Alle artikelen

ONVZ en zorginnovaties

  • Categorie: E-health
  • Categorie: Interview
  • Leestijd: 4 min
  • Datum: 5 december 2023

Nederland kent goede zorg, maar de druk op de zorg neemt toe. Ingrid van Westing is Adviseur Zorginnovaties en legt uit hoe ONVZ eraan wil bijdragen om de zorg toegankelijk te houden.

Waarom zijn zorginnovaties belangrijk?

“Het is bekend dat ons zorgsysteem onder druk staat, onder andere door vergrijzing. In 2040 zullen er zo’n 2,61 miljoen 75-plussers zijn. Dit is aan de ene kant een maatschappelijke uitdaging, want het heeft impact op veel gebieden. Tegelijkertijd is duidelijk dat de zorg anders georganiseerd moet worden, willen we aan de zorgvraag kunnen blijven voldoen. Zorginnovaties kunnen hierbij helpen.”

Ingrid van Westing, Adviseur Zorginnovaties

Hoe kijkt ONVZ naar zorginnovaties?

“Dankzij digitale tools kunnen mensen meer zelf doen, vanuit huis, en houden ze zelf de regie over hun gezondheid. Twee aspecten die precies aansluiten bij de wensen en behoeften van onze verzekerden. Maar goede zorginnovaties ondersteunen tegelijkertijd ook de zorgprofessionals, zodat zij ook fit en blij aan het werk blijven. Bij innovaties als bijvoorbeeld onze Fysiochecknu-app en de ONVZ Keuzehulp snijdt het mes aan twee kanten.”

Wat is de Fysiochecknu-app?

“Stel, je hebt lichte nek- of schouderklachten. Met Fysiochecknu kom je er via een korte vragenlijst achter of je zelf klachten kunt verhelpen. De app biedt vervolgens allerlei oefenprogramma’s om mee aan de slag te gaan. Heb je toch een fysiotherapeut nodig? Plan dan een online consult in met een fysiotherapeut of raadpleeg de Zorgzoeker voor een fysiotherapeut in de buurt. Veel verzekerden maken al gebruik van Fysiochecknu. Mensen die in het buitenland zitten bijvoorbeeld. Maar ook oudere mensen kiezen voor online – zij vinden het soms lastig om naar een praktijk te gaan. Door fysiotherapie op deze manier te organiseren, willen we enerzijds de zorg ontlasten doordat mensen meer zelf doen vanuit huis. En anderzijds willen we graag voldoen aan de wensen en behoeften van onze verzekerden: in je eigen tijd en op je eigen manier zorg ontvangen.”

En hoe zit het met de ONVZ Keuzehulp?

“Wanneer je een medische diagnose krijgt, komt er veel op je af. Met de online ONVZ Keuzehulp krijg je informatie over de diagnose én over de behandelopties. Allemaal opgesteld door artsen, dus betrouwbaar. Zo ben je beter voorbereid op het verdere traject en kun je goed het gesprek voeren met je arts. Uit landelijk onderzoek blijkt dat 94 procent van de patiënten wil meebeslissen over de behandeling, maar dan moet je wel over de juiste informatie beschikken. Dat bieden we met de ONVZ Keuzehulp. Natuurlijk blijven we ook persoonlijke hulp bieden. Door onze ZorgConsulenten bijvoorbeeld.”

Klopt het dat ONVZ een digitale huisarts gaat aanbieden?

“We zien toenemende druk op de huisartsenzorg. Praktijken kunnen geen opvolging vinden of gaan zelfs helemaal dicht. De Digitale Huisarts is een echte huisartsenpraktijk, maar alleen digitaal bereikbaar. De eerste verzekerden van ONVZ maken hier nu gebruik van. Je blijft ingeschreven bij je eigen huisarts, maar hebt desgewenst ook toegang tot De Digitale Huisarts. Je kunt online vragen stellen – ook in het weekend en buiten kantoortijden – of een afspraak maken voor beeldbellen. Het unieke is dat deze artsen toegang tot je medisch dossier hebben – geheel beveiligd uiteraard – en ook terugkoppeling geven aan je eigen huisarts. Het is vooral bedoeld voor de wat lichtere vragen. We verwachten hier in 2024 grote stappen mee te zetten.”

Hoe ziet ONVZ de toekomst?

“We hebben de ambitie om onze verzekerden goed en gezond oud te laten worden. Op die manier kijken we naar nieuwe ontwikkelingen: hoe kunnen we in elke levensfase op het juiste moment de juiste producten, diensten en service bieden om dat voor elkaar te krijgen én tegelijkertijd bijdragen aan een toekomstbestendig zorgsysteem. Eén ding weten we zeker: tijdens je leven komen er hobbels op je pad. Wij zorgen ervoor dat mensen zo soepel mogelijk met deze hobbels omgaan. Maar zien ook zeker een rol in het stimuleren van gezondheid. Persoonlijk via onze ZorgConsulenten, maar ook met digitale zorginnovaties.”

Met de ONVZ Keuzehulp krijg je informatie over de diagnose én over de behandelopties"
Ingrid van Westing Adviseur Zorginnovaties

Keuzehulp

Heeft u onlangs een diagnose gekregen? Maak dan gebruik van de ONVZ Keuzehulp. Daarmee krijgt u begrijpelijke informatie over de diagnose en mogelijke behandelingen. Hiermee kunt u samen met uw arts een beslissing nemen waar u zelf achterstaat.

Meer over Keuzehulp

Fysioschecknu

Last van je nek of schouders? De Fysiochecknu-app helpt je om erachter te komen of je de klachten zelf kunt oplossen of toch beter naar een fysiotherapeut kunt gaan. De app biedt ook meerdere oefenprogramma’s.

Meer over Fysiochecknu

ZorgConsulenten

Digitale tips en tools zijn nuttig, maar soms wil je gewoon iets overleggen of bespreken. Onze ZorgConsulenten zitten klaar om te overleggen, bijvoorbeeld als je op een wachtlijst staat. Ook ondersteunen zij mantelzorgers, informeren over preventie en zoeken uit waar je het snelst geholpen kunt worden.

Lees meer over onze ZorgConsulenten