u voor ivf of icsi naar het buitenland? Lees dan ook verder voor wat u moet doen.

    Behandeling in Nederland

    De basisverzekering vergoedt 3 pogingen ivf of icsi. Daarvoor hoeft u geen toestemming te vragen. Onze aanvullende verzekeringen Topfit en Superfit vergoeden een 4e of volgende poging ivf of icsi. Daarvoor moet u wel toestemming vragen. Dat doet u voordat u met de poging begint.

    U stuurt ons een gemotiveerde aanvraag van de behandelend medisch specialist. Daarin moet staan:

    • welke vruchtbaarheidsbehandelingen u al heeft gehad
    • wat de medische indicatie is voor ivf of icsi
    • wat de verwachting is van de nieuwe poging op basis van follikelvorming, eicel-opbrengst én opbrengst van in-vitro-embryo’s bij de eerdere pogingen ivf of icsi

    Behandeling in het buitenland

    Gaat u voor de 1e, 2e of 3e poging ivf of icsi naar het buitenland? Een deel van de ivf- of icsi-behandeling vindt plaats tijdens dagopname. Daarom moet u ons vooraf toestemming vragen. Een 4e of volgende poging ivf of icsi is alleen verzekerd op Topfit of Superfit. En daarvoor moet u altijd toestemming vragen. Dus ook in het buitenland.

    U vraagt toestemming voordat u met de poging begint. Dan gebruikt u het aanvraagformulier. Wij hebben dit formulier ook in het Engels en Duits. Het ene deel van het formulier vult u zelf in. Het andere deel moet uw behandelend medisch specialist invullen en ondertekenen. Daarna stuurt u het aan ons. Zorg ervoor dat alles op het formulier is ingevuld.

    Wilt u meer weten over het traject van vruchtbaarheidsbehandelingen? Bekijk dan onze pagina over Vruchtbaarheidsbehandelingen.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding In-vitrofertilisatie (ivf)
  • Voor sommige behandelingen door de kaakchirurg is eerst toestemming nodig. Dat regelt de kaakchirurg bijna altijd voor u.

     

    Moet u toch zelf toestemming vragen? Dan stuurt u ons een gemotiveerde verklaring van uw kaakchirurg. Daaruit moet duidelijk blijken wat de medische noodzaak is voor uw behandeling.

     

    De behandelingen waarvoor toestemming nodig is, staan op de limitatieve lijst machtigingen kaakchirurgie. In het kort gaat het om:

    • trekken van tanden en kiezen onder narcose
    • kaakoperatie (osteotomie)
      implantaten
    • opbouwen of aanbrengen van bot
    • aanbrengen van zogenoemde botankers. Dat zijn titanium plaatjes die geplaatst worden voor een behandeling orthodontie
    • behandelingen van vergevorderde tandvleesontstekingen
    • aanmeten en verstrekken van beugel tegen snurken of slaapapneu (MRA) 

    Gaat het om bijzondere tandheelkunde of tandheelkunde na een ongeval? Dan gelden andere regels. Kijk daarvoor onder Tandheelkundige zorg op deze pagina.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Kaakchirurgie
  • Krijgt u een intensieve revalidatiebehandeling bij een team van zorgverleners (dit heet interdisciplinaire medisch-specialistische revalidatie)? En is er geen opname nodig? Dan moet u soms eerst toestemming vragen.

    Er zit verschil in de voorwaarden over toestemming vragen in ONVZ Vrije Keuze en ONVZ Bewuste Keuze. Lees verder wat het verschil is en welke situatie voor u geldt.

     

    Heeft u ONVZ Vrije Keuze?
    Dan geldt de volgende uitleg voor u. 

    Of u toestemming moet vragen hangt af welke zorgverlener u kiest. Er zijn twee mogelijkheden.

    1. Heeft uw zorgverlener een contract met ons ? Dan hoeft u niets te doen. Met die zorgverleners hebben wij ook afspraken over toestemming. Of een zorgverlener een contract met ons heeft, ziet u in onze Zorgzoeker
    2. Heeft uw zorgverlener geen contract? Dan moet u vooraf toestemming bij ons vragen. Zonder toestemming vooraf vergoeden wij de zorg niet

    Heeft u ONVZ Bewuste Keuze?
    Dan geldt de volgende uitleg voor u. 

