10 december 2018 | Fysiek gezond | Tips | 3 min. leestijd
Brrr... het is kil en donker buiten. Je weerstand is tijdens de koude wintermaanden vaak lager en dus ben je sneller vatbaar voor een vervelende griep of verkoudheid. Met deze tips houd je je weerstand op peil en ben je de ziektekiemen de baas.

1. Houd rekening met hygiëne

Hoesten, koude rillingen, snotterig en een lamlendig gevoel: een fikse verkoudheid kan veel narigheid met zich meebrengen en is, vooral in de wintermaanden, geen pretje. Vaak wordt gedacht dat verkoudheid een gevolg is van kou. Hoewel langdurige blootstelling aan kou het immuunsysteem ondermijnt, en je dus sneller vatbaar bent voor virussen, is het niet de boosdoener. Het virus wordt overgedragen door het vocht in je adem. Dit zijn microscopisch kleine druppeltjes die in de lucht het verkoudheidsvirus verspreiden. Dus is je collega, partner of buurman flink aan het hoesten? Let dan op. Ook via het handen schudden, deurklinken en de kraan kun je een verkoudheid oplopen. Een virus hecht zich aan alles. Een goede hygiëne is dus essentieel. Was goed je handen, wrijf niet te snel in je ogen of aan je neus en maak af en toe je smartphone schoon. Deze zit namelijk vól bacteriën en virussen. Voorkomen is beter dan genezen!

2. Eet veel fruit

Fruit zit boordevol vitamine C. Dit versterkt het immuunsysteem en houdt ontstekingen in het lichaam tegen. Ook bestrijden de antioxidancent in vitamine C de schadelijke deeltjes in het lichaam, zoals vrije radicalen. Je vindt deze vitamine in alle fruitsoorten, maar met name mandarijnen, sinaasappels en kiwi’s zijn echte vitamine C-bommetjes. Fruit werkt niet alleen wanneer je ziek bent, maar kan ook preventief gegeten of gedronken worden om ziekte te voorkomen. Het helpt namelijk bij het opbouwen van je weerstand. Deze opbouwstoffen komen dus uit vitamine C, maar ook uit de anti-griep stoffen; bioactieve salvestrolen. Deze stoffen ontstaan al in de plant van de vrucht en wapenen je lichaam tegen verschillende virussen en bacteriën van buitenaf. Frambozen, zwarte bessen en rode druiven zitten vol salvestrolen. Eet dus iedere dag twee stukken fruit (op advies van het Voedingscentrum) en zorg voor voldoende vitamines, zodat verkoudheid geen kans maakt!

3. Zorg voor voldoende vocht

Voldoende water drinken (zo’n 1,5 liter per dag) houdt je immuunsysteem in goede conditie. Volgens onderzoek aan de Universiteit van Nebraska voorkom je zo uitdroging, wat weer belangrijk is om verkoudheids- en griepvirussen tegen te houden. Je lichaam heeft dan meer kans om de afvalstoffen sneller af te scheiden. Een kop thee en een kan water zijn dus onmisbaar. Maar ook hier komt fruit om de hoek kijken! Naast dat fruit genoeg mineralen en voedingsvezels bevat, zit er ook veel vocht in. Eén appel bevat al zo’n 85 gram water. Vermijd kant-en-klare vruchtensappen. Hier zit over het algemeen veel meer suiker in en dat doet je immuunsysteem geen goed.

4. Pak genoeg rust

Voel je een verkoudheid opkomen? Pak dan je rust. Ga op tijd naar bed en slaap zo’n acht uur per nacht. Je lichaam krijgt dan genoeg tijd om volledig te herstellen. Slaaptekort zorgt voor een minder goed werkend afweer- en immuunsysteem. Gebruik bij het slapen eventueel een extra kussen om je hoofd wat hoger te leggen. De sinussen, beter bekend als de holtes, kunnen daardoor makkelijker vocht afvoeren. Gevolg: je neusgaten blijven open. En dat slaapt een stuk lekkerder! Sport daarnaast wat minder intensief, zodat je lichaam genoeg energie overhoudt om het verkoudheidsvirus te bestrijden. Matig intensief bewegen, door bijvoorbeeld een goede wandeling in de buitenlucht te pakken of een stukje te gaan fietsen, kan wel bevorderend werken voor je weerstand en herstel.

5. Haal kippensoep en zinktabletten in huis

Feit: door kippensoep voel jij je binnen no time weer kiplekker! In kippensoep zit namelijk het aminozuur carnosine, dat ons immuunsysteem helpt om verkoudheid en griep tegen te gaan. Het longslijm wordt er dunner en minder plakkerig van, waardoor de afvoer van het slijm makkelijker verloopt. Daarnaast zorgt de hitte van soep ervoor dat je de afvalstoffen ook sneller eruit zweet. Een lekkere kippensoep met bijvoorbeeld ui, zoete aardappel, wortels, bleekselderij, pastinaak en een snufje zout en peper doet wonderen. Daarnaast zijn zinktabletten ook aan te raden bij een verkoudheid. Zink speelt een belangrijke rol in ons afweersysteem. Voor een volwassene is een tabletje van maximaal 25 milligram per dag aan te raden. Dit kan de duur en ernst van de verkoudheid verminderen.