Ga terug naar Alle artikelen

Duidelijkheid over mijn knie dankzij Hikos

  • Categorie: Fysiek gezond
  • Categorie: Interview
  • Leestijd: 6 minuten

Suzanne (28) leefde voor haar passie paardrijden, maar na een ski-ongeval kreeg ze een knieblessure. Ondanks verschillende medische onderzoeken bleef een oplossing uit. Via een ZorgConsulent kwam ze in contact met Medisch Specialist Online, via onze partner Hikos. Hierdoor kon ze snel en gemakkelijk in gesprek gaan met een onafhankelijke medisch specialist. Eindelijk kwam er toen duidelijkheid.

Aanhoudende klachten

'Na het ongeluk bleek uit een MRI dat er een scheurtje in mijn kruisband zat,' vertelt Suzanne. 'Het advies was om zes weken rust te nemen en daarna te starten met fysiotherapie. Na maanden oefenen bij de fysio werd het niet beter en bleef ik last houden. Mijn fysiotherapeut raadde aan om naar een orthopeed te gaan.'

Bij de orthopeed werd een krachtmeting gedaan. 'De spierkracht in mijn beide benen was gelukkig gelijk, maar verder kwam er geen duidelijkheid. Vervolgens ben ik bij een sportarts geweest die van alles heeft geprobeerd, maar eigenlijk werd het steeds slechter in plaats van beter.'

Onzekerheid en vaag advies

Het zorgproces was verwarrend en maakte haar onzeker. 'Eerst werd gezegd dat het mijn kruisband was, vervolgens waren er cystes op een nieuwe MRI te zien en later zei de sportarts dat het tussen mijn oren zat. Ondertussen kon ik niet paardrijden en zelfs wandelen met mijn hond ging niet meer. Ik wist niet meer wat ik moest doen en voelde me niet serieus genomen.'

Tegen beter weten in stapte ze soms toch op haar paard, waarna ze nauwelijks meer kon lopen. 'Het maakte me verdrietig. Op de vraag ‘wanneer mag ik weer wandelen, hardlopen of paardrijden?' kreeg ik geen duidelijk antwoord. Ik kreeg alleen vage adviezen zoals ‘beweeg een beetje maar niet te veel’. Daar kon ik niks mee.'

Wilt u online advies over uw zorgproces?

Hikos biedt online medisch advies van gespecialiseerde artsen voor iedereen die vastloopt in zijn zorgtraject. Twijfel je over een behandeling of wil je weten welke opties er zijn? Via een Zorgconsulent van ONVZ maak je eenvoudig een afspraak met een specialist van Hikos. Zo krijg je snel duidelijkheid en kun je samen de beste keuze maken.

Via ONVZ naar Hikos

Suzanne besloot een second opinion aan te vragen. 'Ik belde mijn zorgverzekeraar ONVZ waar mijn verhaal werd gehoord door een van hun Zorgconsulenten. De Zorgconsulent raadde mij Hikos aan en vertelde dat deze organisatie een soort second opinion biedt. Je hebt een gesprek met een specialist en kunt op een laagdrempelige manier terecht voor overleg.'

Dat sprak Suzanne aan. 'Ik voelde me nog steeds niet écht gehoord. Het idee dat hier iemand de tijd zou nemen, gaf me hoop.'

Een verhelderend gesprek

Na het telefoongesprek met de Zorgconsulent van ONVZ kwam ze in contact met een verpleegkundige van Hikos. 'Zij vertelde me wat ik kon verwachten en dat het gesprek online zou plaatsvinden via een videogesprek. Dat vond ik fijn. Zo hoefde ik niet weer een halve dag vrij te nemen.'

Tijdens het gesprek voelde Suzanne zich meteen gehoord. 'De orthopeed van Hikos legde rustig uit hoe het gesprek zou verlopen en liet me eerst mijn verhaal doen. Hij stelde duidelijke vragen en luisterde echt. Hij legde uit dat een kruisband kan herstellen, maar dat er soms toch te veel rek op blijft zitten. Hierdoor mis je stevigheid in je knie. Dat verklaarde veel.'

Hij gaf haar een helder advies. 'Hij raadde me een specifieke kliniek aan waar ze veel ervaring hebben met dit soort blessures. Daarbij vertelde hij dat ik hiervoor een verwijzing van mijn huisarts nodig had. Zo wist ik welke vervolgstappen ikzelf kon nemen.'

“Ik vond het fijn dat de arts van Hikos alles in begrijpelijke taal uitlegde en voelde me serieus genomen.'
Suzanne, 28 Verzekerde bij ONVZ

Nieuwe diagnose

'Na het gesprek ontving ik een samenvatting die ik meenam naar de specialist. Opereren bleek gelukkig niet nodig; met gerichte fysiotherapie kon ik mijn knie sterker maken. Bovendien werd Hoffitus ontdekt: een ontsteking van het vetweefsel in mijn knie. Dit was eerder nooit opgemerkt en verklaarde een groot deel van mijn pijn.'

Eindelijk duidelijkheid

'Door Hikos kreeg ik eindelijk duidelijkheid,' zegt Suzanne opgelucht. “Ik vond het fijn dat de arts van Hikos alles in begrijpelijke taal uitlegde en voelde me serieus genomen.'

Suzanne is blij dat een ZorgConsulent haar wees op Medisch Specialist Online via Hikos. 'Ik kende deze mogelijkheid niet, maar tegen anderen zou ik zeggen: neem contact op. Het is makkelijk, kost niet veel tijd en je krijgt goed en duidelijk advies.'