    Of u toestemming moet vragen hangt af van of u naar een zorgverlener gaat met of zonder contract. 

    Gaat u naar een zorgverlener zonder contract, dan moet u ons vooraf toestemming vragen. In de Zorgzoeker vindt u met welke zorgverleners wij een contract hebben.

     

    Hoe vraagt u toestemming?
    Vaak regelt het revalidatiecentrum de aanvraag voor u. Is dit niet zo? Dan vraagt u zelf toestemming. U laat daarvoor het aanvraagformulier invullen en ondertekenen door uw revalidatiearts. Dat kan online of op papier. Daarna stuurt u het aan ons. Zorg dat alles op het formulier is ingevuld. En dat u de verwijsbrief meestuurt.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Medisch-specialistische revalidatie
  • Voor sommige medisch-specialistische behandelingen heeft u eerst onze toestemming nodig. Voor behandelingen van de zogenoemde limitatieve lijst staan de regels voor toestemming hieronder apart vermeld. Soms moet u ook vooraf onze toestemming hebben voor de volgende behandelingen en onderzoeken:

    • uitgebreid slaaponderzoek (polysomnografie)
    • behandelingen Complex Chronische Longaandoeningen (CCL)

    Staat uw zorgverlener in ons Overzicht toestemmingsvrije instellingen voor CCL of polysomnografie? Dan hoeft u niets te doen. Met die instellingen hebben wij afspraken over toestemming.

    Staat uw zorgverlener er niet bij? Dan moet u ons toestemming vragen. Dit doet u met het aanvraagformulier CCL of het aanvraagformulier polysomnografie. U laat dit invullen en ondertekenen door uw behandelend medisch specialist. Daarna stuurt u het aan ons. Zorg dat alles op het formulier is ingevuld. En dat u alle gevraagde informatie meestuurt.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

  • Voor sommige medisch-specialistische behandelingen is eerst toestemming nodig. Dat regelt de medisch specialist bijna altijd voor u.

     

    Is dit niet zo? Dan vraagt u zelf toestemming. Daarvoor stuurt u ons een gemotiveerde verklaring van uw arts waar de medische noodzaak voor uw behandeling uit blijkt. Dus wat uw klachten zijn en hoe de behandeling uw klachten kan oplossen. Om uw aanvraag duidelijker te maken, bijvoorbeeld bij correctie van oogleden of andere lichaamsdelen, stuurt u foto’s mee.

     

    De behandelingen waarvoor toestemming nodig is, staan op de limitatieve lijst machtigingen medisch-specialistische zorg.

    In het kort gaat het om:

    • laserbehandeling van het oog om beter scherp te kunnen zien
    • implanteren of vervangen van een nieuwe (kunststof)lens in het oog
    • correctie van een (hangend) bovenooglid, onderooglid en/of wenkbrauw
    • correctie van de oren
    • correctie van de neus
    • operatie om de contouren van het gezicht aan te passen
    • facelift, voorhoofdslift of neklift
    • correctie kippenborst of trechterborst
    • verwijdering van borstvorming bij de man
    • borstverkleining en/of borstlift
    • verwijderen of (her)plaatsen borstprothese(n) of expander
    • borstreconstructie of vormherstel van de borst
    • tepel(hof)reconstructie en/of -tatoeage
    • buikwandcorrectie
    • correctie schaamlip(pen)
    • overtollig vet verwijderen of wegzuigen onder de kin
    • overtollig vet verwijderen of wegzuigen in het borstgebied
    • verwijderen van overtollige huid en onderhuids weefsel bij de bovenarm
    • verwijderen van overtollige huid en onderhuids weefsel bij het bovenbeen
    • overtollig vet verwijderen of wegzuigen in het onderbeen
    • overtollig vet verwijderen of wegzuigen in been, heup of bil
    • transplantatie van eigen vet
    • transplantatie van eigen huid in hoofd- of halsgebied
    • transplantatie van eigen huid
    • littekencorrectie
    • verwijderen van oppervlakkige oneffenheden van de huid
    • huidoperatie bij een goedaardige afwijking
    • cryotherapie (behandeling met stikstof) of diathermie (behandeling met warmte) voor huidaandoening
    • laserbehandeling van de huid
    • tatoeage van de huid

