Ga terug naar Veelgestelde vragen

Polis inzien

Veelgestelde vragen

Heeft u vragen over het inzien van uw polis? Op deze pagina vindt u de antwoorden, overzichtelijk per onderwerp. Komt u er toch niet uit? Onderaan de pagina leest u hoe u contact met ons opneemt.  

Onderwerp of vergoeding:

MijnONVZ

Hoe kan ik de stand van mijn eigen risico zien?

De stand van uw eigen risico kunt u bekijken in de ONVZ app en in MijnONVZ.

ONVZ app

  1. log in de app met uw DigiD 
  2. kijk op de beginpagina bij Totaal eigen risico 

MijnONVZ

  1. log in op de website met DigiD 
  2. kijk op de beginpagina bij Eigen risico 
Logt u in als hoofdverzekerde? Dan ziet u de stand van het eigen risico van iedereen op de polis. Logt u in als meeverzekerde? Dan ziet u alleen dat van uzelf.
Ontvangt u onze rekeningen per post? Dan vindt u de stand van uw eigen risico ook onderaan de rekeningen voor medische kosten.

Lees meer

Hoe kom ik aan de ONVZ app?

U vindt de gratis ONVZ app in de App Store of Google Play.

Lees meer

Waar vind ik mijn persoonlijke gegevens?

U vindt uw persoonlijke gegevens in MijnONVZ en in de ONVZ app. U logt in met uw DigiD.
Heeft u nog geen DigiD? Vraag dan een DigiD aan.

Lees meer

Bekijk ook de video’s op Digitaal uw zaken regelen in MijnONVZ

Wat is het verschil tussen MijnONVZ en de ONVZ app?

In MijnONVZ en de ONVZ app kunt u uw verzekering(en) en persoonlijke gegevens bekijken. Ook regelt u makkelijk zelf uw zorgzaken, zoals het declareren van zorgkosten en het wijzigen van uw contactvoorkeuren. Inloggen doet u in zowel de ONVZ app als MijnONVZ met DigiD.

Voordat u verdergaat

Download de ONVZ app in de App Store of Google Play 

Sommige dingen kunt u alleen via MijnONVZ regelen en niet via de ONVZ app

Het gaat dan om:  
  • verzekering wijzigen 
  • persoon bijschrijven 
  • verzekeringsbewijs aanvragen 
  • rekeningnummer wijzigen 
  • betaalwijze wijzigen 
  • betaaltermijn wijzigen
 
Let op: sommige informatie kan alleen de hoofdverzekerde bekijken of wijzigen.

Lees meer

Polisinformatie

Hoe bewijs ik dat ik verzekerd ben?

Wanneer u bij ons een verzekering afsluit, krijgt u elk jaar een nieuw polisblad. Het polisblad is het bewijs dat u verzekerd bent. U gebruikt het bijvoorbeeld als u voor de belastingaangifte of een verzekeraar in een ander land moet aantonen dat u bij ONVZ verzekerd bent (geweest).

U downloadt uw polisblad van dit jaar en die van de afgelopen 3 jaar in MijnONVZ.

Andere verzekeringsbewijzen 

Gaat u op reis? Dan is er meestal een ander bewijs nodig, zoals de European Health Insurance Card (EHIC), het verdragsformulier 111 of een Engelstalige verzekeringsverklaring. Hierover vindt u meer informatie op Neem het juiste verzekeringsbewijs mee

Lees meer

Hoe kan ik de hoofdverzekerde toestemming geven om mijn gegevens te bekijken?

Bent u verzekerd op de polis van iemand anders en vindt u het handig als de hoofdverzekerde ook uw gegevens kan zien? Dan kunt u de hoofdverzekerde daar toestemming voor geven in MijnONVZ. U selecteert daar Mijn gegevens en daarna Inzage Hoofdverzekerde.

AVG

De persoonsgegevens van elke meeverzekerde zijn beschermd volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor meeverzekerden van 16 jaar en ouder geldt dat medische gegevens, zoals declaraties, alleen door henzelf kunnen worden bekeken. Een meeverzekerde kan toestemming geven aan de hoofdverzekerde om deze gegevens te kunnen zien. 

