De kantoorloopband en alternatieven voor je bureaustoel

18 juli 2016 | Fysiek gezond | Tips | 4 min. leestijd
Zitten is het nieuwe roken. Toch zitten ruim drie miljoen mensen in Nederland nog steeds dagelijks aan hun bureaustoel vastgeplakt. Tijd om in actie te komen, letterlijk! Maar hoe?
Wie zijn werkdagen overwegend zittend doorbrengt, heeft meer last van een hoge bloeddruk, een hoger cholesterolgehalte, overgewicht en ontstekingen. Lang achter elkaar zitten, kan bovendien diabetes, kanker en hart- en vaatziekten veroorzaken. Zitten zou daarmee net zo dodelijk zijn als roken, zélfs als je na werktijd regelmatig de sportschool induikt. Ook ziek van het zitten? We geven je vijf gezonde alternatieven voor de traditionele bureaustoel.

De zit-sta-werkplek

Wat is het? Een (elektrisch) in hoogte verstelbaar bureau, waarmee je kunt afwisselen tussen zitten en staan. Veel bedrijven in Scandinavië stapten vijf jaar geleden al over op zit-sta-werkplekken.

Waarom zou je? Staand werken zorgt voor een betere bloedsomloop, een hogere productiviteit en kan typische bureauklachten (zoals RSI) voorkomen.

De zitbal

Wat is het? Een grote bal (formaat skippybal) waarmee je balancerend achter je bureau zit. De zitbal is ook uitermate geschikt om af te wisselen met je bureaustoel.

Waarom zou je? Een zitbal zorgt voor een betere zithouding en zitten op een bal is een optimale training voor de onderrug en het versterken daarvan.

De kantoorloopband

Wat is het? Met een kantoorloopband, deskwalk of treadmill desk breng je je werkdag lopend door achter je bureau. Op de desk is genoeg ruimte voor je laptop en telefoon.

Waarom zou je? De loopband zou niet alleen goed zijn voor je gezondheid (die 10.000 stappen per dag haal je met gemak), maar ook voor je productiviteit. Wel je sportschoenen aandoen!

De deskbike

Wat is het? Een hometrainerbureau. Met de deskbike fiets je terwijl je werkt en wek je in sommige gevallen ook nog elektriciteit op. Naast de deskbike is er ook de meetingbike, voor tijdens vergaderingen.

Waarom zou je? Ook hier geldt: je verbetert niet alleen je conditie, maar verhoogt ook je productiviteit. Beweging is goed voor je brein!

De mini crosstrainer of step

Wat is het? Een mini crosstrainer of stepapparaat voor onder je bureau, om je benen te laten fietsen terwijl jij gewoon op je stoel zit.

Waarom zou je? Na een uurtje crosstrainen of steppen heb je tussen de tweehonderd en vierhonderd calorieën verbrand. En tegelijkertijd een boel werk verzet. Win-win!

Ben je niet in de mogelijkheid je werkplek aan te pakken? Zorg dan op andere manieren voor meer beweging op kantoor. Reis je met het OV? Stap eens een halte eerder uit. Loop een rondje tijdens de pauze of haal wat vaker koffie voor je collega’s. Succes!