Ga terug naar ONVZ

Omzetplafonds

Om de premies betaalbaar te houden, maken we afspraken met zorgverleners. Over de kwaliteit van de zorg en over de prijs. Soms spreken we daarbij een maximumbedrag af dat ze kunnen declareren. We noemen dit omzetplafonds. Lees hieronder waarom we hiervoor kiezen en hoe dit werkt.

Omzetplafonds

De hoogte van uw premie wordt grotendeels bepaald door de zorgkosten. Om deze zorgkosten niet onnodig te laten stijgen en dus uw premie betaalbaar te houden, maken wij afspraken met zorgverleners. Soms spreken we daarbij ook een maximumbedrag af dat een zorgverlener in een jaar bij ONVZ mag declareren. We noemen dit een omzetplafond. Lees hieronder waarom wij dit doen en hoe dit werkt.

Waarom een omzetplafond?

Elk jaar wordt ongeveer 97% van de premies, die al onze verzekerden betalen, rechtstreeks besteed aan zorgkosten. Hiermee betalen we bijvoorbeeld zorgverleners, operaties en medicijnen. Om deze zorgkosten zo laag mogelijk te houden, maken we afspraken over eerlijke prijzen en korte wachttijden, afgestemd op de zorgbehoeften van onze verzekerden. Soms houdt dat ook in dat we afspraken moeten maken over het maximale bedrag waarvoor een zorgverlener in een jaar zorg mag leveren. Dat noemen we een omzetplafond.

Door de afspraken die wij met zorgverleners maken kunt u erop vertrouwen dat uw zorgverzekering bij ONVZ goed geregeld is, met zorg van hoge kwaliteit, precies wanneer dat nodig is.

Als verzekerde merkt u meestal niets van een omzetplafond 

Met een handjevol zorgverleners hebben wij een omzetplafond afgesproken. In de meeste gevallen is zo’n maximumbedrag voldoende voor de zorg die de zorgverlener levert en merkt u niets van zo’n omzetplafond. In de Zorgzoeker ziet u of er bij een zorgverlener zo’n omzetplafond is afgesproken.

Gaat u naar een zorgverlener met een omzetplafond en is het maximum bereikt waardoor u moet wachten op de zorg? Dan laat de zorgverlener u dat weten. Neem contact op met onze ZorgConsulenten als dit bij u het geval is. Dan zoeken we samen naar een oplossing. Geen zorgen: u krijgt altijd de zorg die u nodig heeft.

Uitzonderingen bij ziekenhuizen en ggz

Er zijn uitzonderingen op het omzetplafond. In de volgende situaties kunt u altijd terecht bij een ziekenhuis of een instelling in de geestelijke gezondheidszorg (ggz):

  • Als u met spoed behandeld moet worden
  • Als u al met een behandeling begonnen bent
  • Als u met spoed geboortezorg in het ziekenhuis nodig heeft

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Maandag tot en met vrijdag van acht uur 's ochtends tot acht uur 's avonds
Open de chat en Stel een vraag

Telefoon

Maandag tot en met vrijdag van half 9 's ochtends tot 6 uur 's avonds
Bel ons op 030 639 62 22
Meer contactopties