Toestemming geven

Wilt u de hoofdverzekerde toestemming geven om uw gegevens te zien? Dit kan op de volgende manier: 
  • log in met DigiD in MijnONVZ 
  • ga naar Mijn Gegevens
  • scroll naar Inzage Hoofdverzekerde 
  • ga naar het wijzigingsicoontje en selecteer Ja dit mag de hoofdverzekerde inzien 
  • kies vervolgens Opslaan 

Let op: een hoofdverzekerde kan een meeverzekerde geen toestemming geven om gegevens te zien. 

Privacy

Wilt u meer informatie over de bescherming van uw persoonsgegevens? Kijk dan op onze pagina over Privacy

Mogen de voorwaarden van de zorgverzekering wijzigen?

De voorwaarden van de zorgverzekering mogen jaarlijks gewijzigd worden.

Mogelijke wijzigingen

De overheid maakt elk jaar op Prinsjesdag bekend wat er verandert in de basisverzekering. Daarnaast kunnen zorgverzekeraars ook jaarlijks wijzigingen doorvoeren. Bij ONVZ staat dat in Algemene Regel 65

Waar kan ik mijn zorgverbruik bekijken?

Uw zorgverbruik vindt u terug in MijnONVZ via Mijn Zorgoverzicht en daarna Mijn Zorgverbruik
 
In MijnONVZ kunt u al uw zorgkosten bekijken. Onder het kopje Mijn Zorgoverzicht ziet u alle declaraties staan die u zelf of zorgverleners voor u hebben gedeclareerd. 
 
Wilt u weten hoeveel fysiotherapie of alternatieve behandelingen u al heeft verbruikt en hoeveel u er nog tegoed heeft? Ga dan via Mijn Zorgoverzicht naar Mijn Zorgverbruik voor een handig overzicht. Daar kunt u ook het verbruik vinden van orthodontie en brillen en lenzen.

Lees meer

Digitaal uw zaken regelen

Waar vind ik mijn jaaroverzicht?

U vindt uw jaaroverzicht in MijnONVZ. Ga naar Zorgoverzicht en daarna Jaaroverzicht downloaden. Hier ziet u het overzicht van dit jaar en de afgelopen drie jaren. 

Waar vind ik het jaaroverzicht van een oude polis? 

U stond mogelijk eerder op een andere polis. Kijk wat voor u van toepassing is: 

Ik stond op de polis bij iemand anders

Vraag de hoofdverzekerde van deze polis om in te loggen via MijnONVZ. Het jaaroverzicht is daar nog zichtbaar.

Ik ben overgestapt of heb een nieuwe polis 

U kunt in dat geval geen jaaroverzicht downloaden van uw oude polis via MijnONVZ. Heeft u het overzicht nodig, voor bijvoorbeeld de belastingaangifte? Neem dan contact op met ons Service Center. Wij denken graag met u mee. 

Hoe kan ik een ouder jaaroverzicht krijgen? 

In MijnONVZ vindt u het overzicht van dit jaar en van de afgelopen drie jaren. Heeft u een overzicht nodig van vóór die periode? Neem dan contact met ons op. Wij stellen handmatig een overzicht voor u samen tot maximaal zeven jaren terug.   

Goed om te weten

Het jaaroverzicht is een service 

U heeft het recht tot inzage in uw persoonsgegevens (Artikel 15 van de AVG). U kunt deze gegevens bij ons opvragen, maar er is geen gedragscode of wet is die ons verplicht een jaaroverzicht samen te stellen. We kunnen er dus voor kiezen u de gegevens op een andere manier te sturen.  

We bewaren gegevens zeven jaar 

Wij bewaren uw persoonsgegevens maximaal zeven jaar. We houden ons hiermee aan de gedragscode van Zorgverzekeraars Nederland.

Waar vind ik mijn polisblad?

De hoofdverzekerde downloadt het polisblad in MijnONVZ of in de ONVZ app.

MijnONVZ

  1. ga naar MijnONVZ en log in met DigiD
  2. kies Mijn verzekeringen 
  3. selecteer Polisblad downloaden (PDF) 
Het nieuwste polisblad staat onderaan. U downloadt hier uw polisbladen van het huidige jaar en de afgelopen twee jaar. U kunt na 12 november het nieuwe polisblad voor komend jaar downloaden. Meeverzekerden zien het polisblad niet in MijnONVZ of de ONVZ app.

