10 maart 2022 | Fysiek gezond | Interview | 5 min. leestijd
Fit worden of blijven tijdens je zwangerschap is vaak lastig. Vlak ná je zwangerschap staat fit worden al helemaal niet op de agenda. Maar wist je dat je al een week na de bevalling oefeningen kunt doen? En dat je daar vaak toekomstige klachten mee voorkomt? Floor Wijma helpt (nieuwe) moeders fit te worden en te blijven met Fit for the Floor. ‘Als jij je als moeder goed en fit voelt, kun je ook de beste versie voor je baby zijn.’

Floor Wijma (37) is moeder van drie jonge dochtertjes. Naast het moederschap is ze al twaalf jaar werkzaam als fysiotherapeut en sinds acht jaar als manueel therapeut. Sinds 2019 is ze ZwangerFit-docent en geeft ze ook les aan groepjes zwangeren en pas bevallen vrouwen. Haar idee voor online lesplatform Fit for the Floor ontstond in 2017.

Het roer in eigen handen

Toen Floor na haar tweede zwangerschap behoefte had om stapsgewijs steeds meer te bewegen, besloot ze op internet naar oefeningen te zoeken. ‘Die kon ik eigenlijk nergens vinden. Alleen oefeningen voor tijdens de zwangerschap zelf of hele algemene fitness-oefeningen. Voor de vrouw die net bevallen is, vond ik weinig concrete informatie.’

Vanuit haar expertise en achtergrond kreeg Floor het idee om dit gat in de markt zelf te vullen. ‘Ik zat er als moeder en fysiotherapeut middenin. Ik hoorde de behoefte ook om mij heen, op het werk en van vriendinnen die net moeder waren geworden.’ In 2019 zag ze bij toeval Het Beste Zorgidee van ONVZ voorbij komen en besloot ze haar idee in te sturen. De jury bekroonde haar met een finaleplaats. Vanaf dat moment begon het balletje echt te rollen.

 

Fit worden vanuit je eigen huiskamer

Maar wat is Fit for the Floor precies? ‘Het is een online lesprogramma voor de eerste drie tot vier maanden na de bevalling, wat je gewoon vanuit huis kan volgen. Eerst wordt de vrouw gekoppeld aan een geschikt pakket, aan de hand van een vragenlijst op de website. Dit zijn vragen over hoe zwaar de bevalling was, of dit bijvoorbeeld via een keizersnede is gegaan en hoe het met de basisconditie is gesteld. Vervolgens krijgt de vrouw het op haar situatie aangepaste lesprogramma. Dit oefenprogramma is per week opgebouwd met uitleg en filmpjes van oefeningen’, legt Floor uit.

‘In het programma vertel ik wat je kan verwachten en wat je moet gaan doen. Omdat het laagdrempelige oefeningen zijn, kun je er al vanaf week één mee starten. De oefeningen variëren van het aanleren van buik ademhalingstechnieken tot hoe je je bekkenbodemspieren goed aanspant. Dat is vaak lastig om te doen, zeker kort na de bevalling”, vertelt Floor. Pas als de vrouw alle oefeningen heeft afgerond kan ze door naar de volgende week. Tussendoor wordt de voortgang goed bijgehouden en kan worden aangegeven of het beter of slechter gaat en of er eventueel klachten zijn ontstaan.

Drie moedertips van Floor:

  1. ‘Denk niet dat je na een bevalling weer lukraak alles kan doen wat je voorheen ook deed. Die vergissing heb ik zelf na mijn eerste zwangerschap gemaakt. Je moet alles echt stapsgewijs opbouwen.’
  2. ‘Blijf niet lang doorlopen met je klachten. Als je toch klachten hebt, meld dit op tijd bij bijvoorbeeld je huisarts of fysiotherapeut.’ 
  3. ‘Het allerbelangrijkste om te onthouden is dat als jij je als moeder goed en fit voelt, je ook de beste versie voor je baby kunt zijn.’

Het effect van bewegen

Omdat het programma langzaam wordt opgebouwd, kan de kersverse moeder stapsgewijs sterker worden. ‘Hiermee kan je heel veel klachten voorkomen, zoals bekkenbodemproblematiek, lage rugpijn, last van de heupen maar ook uitstraling in de benen of voeten. Klachten waar deze groep vrouwen vaak voor naar de fysiotherapeut gaan.’ Maar dat is niet het enige effect, vertelt Floor: ‘Het zorgt er ook voor dat je plezier in sport behoudt en dat je bijvoorbeeld ook weer fit de eventuele volgende zwangerschap of bevalling in gaat. Daarnaast ben je op deze manier weer klaar om vol energie de werkvloer op te gaan. Want als je je fit in je lijf voelt, dan voel je je vaak ook mentaal fit.’

Dat Fit for the Floor werkt, blijkt uit de reacties. ‘In eerste instantie hoorde ik vaak dat vrouwen dachten dat het te snel na de bevalling zou zijn. Nu we een aantal maanden live zijn en meer feedback hebben ontvangen, hoor ik juist dat ze het niveau heel prettig vinden, het goed is opgebouwd en ze zich daarna in grote lijnen weer fit voelen. Dat is heel leuk om te horen. Het blijft natuurlijk lastig want er zitten zoveel verschillen tussen vrouwen. Je kan het nooit helemaal op het perfecte niveau doen’, zegt Floor.

Een voorbeeldoefening om thuis te doen

Als je het programma van Fit for the Floor doorloopt, heb je na ongeveer 3-4 weken geleerd hoe je rustig via de buik kunt ademen, hoe je de bekkenbodemspieren aan- en ontspant en hoe je de diepe dwarse buikspieren aan- en ontspant. Deze volgende oefening is een combinatie hiervan met het maken van een bruggetje:

Meer aandacht naar fit blijven tijdens en na de zwangerschap

Floor ziet nog veel uitdagingen en kansen op het gebied van fit worden vlak na de bevalling. ‘In de zwangerschap gaat er veel aandacht naar de vrouw, wat natuurlijk logisch is. Vlak na de bevalling gaat er dan weer veel aandacht naar de baby. Maar in de periode na de bevalling gaat er denk ik te weinig aandacht naar de vrouw zelf. Dat kan stukken beter, bijvoorbeeld door beweging al onder de aandacht te brengen in een vroeger stadium.’

Floor ziet haar platform als een kans om aan preventieve gezondheid te werken en dit onder de aandacht te brengen. En het instapniveau van Fit for the Floor is laag. ‘Het is vanuit eigen huis te volgen, gewoon in je woonkamer. Je hoeft alleen je laptop of tablet aan te zetten, het eerste filmpje open te klikken en je kunt al aan de gang’, sluit Floor af.

Fit worden en blijven met ONVZ

Er zijn verschillende manieren om te werken aan fitheid tijdens je zwangerschap en herstel na je bevalling. ONVZ geeft hier in sommige gevallen een vergoeding voor. Wil je weten wat ONVZ voor jou kan betekenen? Lees hier meer over preventiecursussen.