Heeft u vragen? Bel 030 639 62 22 English

Bril, (contact)lenzen en ooglaseren

Ziet u niet scherp meer?

Bekijk uw vergoedingen voor

Wat u vergoed krijgt

De basisverzekering vergoedt brillenglazen en lenzen alleen als u ze op medische indicatie moet gebruiken, bijvoorbeeld omdat u een oogaandoening heeft. Ze vallen dan onder de vergoeding Brillenglazen en lenzen bij medische indicatie.

Heeft u geen medische indicatie, maar wel een bril of lenzen nodig vanwege bij- of verziendheid? Of overweegt u ooglaseren?

De aanvullende verzekeringen Optifit en hoger vergoeden:

  • brillenglazen met of zonder montuur
  • prismabrilEen bril tegen dubbelzien
  • contactlenzen, nachtlenzen, torische lenzen
  • geïmplanteerde lenzen
  • ooglaserbehandeling
  • reparatie van de bril

De brillenglazen en lenzen moeten versterkend zijn of een corrigerende werking hebben.

Er geldt een maximale vergoeding per 2 aansluitende kalenderjaren. Voor de maximale vergoeding telt ieder jaar de vergoeding in het vorige kalenderjaar mee. Wij vergoeden dus nooit meer dan de maximale vergoeding min het bedrag dat u vorig jaar vergoed heeft gekregen. U kunt het volledige vergoedingsbedrag alleen gebruiken als u in het vorige jaar geen vergoeding heeft gehad. De maximale vergoeding voor de 2 jaren staat hieronder.

Hier kunt u terecht

  • bril en contactlenzen: opticien
  • ooglaseren en geïmplanteerde lenzen: ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum (ZBCNet als een ziekenhuis een instelling voor medisch-specialistische zorg, maar meestal voor niet-spoedeisende, minder complexe zorg waarvoor geen opname nodig is)

Dit wordt niet vergoed

  • contactlensvloeistof
  • los brilmontuur
  • brillenkoker en andere accessoires
  • oogmeting (refractiemeting) en oogcontrole, aanmeetkosten en aanpassingskosten
  • duikbril
  • floaterlaserenLaseren tegen vlekken die u ziet zweven

Vergoeding per verzekering

Wat u zelf betaalt

Dit moet u zelf doen

Declareer bij een nieuwe bril montuur en glazen samen

Heeft u een nieuwe bril? Declareer deze dan als één geheel. Een los montuur vergoeden wij namelijk niet.

Zorg dat notagegevens compleet zijn

Dit moet op de nota voor een bril of (contact)lenzen staan:

  • naam en geboortedatum
  • soort brillenglazen of (contact)lenzen
  • correctie of sterkte
  • gegevens van het montuur
  • bedrag van de brillenglazen, (contact)lenzen en het montuur
  • als u korting krijgt: voor welke onderdelen die geldt

Goed om te weten

  • De algemene regels zijn altijd van toepassing

    De algemene regels gelden voor alle zorg en voor iedereen. Er staat bijvoorbeeld in wat nooit wordt vergoed, en welke wijzigingen u moet doorgeven. En dat vergoedingen uit het verleden meetellen als u bij ons van aanvullende verzekering wisselt.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.