    Let op: voor enkele zelfstandige behandelcentra toestemming nodig
    Voor een kleine groep zelfstandige behandelcentra moet u altijd eerst onze toestemming hebben. Dus voor alle controles, onderzoeken, operaties of andere behandelingen. Die zelfstandige behandelcentra staan op ons Overzicht zbc’s met toestemmingsvereiste. Wilt u naar één van deze zbc’s? Dan heeft u toestemming nodig. Wij raden u aan om voordat u naar één van deze zbc’s gaat, eerst contact op te nemen met onze ZorgConsulenten. Voor de volgende onderdelen staan de regels voor toestemming hierboven apart vermeld:

    • epilatie of laserbehandeling van gezichts- en halsbeharing voor transgender vrouwen
    • medisch-specialistische zorg bij CCL of uitgebreid slaaponderzoek
    • medisch-specialistische revalidatie
    • ivf en icsi

    Hoe vraagt u toestemming voor de zbc’s?
    U kunt de aanvraag online of op papier indienen. Voor de online aanvraag laat u het formulier informatie aanvraag zbc (bijlage online aanvraagformulier) invullen en ondertekenen door uw behandelend arts nadat u het eerste consult/intake heeft gehad. Gebruik daarna het online aanvraagformulier waarbij u het formulier, de verwijzing en de offerte als bijlage toevoegt. 

    Wilt u de aanvraag volledig op papier doen? Dan gebruikt u het papieren aanvraagformulier. Daarna stuurt u het ons via het uploadformulier of u stuurt het naar ons per post. Zorg dat alles op het formulier is ingevuld. En dat u de verwijsbrief en de offerte meestuurt. 

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoedingen:

  • Als u voor zintuiglijk gehandicaptenzorg wordt opgenomen, moet u ons eerst toestemming vragen. Vrijwel altijd regelt uw zorgverlener de aanvraag voor u.

     

    Is dit niet zo? Dan vraagt u zelf toestemming. Daarvoor stuurt u ons een gemotiveerde toelichting van uw zorgverlener, waaruit blijkt:

    • wat de behandeldoelen zijn waarvoor de opname noodzakelijk is
    • waarom uw behandeling zonder opname niet kan plaatsvinden of niet kan slagen
    • hoe lang uw zorgverlener verwacht dat uw opname duurt

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?
    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Zintuiglijk gehandicaptenzorg
  • Wilt u verpleging en verzorging in eigen omgeving zelf regelen met een persoonsgebonden budget? Dan moet u daarvoor eerst onze toestemming hebben.

     

    Die toestemming verloopt via een aanvraag en een ‘bewuste keuze gesprek’. Hoe dit werkt staat in ons reglement Zvw-pgb 2024.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Persoonsgebonden budget (Zvw-pgb)
  • Voor sommige tandheelkundige behandelingen bij de tandarts, orthodontist of centrum bijzondere tandheelkunde is eerst toestemming nodig.

    U moet vooraf toestemming vragen voor:
    1.    bijzondere tandheelkunde
    2.    fronttandvervanging
    3.    gebitsprothese (kunstgebit)
    4.    kaakoverzichtsfoto tot 18 jaar
    5.    extra fluoridebehandeling tot 18 jaar
    6.    transplantatie van een eigen tand of kies (autotransplantaat) tot 18 jaar
    7.    MRA (Mandibulair Repositie Apparaat)


    Voor deze behandelingen regelt de tandarts bijna altijd de aanvraag voor u. Moet u toch zelf toestemming vragen? Dan stuurt u ons een schriftelijke toelichting met indicatie van uw tandarts, het behandelplan, een begroting en (röntgen)foto’s.

    Tandheelkundige zorg na een ongeval
    Voor tandheelkundige zorg na een ongeval gebruikt u het aanvraagformulier  tandheelkundige zorg na een ongeval, en stuur de genoemde stukken als bijlage mee.

