Ongezond sporten: 5 redenen om niet te fantatiek te zijn

21 november 2016 | Fysiek gezond | Bewegen | 3 min. leestijd
Ongezond sporten klinkt gek, maar het kan. Jezelf even lekker afmatten kan heerlijk zijn, toch is overtraining geen pretje voor je lichaam. Daarom: vijf redenen om niet tot het gaatje te gaan.

#1 Je kunt je spieren overbelasten

Ben je een heel fanatieke sporter, dan wil je graag optimaal resultaat in zo min mogelijk tijd. Maar las je tussen het vele en intensieve sporten niet genoeg hersteltijd in, dan voel je dit aan je spieren. Spierpijn, oftewel beschadigde of ontstoken spieren, is een duidelijk teken dat je even rustig aan moet doen. Ook je pezen, gewrichten en botten kunnen protesteren wanneer je te veel van je lichaam vraagt. De pijn van overbelasting, zoals spierpijn of gewrichtspijn, kun je negeren, maar de gevolgen zoals langdurige blessures vaak niet.

#2 Je kunt ervan aankomen

Als een training te lang duurt, te uitputtend is of de rustpauzes te kort zijn, kun ervan aankomen. Hormooncoach Myriam Koning legt uit hoe dit kan: “Het stresshormoon cortisol wordt aangemaakt om spieren van energie te voorzien. Ook stimuleert het de vetopslag om voor een volgende training extra energie beschikbaar te hebben. Sport je één keer per week intensief en lang maar verder niet, dan zal je lichaam deze energie − vrijgekomen suikers − niet gebruiken en omzetten in vet. Train je twee á drie keer in de week een half uur intensief de grote spiergroepen, dan heb je hier geen last van.”

#3 Je kunt er ziek van worden

Het is bewezen dat sporten goed is voor je immuunsysteem en dat je door regelmatig te trainen een verkoudheid of griepje gemakkelijk buiten de deur houdt. Mits je jezelf de tijd geeft om na een training te herstellen. Want alles uit jezelf halen tot je helemaal leeg bent, heeft juist het omgekeerde effect volgens sportfysiotherapeut Greg Justice in een interview met Woman’s Health. Als de hersteltijd te kort is na een intensieve training, ben je juist eerder vatbaar voor ziektes. Zeker in de winter, wanneer veel mensen last hebben van een verminderde weerstand.

#4 Je kunt last krijgen van je hart

Volgens de American Heart Association, is vier tot zeven dagen in de week intensief trainen not done.  Het zou de kans op hart- en vaatziekten vergroten. Net als bij verbranding met een haardvuurtje, ontstaat in je lichaam een soort ‘rook’ bij de verbranding van suikers en vetten tijdens het intensief sporten. Dit zijn vrije radicalen. Vrije radicalen kunnen een verbinding aangaan met cholesterol, wat een aanslag kan betekenen op je hart en bloedvaten. Je lichaam gaat dit proces goed tegen, tenzij je vaak langer dan een uur intensief sport. Dan is hij niet meer in staat om de vrije radicalen te vangen.

#5 Je kunt er sneller oud door worden

Aalt Bas is Hoogleraar Toxicologie aan de Universiteit van Maastricht en deed langdurig onderzoek naar sporten. Eén van zijn conclusies is dat sporten alleen goed is wanneer je dit met mate doet, omdat je met obsessief sporten te veel zuurstof inademt. Zuurstof is een corrosief gas; hoe meer zuurstof je tot je neemt, hoe meer en hoe sneller je het verbrandt. In kleine hoeveelheid is dit geen probleem en heeft je lichaam zelfs verbranding nodig, maar bij een te veel aan zuurstof brand je letterlijk op en word je dus sneller oud volgens de Hoogleraar.

Natuurlijk is het geen goed idee om je sportkleding nu bij het grofvuil te zetten, want regelmatig minder dan een uur sporten blijft gezond. Gezond sporten is sporten op een manier waarbij jij je goed voelt zonder dat je te veel van je lichaam vraagt.