29 november 2021 | Fysiek gezond | Interview | 3 min. leestijd
Soms is er twijfel over een diagnose of de effectiviteit van een behandeling. Of ‘klikt’ het niet tussen patiënt en arts. Dan kan een second opinion uitkomst bieden. Verpleegkundige Marjon Glandorff werkt bij ONVZ als ZorgConsulent. Haar ervaring ‘aan het bed’ komt nu van pas bij het bemiddelen bij een second opinion. ”Ik heb maar twee woorden nodig als het gaat over iets medisch.”

Marjon: “Ik ben geen arts en geef ook geen medisch advies. Wat ik wel doe is bemiddelen bij een second opinion. Dat houdt concreet in dat ik samen met een verzekerde uitzoek wat er nodig is. Je kunt namelijk niet zomaar een second opinion krijgen. Daar is een verwijzing van een behandelend arts voor nodig. Dit kan ook de eigen huisarts zijn, bijvoorbeeld als iemand zich niet prettig (meer) voelt bij de huidige behandelaar.

Luisteren en meedenken

Mijn eerste vraag is altijd: ‘Wat kan ik voor u doen?’. We kijken daarna samen naar de wensen en mogelijkheden. Ik bied een luisterend oor, denk mee over een oplossing, doe suggesties. Soms op basis van wat ik zelf gezien of gehoord heb. Mijn collega’s en ik hebben bijvoorbeeld een werkbezoek gebracht aan het Alexander Monro Ziekenhuis, dat gespecialiseerd is in het vaststellen en behandelen van borstkanker bij vrouwen. Het is fijn om met eigen ogen te zien waar je iemand naar verwijst voor een second opinion.

Sommige verhalen zijn heftig. Dan blijf ik iemand volgen of vraag die persoon weer contact met me op te nemen na de second opinion. De hoofdrolspelers uit die verhalen vergeet ik nooit meer. Zij hebben mijn leven verrijkt. En hoe mooi als ik daar ook weer andere mensen mee kan helpen?

Ik sprak een aantal jaar geleden een jonge vrouw. Zij leed aan een conversiestoornis, een geestelijke aandoening waarbij er iets mis is met de signalen die de hersenen sturen naar delen van het lichaam. Daardoor kan iemand bijvoorbeeld zijn armen of benen niet meer bewegen, het bewustzijn verliezen, of problemen krijgen met praten, zien of horen. De jonge vrouw kon hier niet mee om gaan en koos ervoor te stoppen met eten en drinken. Ze werd slechts 22 jaar. Ik ben haar en haar verhaal nooit vergeten.

Jaren later belde er een meneer voor een second opinion voor zijn vrouw. Dat verhaal leek akelig veel op de geschiedenis van de jonge vrouw. Ik heb toen contact gezocht met de vader van de jonge vrouw en gevraagd of ik haar verhaal mocht delen met deze meneer en zijn vrouw. Dat mocht en ik heb de vrouw succesvol kunnen bemiddelen voor een second opinion naar een GGZ-instelling."

 

 

Wat is een second opinion?

Wanneer patiënt en/of behandelaar van mening zijn dat het verstandig is een arts in een ander ziekenhuis te vragen om een diagnose, dossier of behandeling opnieuw te beoordelen, dan noemen we dat een second opinion. Vaak leidt dit tot een overstap naar een andere behandelaar. De kosten van de second opinion (het opnieuw beoordelen van uw medische gegevens) worden vergoed vanuit de basisverzekering.

Bent u verzekerd bij ONVZ, dan kunt u de hulp van Marjon of één van haar collega’s inroepen wanneer een second opinion nodig is. Kijk voor meer informatie op onze website.

 

Twee tips van Marjon bij een second opinion 

  1. Wilt u een second opinion? Dat is uw goed recht. Het gaat tenslotte om uw lijf en leven. Wees transparant naar uw behandelaar, bespreek open en eerlijk uw twijfels. Onderbouw goed waarom u de second opinion wil.
  2. Ga de second opinion blanco in. Want de uitslag kan tegenvallen. Bijvoorbeeld omdat de andere arts met hetzelfde oordeel komt. En ook al valt het tegen, het geeft rust dat u er in ieder geval alles aan gedaan heeft.