Zorgadvies

Haal het beste uit uw gesprek met de arts

U heeft in een gesprek met de arts of medisch specialist meestal maar weinig tijd om duidelijk te maken wat er aan de hand is. Het is daarom handig om u goed voor te bereiden. De ZorgConsulent helpt u daarbij.

Wat wilt u vertellen en/of weten?

Bedenk van tevoren wat u aan de huisarts of medisch specialist wilt vertellen. En bedenk wat u juist van de arts wilt weten. Op welke vragen wilt u antwoord krijgen?

Bij het voorbereiden van het gesprek kunnen de volgende vragen u helpen:

  • Wat zijn mijn klachten?
  • Hoe lang heb ik deze klachten?
  • Zijn er dingen waardoor mijn klachten erger of juist minder worden?
  • Hoe beïnvloeden mijn klachten mijn dagelijks leven?
  • Wat heb ik zelf al aan mijn klachten gedaan?
  • Welke medicijnen gebruikt ik?
  • Wat verwacht ik van de arts? Tips of een doorverwijzing naar een specialist bijvoorbeeld?

Bespreek alle mogelijkheden met de arts

U heeft recht op goede informatie over uw onderzoek of behandeling. Met de juiste vragen krijgt u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissing te nemen, samen met uw arts. Onderstaande zaken komen vaak aan de orde tijdens het gesprek.

Voorbeeldvragen voor tijdens het gesprek

  • Wat zijn mijn mogelijkheden? Zet eerst met uw arts op een rij welke mogelijkheden er zijn. Er zijn altijd meerdere mogelijkheden. Ook even afwachten is een mogelijkheid.
  • Wat zijn de voor- en nadelen? Bespreek met uw arts per mogelijke behandeling het effect, de herstelperiode en de risico’s en bijwerkingen.
  • Wat betekent een behandeling in mijn situatie? Bekijk hoe de mogelijke behandelingen passen bij uw situatie, zoals uw gezin, werk of persoonlijke doelen.

Tips voor uw gesprek met de arts

  • Schrijf van tevoren op wat u wilt vertellen en welke vragen u heeft. Neem deze aantekeningen mee naar het gesprek. U kunt ook een van onze brochures downloaden:

brochure voorbereiding bezoek huisarts

brochure voorbereiding bezoek medisch specialist

  • Vraag de arts of u het gesprek mag opnemen. Dan kunt u het gesprek thuis nog eens rustig terugluisteren.
  • Neem iemand mee naar het gesprek: twee mensen horen meer dan één. Laat degene die met u meegaat de antwoorden van de arts opschrijven, zodat u zelf goed kunt luisteren.
  • Gebruikt de arts te veel moeilijke woorden of raakt u de draad kwijt? Geef het aan als u iets niet begrijpt of als u twijfelt.
  • Zorg ervoor dat u het eens bent met de afspraken die zijn gemaakt. U hoeft bovendien niet meteen te beslissen: vraag bedenktijd, zodat u kunt nadenken over de voorgestelde behandeling.
  • Heeft u na het gesprek toch nog vragen? Dan kunt u om een nieuwe afspraak vragen, zodat u meer duidelijkheid krijgt. Voor zo’n afspraak hoeft u niet per se opnieuw naar het ziekenhuis: het kan vaak ook per telefoon.
  • Heeft u een afspraak bij uw huisarts? En wilt u dat uw huisarts u verwijst naar een medisch specialist? Informeer dan eerst bij de ZorgConsulent in welk ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum de wachttijden het kortst zijn. De huisarts kan u dan gericht verwijzen.

Zorgadvies nodig?

Bel de ZorgConsulent. Onze ZorgConsulenten weten welke instanties er zijn en denken graag
met u mee. Ook zijn ze goed op de hoogte van de laatste wet- en regelgeving.

 

Telefoon: 0800 022 14 50 (gratis) op werkdagen, kies voor optie 2. 

U kunt ook een terugbelverzoek achterlaten. Vul daarvoor dit formulier in.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Document uploaden

Deel makkelijk een document met ons

Uploaden
Meer contactopties