ZakelijkBereken premieEnglish

  • Eersteklas Zorgverzekering
  • Snel geholpen door ZorgConsulent
  • Klantwaardering 8,2

Wijzigingen aanvullende verzekeringen 2022

In dit overzicht vindt u de wijzigingen in de aanvullende verzekeringen van ONVZ per 1 januari 2022. De wijziging Premieachterstand geldt ook voor onze tandverzekeringen. We noemen alleen de wijzigingen die de voorwaarden voor uw verzekering echt veranderen. Alle genoemde bedragen zijn per kalenderjaar, tenzij we iets anders schrijven.

Wat verandert er voor u?

  • Planbare zorg in BelgiĆ« en Duitsland

    Voor een geplande opname of dagopname in een ziekenhuis of privékliniek in België of Duitsland moet u vanaf 1 januari 2022 vooraf toestemming vragen aan ons. Voor een spoedopname geldt dat niet.

    Wij vergoeden geen administratiekosten die u maakt omdat u voor de behandeling naar het buitenland gaat. Bijvoorbeeld als het ziekenhuis kosten rekent, omdat ze uw dossier uit Nederland moeten beoordelen.

    Wat betekent dat voor u?
    Heeft u Wereldfit of Superfit en gaat u voor een geplande opname of dagopname naar een ziekenhuis of privékliniek in het buitenland? Dan moet u voor deze behandeling vooraf onze toestemming hebben.
    Bij een dagopname duurt uw behandeling - met dagverpleging - meer dan twee uur, maar u gaat wel dezelfde dag weer naar huis.
    Bij een opname blijft u minimaal één nacht in het ziekenhuis.

    Heeft u Wereldfit of Superfit? Dan vergoeden die geplande zorg in België en Duitsland. Soms moet het ziekenhuis dan extra administratiekosten maken. Het ziekenhuis moet bijvoorbeeld uw dossier uit Nederland beoordelen. Misschien moeten zij een aanvraag voor onze toestemming invullen. Of resultaten van de behandeling terugkoppelen aan Nederlandse artsen. Kosten die het ziekenhuis daarvoor rekent vergoeden deze aanvullende verzekeringen niet.

  • Premieachterstand

    Vanaf 1 januari 2022 gelden bij ons dezelfde regels als bij andere zorgverzekeraars als u uw premie voor de basisverzekering niet op tijd betaalt. Maar ook als u uw premie voor de aanvullende verzekering of tandverzekering niet (op tijd) betaalt, heeft dat gevolgen. Als u de premie niet op tijd betaalt en niet reageert op betalingsherinneringen, dan kunnen wij de aanvullende verzekeringen beëindigen met ingang van de dag waarop de premieachterstand is begonnen.

    Wat betekent dit voor u? 
    Heeft u na 1 januari 2022 6 maanden of langer geen premie betaald voor uw zorgverzekering? En reageert u niet op betalingsherinneringen? Dan kunnen wij de aanvullende verzekering of tandverzekering beëindigen met terugwerkende kracht vanaf het moment dat u geen premie meer betaalde. Wij adviseren u de nieuwe regels bij niet op tijd betalen van de premie goed door te lezen. Deze vindt u op www.onvz.nl/algemeneregels.

  • Preventiecursussen

    Twee kleine wijzigingen in de aanbieders van preventiecursussen:
    • de Vereniging Samen Bevallen heeft haar leden een certificeringseis opgelegd voor het geven van de zwangerschapscursus. Die vereiste nemen wij over in onze voorwaarden.
    • voor de basiscursus reanimeren of AED vergoedt ONVZ in 2022 ook de door het Rode Kruis gecertificeerde cursus als een andere organisatie de cursus verleent.

    Wat betekent dit voor u?
    Heeft u een aanvullende verzekering Optifit, Topfit of Superfit? En wilt u een zwangerschapscursus volgen van de Vereniging Samen Bevallen? Dan moet de docent gecertificeerd zijn door de Vereniging Samen Bevallen. Zo bent u zeker van een kwalitatief goede cursus en docent.

    Wilt u een basiscursus reanimeren of AED volgen? Dan kunt u voor een door het Rode Kruis gecertificeerde cursus nu ook bij andere organisaties terecht dan alleen het Rode Kruis zelf.

  • Verhaalsbijstandservice

    Uitbreiding van het dekkingsgebied waarin wij verhaalsbijstand bieden. Naast de landen van de EU geldt onze verhaalsbijstand ook bij ongevallen in de andere landen van de EER en Zwitserland. En de verhaalsbijstand blijven wij ook bieden bij ongevallen in het Verenigd Koninkrijk.

    Wat betekent dit voor u?
    Heeft u een van onze aanvullende verzekeringen? Dan geldt de verhaalsbijstand-service ook voor u. Behalve bij de Tandfit verzekeringen, Wereldfit en Zorgplan. Behalve in landen van de EU bieden wij vanaf 1 januari 2022 ook verhaalsbijstand bij ongevallen in de landen van de EER, Zwitserland. en in het Verenigd Koninkrijk.

  • Zittend ziekenvervoer – toestemming vragen

    Per 1 januari 2022 beoordeelt ONVZ zelf de aanvragen voor zittend ziekenvervoer. Na onze toestemming regelt Transvision het taxivervoer voor u. Zij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur op telefoonnummer 0900 333 33 30. Na de telefonische intake met Transvision kunt u ook online ritten boeken via hun reserveringstool.

    Wat betekent dit voor u?
    Heeft u Superfit, OntzorgPlus of Zorgplan? En heeft in 2022 taxivervoer nodig? Dan moet u bij ons toestemming vragen. Hoe dat werkt, leest u op deze pagina. Als u van ons toestemming heeft, kunt u contact opnemen met Transvision. Zij regelen uw taxivervoer en declareren rechtstreeks bij ons.

    Maakte u in 2021 al gebruik van de dienstverlening van Transvision? En loopt uw toestemming door in 2022? Dan kunt u gebruik blijven maken van het taxivervoer van Transvision. Zij zijn nu langer bereikbaar. En u kunt uw ritten digitaal boeken. Voor meer informatie daarover kunt u contact opnemen met Transvision.

    Loopt uw toestemming af? Dan moet u de verlenging aanvragen bij ONVZ. U kunt de verlenging niet meer bij Transvision aanvragen.

Heeft u nog vragen?
Wij zijn er voor u

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.