Ga terug naar
Veelgestelde vragen
Medicijnen
Veelgestelde vragen
Heeft u vragen over de vergoeding van medicijnen? Op deze pagina vindt u de antwoorden, overzichtelijk per onderwerp. Komt u er toch niet uit? Onderaan de pagina leest u hoe u contact met ons opneemt.
Onderwerp of vergoeding:
Medicijnen
Vergoedt ONVZ mijn medicijn?
Dat hangt af van het medicijn dat u gebruikt. Om dit voor u op te zoeken, hebben we het ZI-nummer nodig van uw medicijn. Dit is een uniek nummer dat elk in Nederland geregistreerd medicijn heeft. U kunt dit nummer opvragen bij uw apotheek en aan ons doorgeven. Wij zoeken dan voor u op of uw medicijn wordt vergoed. Neem hiervoor contact met ons op.
Waarom een ZI-nummer?
Van elk medicijn zijn er meerdere merken, doseringen en toedieningsvormen. Het komt bijvoorbeeld voor dat een bepaalde dosering van een medicijn wordt vergoed, en een andere dosering niet. Om er zeker van te zijn dat we u het juiste antwoord geven, vragen we u om het ZI-nummer van uw medicijn.
U kunt ook uw apotheek vragen of uw medicijn wordt vergoed.
Let op: voor sommige medicijnen betaalt u eigen risico of een eigen bijdrage.
U kunt ook uw apotheek vragen of uw medicijn wordt vergoed.
Let op: voor sommige medicijnen betaalt u eigen risico of een eigen bijdrage.
Lees meer
Waarom kiest ONVZ voor een voorkeursbeleid (preferentiebeleid) geneesmiddelen?
ONVZ stapte in 2024 over op een voorkeursbeleid voor medicijnen. Dit betekent dat we van sommige geneesmiddelen één of enkele merken vergoeden met dezelfde werking. We maken hierover afspraken met apothekers, zodat we de kosten voor deze middelen kunnen verlagen. Dit ziet u terug in de zorgpremie, die hierdoor minder hard stijgt.
Waarom staan er extra kosten op de rekening van de apotheek?
De apotheek rekent niet alleen kosten voor geneesmiddelen, maar ook voor twee soorten dienstverlening:
- terhandstelling
- een eventueel begeleidingsgesprek
De apotheker moet ervoor zorgen dat u een geneesmiddel veilig en op de juiste manier kunt gebruiken. Anders mag de apotheek het volgens de wet niet aan u meegeven. De kosten van deze dienstverlening staan apart op de apotheekrekening, naast de kosten van het geneesmiddel zelf.
Lees in kosten apotheekzorg voor welke dienstverlening de apotheker deze kosten rekent.
Lees in kosten apotheekzorg voor welke dienstverlening de apotheker deze kosten rekent.
Houd hier rekening mee
- voor deze kosten geldt het eigen risico
- u mag een begeleidingsgesprek weigeren. De apotheek mag in dat geval ook weigeren het geneesmiddel aan u mee te geven. Dit gebeurt als de apotheker vindt dat het meegeven van het medicijn zonder gesprek niet verantwoord is
- de apotheker kan besluiten geen gesprek te voeren en de standaardterhandstelling in rekening te brengen. Dit kan alleen als de apotheker van mening is dat een begeleidingsgesprek niet noodzakelijk is
- u betaalt niet apart voor geneesmiddelen die u krijgt tijdens een ziekenhuisopname of bij behandeling door een medisch specialist. Ze zitten al in de ziekenhuisrekening
- als de apotheek geen contract heeft met ONVZ, gelden er maximale vergoedingen
Lees meer
Wat is het voorkeursbeleid geneesmiddelen?
ONVZ vergoedt één of enkele merken van geneesmiddelen met dezelfde werking. Denk bijvoorbeeld aan geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof, sterkte en manier van innemen. We vergoeden een ander geneesmiddel alleen als dit medisch noodzakelijk is. Dit noemen we het voorkeursbeleid.
U leest welke geneesmiddelen ONVZ vergoedt in de lijst voorkeursgeneesmiddelen.
Let op
- u betaalt geen eigen risico voor geneesmiddelen op de lijst voorkeursgeneesmiddelen
- u betaalt wél eigen risico voor de dienstverlening van de apotheek
- uw apotheek weet welke geneesmiddelen ONVZ vergoedt, en geeft u de juiste mee
Selecteer een onderwerp uit het menu om de bijbehorende informatie te zien.