2023

Wijzigingen Health Basic en Health Premium

Wat wijzigt er in uw Health Basic of Health Premium verzekering in 2023?

View this page in English

Wat verandert er voor u?

  • Heeft u steunkousen nodig? In 2022 had u daarvoor een voorschrift van uw behandelend arts nodig. Vanaf 1 januari 2023 mag dat voorschrift ook van uw huidtherapeut zijn.

  • Vanaf 1 januari 2023 biedt Health Premium kinderen jonger dan 16 jaar met orthopedische schoenen in principe geen vergoeding meer voor een wisselpaar. De gebruikstermijn van de schoenen is voor kinderen maar 6 maanden, waardoor een wisselpaar in de meeste gevallen niet nodig is. Is een wisselpaar in het geval van uw kind wel nodig? Dan kunt u altijd een aanvraag bij ons indienen.

  • Health Premium vergoedt een ligorthese. Per ongeluk hadden wij in onze voorwaarden alleen de dynamische ligorthese vermeld. Maar ook de statische ligorthese wordt vergoed. Dit hebben wij aangepast. Heeft u een ligorthese nodig? Dan heeft u voor vergoeding wel vooraf toestemming van ons nodig.

  • Heeft uw kind dieetpreparaten nodig bij koemelkallergie? Dan heeft u in 2023 in de volgende gevallen toestemming van ons nodig:

    • uw kind is 2 jaar of ouder
    • uw kind is tussen 1 en 2 jaar en heeft meer dan 500 ml per dag nodig
    • uw kind is tussen 0 en 1 jaar en heeft meer dan 1.000 ml per dag nodig
  • Vanaf 1 januari 2023 vergoedt Health Basic geen vitamine D middelen meer. Ook niet als u deze krijgt voorgeschreven door uw arts. U kunt ze wel zonder recept halen bij supermarkt, drogist of apotheek.

    Health Premium vergoedt de (geneesmiddelen met) vitamine D op voorschrift nog wel, tot maximaal € 500, als u deze bij de apotheek of apotheekhoudend huisarts haalt.

  • Heeft u Health Premium? Voor plastische chirurgie bij genderincongruentie gelden kwaliteitseisen. Om de kwaliteit goed te borgen hebben wij de kwaliteitseisen als voorwaarde opgenomen in de vergoeding.

    Plastische chirurgie kan onderdeel zijn van transgenderzorg. Na de eerste gesprekken over uw zorgvraag bij de huisarts krijgt u soms te maken met veel verschillende zorgverleners. Wij vinden het belangrijk dat de betrokken zorgverleners bij erkende genderteams zijn aangesloten en deel uitmaken van gespecialiseerde netwerken.

  • Naast ambulancevervoer vergoedt Health Premium ook openbaar vervoer, taxivervoer en eigen vervoer. Dat noemden wij altijd zittend ziekenvervoer. Vanaf 1 januari 2023 spreken we kortweg van ziekenvervoer. In de vergoeding zelf verandert niets.

  • U moet een rekening voor zorgkosten binnen 3 jaar bij ons indienen. Vanaf 1 januari 2023 is dit 3 jaar vanaf het moment dat u de rekening van de zorgverlener krijgt.

    Wij adviseren u echter om rekeningen niet te laten liggen, maar deze direct bij ons te declareren. Als u kosten heeft voorgeschoten, dan betalen we deze snel aan u terug.

  • U kunt het recht op vergoeding van zorgkosten niet aan iemand anders overdragen zonder onze toestemming (cessie). En niet gebruiken om iemand anders zekerheid te geven dat u een rekening van die ander gaat betalen (pandrecht). Dit was al zo, maar voor 2023 hebben wij dit verduidelijkt in onze Algemene regels.

  • We hebben onze reactietermijn voor klachtafhandeling aangepast. In 2023 reageren we binnen 10 werkdagen als u een klacht bij ons indient. Komt u er met ons niet uit? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de SKGZ. De reactietermijnen voor de SKGZ zijn ook aangepast. Deze vindt u in onze algemene regel 63.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 – 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 62 22
Meer contactopties