Zorgadvies

Haal het beste uit uw gesprek met de arts

U heeft in een gesprek met de arts of medisch specialist meestal maar weinig tijd om duidelijk te maken wat er aan de hand is. Het is daarom handig om u goed voor te bereiden. De ZorgConsulent helpt u daarbij.

Laat de ZorgConsulent u bellen wanneer het u uitkomt

U kunt een terugbelverzoek achterlaten. Dan wordt u teruggebeld op de tijden die u aangeeft.

Bel mij terug

Wat wilt u vertellen en/of weten?

Bedenk van tevoren wat u aan de huisarts of medisch specialist wilt vertellen. En bedenk wat u juist van de arts wilt weten. Op welke vragen wilt u antwoord krijgen?

Bij het voorbereiden van het gesprek kunnen de volgende vragen u helpen:

  • Wat zijn mijn klachten?
  • Hoe lang heb ik deze klachten?
  • Zijn er dingen waardoor mijn klachten erger of juist minder worden?
  • Hoe beïnvloeden mijn klachten mijn dagelijks leven?
  • Wat heb ik zelf al aan mijn klachten gedaan?
  • Welke medicijnen gebruikt ik?
  • Wat verwacht ik van de arts? Tips of een doorverwijzing naar een specialist bijvoorbeeld?

Bespreek alle mogelijkheden met de arts

U heeft recht op goede informatie over uw onderzoek of behandeling. Met de juiste vragen krijgt u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissing te nemen, samen met uw arts. Onderstaande zaken komen vaak aan de orde tijdens het gesprek.

Voorbeeldvragen voor tijdens het gesprek

  • Wat zijn mijn mogelijkheden? Zet eerst met uw arts op een rij welke mogelijkheden er zijn. Er zijn altijd meerdere mogelijkheden. Ook even afwachten is een mogelijkheid.
  • Wat zijn de voor- en nadelen? Bespreek met uw arts per mogelijke behandeling het effect, de herstelperiode en de risico’s en bijwerkingen.
  • Wat betekent een behandeling in mijn situatie? Bekijk hoe de mogelijke behandelingen passen bij uw situatie, zoals uw gezin, werk of persoonlijke doelen.

Tips voor uw gesprek met de arts

  • Schrijf van tevoren op wat u wilt vertellen en welke vragen u heeft. Neem deze aantekeningen mee naar het gesprek. U kunt ook een van onze brochures downloaden:

brochure voorbereiding bezoek huisarts

brochure voorbereiding bezoek medisch specialist

  • Vraag de arts of u het gesprek mag opnemen. Dan kunt u het gesprek thuis nog eens rustig terugluisteren.
  • Neem iemand mee naar het gesprek: twee mensen horen meer dan één. Laat degene die met u meegaat de antwoorden van de arts opschrijven, zodat u zelf goed kunt luisteren.
  • Gebruikt de arts te veel moeilijke woorden of raakt u de draad kwijt? Geef het aan als u iets niet begrijpt of als u twijfelt.
  • Zorg ervoor dat u het eens bent met de afspraken die zijn gemaakt. U hoeft bovendien niet meteen te beslissen: vraag bedenktijd, zodat u kunt nadenken over de voorgestelde behandeling.
  • Heeft u na het gesprek toch nog vragen? Dan kunt u om een nieuwe afspraak vragen, zodat u meer duidelijkheid krijgt. Voor zo’n afspraak hoeft u niet per se opnieuw naar het ziekenhuis: het kan vaak ook per telefoon.
  • Heeft u een afspraak bij uw huisarts? En wilt u dat uw huisarts u verwijst naar een medisch specialist? Informeer dan eerst bij de ZorgConsulent in welk ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum de wachttijden het kortst zijn. De huisarts kan u dan gericht verwijzen.

Wilt u advies van de ZorgConsulent?

Neem contact op met onze ZorgConsulent voor meer informatie en advies. De ZorgConsulent is op werkdagen bereikbaar op het telefoonnummer 0800 022 14 50 (gratis), kies voor optie 2. U kunt ook een terugbelverzoek achterlaten. Dan wordt u teruggebeld op de tijden die u aangeeft.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 – 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 62 22
Meer contactopties