Heeft u vragen? Bel 030 639 62 22 English

Declareren: hoe het werkt

Als u bij een arts, specialist, ziekenhuis of apotheek bent geweest, krijgt u hiervan soms een nota toegestuurd. Vallen de kosten onder uw basisverzekering of aanvullende zorgverzekering, dan kunt u deze bij ons declareren.

Direct declareren

Sneller declareren?


Log in met DigiD of iDIN en wij vullen uw gegevens voor u in.

Uw zorgnota


Per keer kunt u één nota van één zorgverlener indienen. Als een nota uit meerdere pagina's bestaat, selecteer deze dan in één keer op uw pc of uit de bibliotheek op uw mobiele telefoon.

Verwijder bestanden

  • U heeft geen bestanden geselecteerd
  • Bestand(en) mogen niet meer dan 5 MB bevatten
  • Bestand(en) mogen niet minder dan 1 MB bevatten
  • Één of meerdere bestandstype(s) zijn niet toegestaan
Uw gegevens Deze gegevens zijn nodig om uw declaratie direct te tonen in uw financieel overzicht.

Zo werkt declareren

  1. Declareer online, via de ONVZ app of per post
  2. Na ontvangst verwerken wij uw online declaratie(s) binnen 5 werkdagen
  3. U ontvangt de eventuele vergoeding direct op uw rekening

Goed om te weten

  • Bewaar uw originele nota's een jaar na indienen

    Als u digitaal een declaratie instuurt − dus een scan of een foto via internet of de app − dan moet u de originele nota een jaar lang bewaren. Deze termijn gaat in op het moment van indienen van de declaratie. Wij kunnen tijdens deze termijn het origineel bij u opvragen.

  • U hoeft geen rekening voor te schieten

    In de meeste gevallen declareert een zorgverlener een nota voor u bij ons. Dan betalen wij een eventuele vergoeding rechtstreeks aan uw zorgverlener. Als u uiteindelijk nog (een deel van de) kosten zelf moet betalen, ontvangt u hiervoor een rekening van ons.

  • Speciale regels voor declareren van zorgkosten gemaakt in het buitenland

    Er bestaan speciale regels voor het declareren van zorgkosten die zijn gemaakt in het buitenland. Zo hebben wij specifieke gegevens nodig en is het belangrijk dat uw nota in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans is opgesteld. Ook de verwerking ervan kan langer duren. Om welke gegevens het precies gaat en hoe u uw declaratie kunt indienen, leest u op de pagina over buitenlandse nota's.

    Buitenlandse nota's
  • Bij indienen van meerdere nota's tegelijk kan de afhandeling langer duren

    Stuurt u ons meerdere nota's tegelijkertijd, dan kan de afhandeling iets langer duren. Wij adviseren u daarom om declaraties niet op te sparen. Op MijnONVZ en in de ONVZ app kunt u de voortgang van uw declaraties volgen. Handig en overzichtelijk. Wij streven ernaar om declaraties binnen 5 werkdagen aan u uit te betalen. Declareert u per post, dan verwerken wij deze uiterlijk binnen 10 werkdagen.

  • Dien de originele nota's binnen 36 maanden bij ons in

    Daarbij is de behandeldatum of leveringsdatum bepalend - dus niet de datum waarop de nota is uitgeschreven. U kunt nota's het beste zo snel mogelijk na ontvangst indienen in verband met eventueel te verrekenen eigen risico of eigen bijdragen.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.