Ga terug naar Veelgestelde vragen

Hulpmiddelen

Veelgestelde vragen

Heeft u vragen over de vergoeding van hulpmiddelen? Op deze pagina vindt u de antwoorden, overzichtelijk per onderwerp. Komt u er toch niet uit? Onderaan de pagina leest u hoe u contact met ons opneemt. 

Onderwerp of vergoeding:

Hulpmiddelen

Ik heb een hulpmiddel gekregen in het ziekenhuis. Krijg ik daar een losse rekening van?

Soms worden hulpmiddelen vergoed via het ziekenhuis. Is het hulpmiddel onderdeel van een behandeling door de medisch specialist? Of wordt het in uw lichaam geplaatst (implantaat)? Dan valt het hulpmiddel onder de vergoeding Medisch specialist en zitten de kosten in de rekening van het ziekenhuis. U krijgt hier dus geen losse rekening van.

Mag ik een bruikleenhulpmiddel ook kopen?

Dat mag, maar alleen als wij u vooraf toestemming geven. Let op: een hulpmiddel eerst lenen en na verloop van tijd in eigendom nemen, mag niet.

Toestemming vragen

U vraagt toestemming via het Aanvraagformulier hulpmiddelen en stuurt daarbij het volgende mee:
  • voorschrift van de behandelend arts
  • offerte van de leverancier
  • in sommige gevallen: verslag van de ergotherapeut. Zoek de vergoeding voor zo’n hulpmiddel op. Daar leest u of dit verslag ook nodig is bij een aanvraag voor bruikleen. Is dat zo? Dan is het verslag ook nodig bij het vragen van toestemming voor het kopen. 
Wij laten u daarna weten of en zo ja, onder welke voorwaarden wij de kosten van aanschaf vergoeden.

Marktconforme vergoeding

Als u een hulpmiddel koopt, vergoeden wij de kosten van de meest eenvoudige en geschikte versie. Wij vergoeden alleen bij de markt passende prijzen.

Eigen risico

U betaalt eigen risico als u een hulpmiddel koopt. Als u het hulpmiddel in bruikleen krijgt, betaalt u geen eigen risico.

Verzekering opgezegd of naar een Wlz-instelling? Dan mogelijk iets terugbetalen

Wij berekenen het bedrag dat u terug moet betalen aan de hand van de gemiddelde gebruiksduur van het hulpmiddel. Dit geldt ook als u naar een Wlz-instelling gaat.

Wat moet ik doen als het gekochte hulpmiddel kapotgaat?

Dan moet u ons toestemming vragen voor reparatie of onderhoud. U stuurt ons daarbij ook een offerte.

Lees meer

Hulpmiddelen voor horen

Krijg ik een hoortoestel vergoed?

De basisverzekering vergoedt 75% van een hoortoestel binnen uw indicatiecategorie (lees daarover hieronder meer) bij een gehoorverlies van 35dB (decibel) of meer. De overige 25% betaalt u zelf. Dit geldt wanneer u naar een gecontracteerde audicien gaat. Gaat u naar een audicien zonder contract? Dan gelden er maximale vergoedingen
 
Let op: de 75% vergoeding uit de basisverzekering valt onder uw eigen risico.
 
Bent u aanvullend verzekerd met de verzekering Optifit of hoger van ONVZ Vrije Keuze? Dan vergoeden we de eigen bijdrage tot deze maximale bedragen:  
  • Optifit: per kalenderjaar maximaal € 250 voor de eigen bijdrage  
  • Topfit: per kalenderjaar maximaal € 500 voor de eigen bijdrage 
  • Superfit: per kalenderjaar maximaal € 1.000 voor de eigen bijdrage 
Bent u jonger dan 18 jaar? Dan vergoedt de basisverzekering 100% van het hoortoestel binnen uw indicatiecategorie.  
 
Let op: de vergoeding van de eigen bijdrage geldt voor alle eigen bijdragen samen. Dus ook voor de eigen bijdrage van bijvoorbeeld orthopedische schoenen en brillenglazen en lenzen op medische indicatie.

Voordat u verdergaat

U kiest zelf naar welke audicien u gaat. Wilt u er zeker van zijn dat u niet onnodig bijbetaalt? Kies dan via onze Zorgzoeker een audicien die een contract heeft met ONVZ.

Wat is een indicatiecategorie?

De indicatiecategorie geeft aan welk hoortoestel geschikt is voor u en welk bedrag u vergoed krijgt vanuit de zorgverzekering. Er zijn vijf indicatiecategorieën:   
  1. Milde gehoorproblemen  
  2. Matige gehoorproblemen  
  3. Gemiddelde gehoorproblemen  
  4. Zware gehoorproblemen  
  5. Zeer ernstige gehoorproblemen 
De audicien bepaalt via een hoorprotocol uw indicatiecategorie. Daarvoor meet de audicien uw gehoorverlies. Ook vult u een uitgebreide vragenlijst in. Vervolgens stelt de audicien een oplossing voor die het beste bij uw persoonlijke situatie past. De audicien vertelt ook welk bedrag u vergoed krijgt via de zorgverzekering. 
U probeert het uitgezochte hoortoestel eerst uit. Bevalt het toestel niet? Dan kunt u een ander toestel uitproberen.

Hoortoestel buiten uw indicatiecategorie

Wilt u een hoortoestel kopen uit een hogere categorie dan waar u recht op heeft? Dat kan alleen als u het hoortoestel koopt bij een leverancier die een contract met ons heeft. U krijgt u dan 75% van de aanschafkosten vergoed van het hoortoestel waar u recht op heeft volgens het hoorprotocol. De meerprijs betaalt u zelf. Heeft uw leverancier geen contract met ons? En wilt u een hoortoestel uit een hogere categorie dan waar u recht op heeft volgens het hoorprotocol? Dan moet u dat hoortoestel zelf betalen.

Dit wordt niet vergoed

  • hoortoestellen die niet volgens het hoorprotocol geleverd zijn 
  • extra batterijen 
  • vervanging van de batterij 
  • soundbite (een apparaat dat de trillingen van geluid via de kiezen naar het oor brengt) 
  • afstandsbediening van een hoortoestel 

Lees meer

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Document uploaden

Deel makkelijk een document met ons

Uploaden
Meer contactopties