Ga terug naar Alle artikelen

'Dankzij Hikos weet ik dat ik het juiste behandelpad volg'

  • Categorie: Fysiek gezond
  • Categorie: Interview
  • Leestijd: 6 minuten

Bert van der Made (72) deed zijn hele leven fysiek zwaar werk, leefde actief en sportte twee keer per week. Tien jaar geleden kreeg hij klachten in zijn nek en armen. Eerst waren ze mild, maar daarna erger. Pijnbestrijding leek de enige optie, maar Bert vroeg zich af of dit de beste oplossing was. Een ZorgConsulent van ONVZ wees hem op Medisch Specialist Online. Via deze online dienst van partiner Hikos kwam hij in contact met een medisch specialist voor advies over zijn medische traject. 

Blijvende pijn

'Het is een pijn waarmee je opstaat en naar bed gaat. Fietsen lukte niet meer, terwijl dat altijd mijn ontspanning was. Ik had zenuwpijn en uitstraling naar beide armen. Zelfs een lamp vervangen of vijf minuten verkeerd liggen zorgde de rest van de dag voor pijn,' vertelt Bert.

Het beperkte hem in alles. 'Ik sliep niet goed, m’n concentratie was weg en zelfs m’n arm neerleggen ging niet altijd. Ik wilde gewoon weer normaal kunnen leven.'

Geen duidelijkheid

Bij de neuroloog kreeg hij te horen dat pijnbestrijding de enige optie was. 'Maar dat was het laatste wat ik wilde,' legt hij uit. 'Ik zou dan stoffen ingespoten krijgen, dus ik dacht: is dat echt de enige optie? Ik wilde het zeker weten.'

Het hele zorgtraject kostte mentaal veel energie. 'Ik had het gevoel dat ik tegen een muur aanliep. Niemand kon me vertellen wat er aan de hand was en wat de opties waren. Het idee dat ik ermee moest leren leven maakte me moedeloos.'

Via ONVZ naar Hikos

'Ik belde ONVZ en sprak een Zorgconsulent die meedacht. Dat vond ik zo prettig. De Zorgconsulent zei: probeer Hikos. Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik wilde weten of pijnbestrijding echt de juiste keuze was of dat ik iets over het hoofd zag.'

Benieuwd wat Hikos u te bieden heeft?

Hikos biedt online medisch advies van gespecialiseerde artsen voor iedereen die vastloopt in zijn zorgtraject. Twijfel je over een behandeling of wil je weten welke opties er zijn? Via een Zorgconsulent van ONVZ maak je eenvoudig een afspraak met een specialist van Hikos. Zo krijg je snel duidelijkheid en kun je samen de beste keuze maken.

Ik voelde me serieus genomen

Bij Hikos sprak hij tijdens een online consult met een neuroloog. 'De arts had mijn dossier gelezen en nam de mogelijkheden en risico’s met me door. Dat gaf me vertrouwen,' zegt Bert. 'In het ziekenhuis moet alles vaak snel, maar hier namen ze de tijd. Ik voelde me gehoord en serieus genomen.'

De arts gaf ook direct praktische adviezen. 'Ik vroeg of ik nog in de tuin kon werken. Ik kan wel alles blijven doen, maar dat is niet altijd helpend. De arts vertelde wat verstandig was en wat niet. Hierdoor wist ik waar ik aan toe was.'

Het advies

Toch adviseerde de arts van Hikos ook pijnbestrijding. 'Inmiddels heb ik de pijnbestrijding gehad. Ik ben zo’n zestig procent van mijn pijn kwijt,' zegt hij opgelucht. 'Ik moet nog één keer terugkomen, maar ik ben weer lekker in de tuin aan het snoeien. Ik slaap beter, kan mijn arm weer neerleggen en mentaal gaat het ook beter. Ik voel me rustiger en kan genieten van kleine dingen.

Gemakkelijk en zo geregeld

Wat hem opviel, was hoe makkelijk alles ging. 'Je wordt gebeld, er wordt direct een afspraak gepland en je krijgt duidelijke informatie vooraf. Binnen een paar weken was het gesprek. Dat is heel anders dan in het ziekenhuis, waar je soms maanden moet wachten. Voor mij voelde het als een opluchting dat het zo snel geregeld was.'

'Van stress word je niet beter en dankzij Hikos heb ik nu meer rust. Twijfel je om contact op te nemen? Ga ervoor. Het geeft duidelijkheid en je weet waar je aan toe bent. Hikos is een geweldige oplossing.'

Je wordt gezien en geholpen

'Oudere mensen zijn vaak wat wantrouwig tegenover dit soort nieuwe diensten,” zegt hij. “Maar ik denk dat Hikos juist voor iedereen goed kan zijn. De artsen nemen de tijd en leggen alles duidelijk uit. Dat geeft vertrouwen en rust. Je hebt niet het gevoel dat je een nummer bent, maar dat je echt gezien en geholpen wordt.'

Naast het advies van Hikos volgt Bert fysiotherapie. 'Gezondheid is belangrijk en zeker als je ouder wordt is persoonlijk contact daarbij belangrijk. ONVZ doet dat heel goed. Van stress word je niet beter en dankzij Hikos heb ik nu meer rust. Twijfel je om contact op te nemen? Ga ervoor. Het geeft duidelijkheid, minder stress en je weet waar je aan toe bent. Hikos is een geweldige oplossing.'