    Orthodontie vanaf 18 jaar (alleen ONVZ Vrije Keuze)
    Voor orthodontie vanaf 18 jaar gebruikt u het aanvraagformulier orthodontie.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?
    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoedingen:

  • In bijzondere gevallen vergoedt de basisverzekering ook andere zorg dan in onze Vergoedingen beschreven staat. Maar alleen als wij daarvoor eerst toestemming hebben gegeven.

     

    Om toestemming te vragen, stuurt u ons informatie over de gewenste behandeling en een gemotiveerde verklaring van uw behandelend arts. Doe dat tijdig en wacht met de start van uw behandeling totdat u onze beslissing heeft gehad.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?


    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de Vergoeding in bijzondere gevallen
  • U moet toestemming vragen als uw zorgverlener (thuiszorgorganisatie) geen contract met ons heeft.

    Of dit zo is, kunt u opzoeken in onze Zorgzoeker.

    Heeft u verpleging en verzorging in de eigen omgeving in 2024 nodig?


    U vraagt de toestemming voordat de zorg start. U doet dat met het aanvraagformulier. U vult dit in samen met de verpleegkundige die de indicatie stelt. Daarna stuurt u het formulier naar ons op. Zorg dat alles op het formulier is ingevuld. En dat u alle gevraagde informatie meestuurt.

     

    Moet de zorg meteen starten? Bijvoorbeeld als bij ontslag uit het ziekenhuis zorg in eigen omgeving nodig is? Dat kan, ook als wij nog geen toestemming hebben gegeven. De indicatie en het zorgplan moeten wel klaar zijn binnen 7 dagen nadat de zorg is gestart. De vergoeding gaat niet verder terug dan deze 7 dagen.

    Gaat het om verpleging en verzorging in 2023? Gebruik dan het aanvraagformulier voor 2023.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?


    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Verpleging en verzorging in de eigen omgeving
  • Voor ziekenvervoer moet u eerst toestemming vragen.

    Heeft u vervoer nodig bijvoorbeeld per taxi of ov?
    Dan moet u bij ons vooraf toestemming vragen. Toestemming vraagt u gemakkelijk met het online aanvraagformulier. Vraagt u liever via de post toestemming? Dat kan ook. Dan gebruikt u dit aanvraagformulier. Zorg dat alles op het formulier is ingevuld en dat u het ondertekent.

    Reist u met de taxi? Als u van ons toestemming heeft, kunt u contact opnemen met Transvision. Zij regelen uw taxivervoer en declareren rechtstreeks bij ons.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?


    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Ziekenvervoer
  • Voor verblijf in een zorghotel moet u eerst toestemming vragen.

    U laat dan het aanvraagformulier invullen en ondertekenen door uw behandelend arts. En stuurt het aan ons. Zorg dat alles op het formulier is ingevuld.

     

    Onze toestemming geldt voor een bepaalde periode. Moet u langer blijven dan verwacht? Vraag dan toestemming voor een verlenging. Doe dat voor de eerste toestemming eindigt. Leg in uw aanvraag uit waarom u langer moet blijven.

    Waar stuurt u de aanvraag naartoe?


    Naar ONVZ, via het uploadformulier of per post.

    Kijk voor meer informatie bij de vergoeding Zorghotel

Digitaal versturen

U kunt uw aanvraag via het contactformulier naar ons sturen. Of via het e-mailadres op het aanvraagformulier.

Per post versturen

Kunt u uw aanvraag niet digitaal versturen? Stuur het dan naar onderstaand adres. U krijgt onze beslissing dan ook per post.

ONVZ
Afdeling Machtigingen
Postbus 392
3990 GD Houten

Goed om te weten

  • Stuurt u uw aanvraag digitaal? Dan ontvangt u onze beslissing of vragen ook digitaal, via een beveiligd bericht. Wilt u dit via een andere weg? Neem dan contact met ons op.

  • De medewerkers die aanvragen behandelen, werken onder verantwoordelijkheid van onze medisch adviseur. En hebben dezelfde plicht tot geheimhouding. Meer hierover, en over andere privacyregels, vindt u terug in ons privacy statement.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 – 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 62 22
Meer contactopties