ONVZ app

  1. open de app en log in 
  2. kies Mijn verzekeringen 
  3. selecteer het downloadsymbool rechtsboven 
  4. kies het polisblad van het jaar dat u wilt downloaden

Waar vind ik mijn zorgpas?

U vindt de digitale zorgpas:
  • in de ONVZ app via Mijn gegevens en daarna Zorgpas bekijken
  • in MijnONVZ via Mijn gegevens en daarna Zorgpas bekijken
  • van een minderjarige verzekerde in MijnONVZ en de ONVZ app van de hoofdverzekerde
De pas is geldig zolang de basisverzekering van de pashouder bij ONVZ loopt.

Plastic zorgpas nodig?

Wilt u graag een fysieke zorgpas? Omdat uw huidige fysieke pas bijvoorbeeld is verlopen en u naar het buitenland gaat? Vraag de nieuwe dan ruim voor uw voor vertrek aan bij ons Service Center. U ontvangt de nieuwe zorgpas binnen 14 dagen op het adres waarop u staat ingeschreven.

De digitale zorgpas is geen officiële Europese zorgpas

Europese zorgverleners buiten Nederland accepteren uw digitale pas soms niet. Ook al heeft die een European Health Insurance Card (EHIC). Bel in dat geval ons Service Center op +31 30 639 62 22. Wij sturen dan een verzekeringsbewijs naar de zorgverlener.

Voor sommige landen is een ander verzekeringsbewijs nodig

Bekijk welk verzekeringsbewijs u nodig heeft voor uw reis.
 
 
 

Wat is het verschil tussen een hoofd- en meeverzekerde?

De hoofdverzekerde, ook wel verzekeringsnemer, is degene die de verzekering afsluit. Hij kan ook voor anderen een verzekering afsluiten op dezelfde polis. Bijvoorbeeld voor zijn gezinsleden. Dit zijn meeverzekerden. De hoofdverzekerde is verantwoordelijk voor het betalen van de premie en zorgkosten. Hij ontvangt ook de vergoedingen op zijn rekening. Per polis is altijd maar één hoofdverzekerde. 

Bekijken van gegevens

De hoofdverzekerde is verantwoordelijk voor alle betalingen. Daarom heeft de hoofdverzekerde toegang tot meer gegevens dan de meeverzekerden. Een meeverzekerde ziet alleen de eigen verzekeringen, zorgkosten en contactgegevens. 
 
Medische gegevens van kinderen onder 16 jaar zijn zichtbaar voor de hoofdverzekerde. Vanaf 16 jaar zijn deze gegevens afgeschermd. De hoofdverzekerde ziet die alleen als de meeverzekerde toestemming heeft gegeven in MijnONVZ. Lees daarover meer.

U kunt alleen de hoofdverzekerde toestemming geven om uw gegevens te bekijken. Andersom is niet mogelijk. Het is ook niet mogelijk om toestemming te geven aan een andere meeverzekerde, of aan iemand die niet op dezelfde polis staat.

Declareren

Iedere volwassen verzekerde kan zorgkosten declareren. De declaraties mogen ook voor een andere verzekerde op de polis zijn. 

Dit kan alleen de hoofdverzekerde 

Alleen de hoofdverzekerde kan betalingen bekijken, een betalingsregeling aanvragen, de verzekering aanpassen en personen bijschrijven op de polis. Een meeverzekerde kan alleen telefonisch de verzekering wijzigen voor zichzelf. 

Wijzigen hoofdverzekerde

Het is mogelijk om de hoofdverzekerde op een polis te wijzigen. Vul hiervoor het formulier Wijzigingsformulier hoofdverzekerde in en stuur dit naar ons op. Het formulier vindt u bij Handige downloads.

Lees meer

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Maandag tot en met vrijdag van acht uur 's ochtends tot acht uur 's avonds
Open de chat en Stel een vraag

Telefoon

Maandag tot en met vrijdag van half 9 's ochtends tot 6 uur 's avonds
Bel ons op 030 639 62 22
Meer contactopties