Alle artikelen

Zo helpt ONVZ u persoonlijk op weg

  • Categorie: Levensstijl
  • Categorie: Interview
  • Leestijd: 4 min
  • Datum: 5 december 2023

De ONVZ ZorgConsulenten begrijpen hoe belangrijk het is om snel en goed geholpen te worden. ZorgConsulent Albert Elsendoorn moedigt verzekerden aan om te bellen. “Wat je vraag ook is, wij helpen je persoonlijk op weg.”

Wat zou iedereen moeten weten over de ZorgConsulenten?

“Als ZorgConsulent vinden we het belangrijk dat je zelf de regie houdt als je zorg nodig hebt en onderbouwde keuzes maakt in het zorgproces. Wij denken mee en geven persoonlijk en deskundig advies. Ook helpen we bijvoorbeeld met wachtlijstbemiddeling, een second opinion aanvragen en allerlei voorbereidingen op het zorgtraject. We vertellen mensen over onze Gids in Gezondheid en wat ONVZ nog meer digitaal beschikbaar heeft. We geven, kortom, informatie over gezond zijn en gezond blijven, en bieden inzicht wat je kunt doen om te voorkomen dat je ziek wordt. Ook op het gebied van stress, slaap, roken, mentale gezondheid, et cetera. Onze boodschap is vooral: wat voor vraag je ook hebt, aarzel niet om ons te bellen. Wij helpen je graag goed voorbereid op weg in het complexe zorglandschap.”

ZorgConsulent Albert Elsendoorn

Merken jullie dat de druk op de zorg toeneemt?

“Absoluut. Zeker in ziekenhuizen. Als je acute zorg nodig hebt, word je natuurlijk direct geholpen. Maar is het medisch gezien geen spoed? Dan moet je meestal wachten. Denk aan een liesbreuk. Ontzettend vervelend als je het hebt, maar geen spoed. Als je huisarts je verwijst of als een specialist je doorstuurt voor een operatie, dan is het prettig wanneer je snel het traject kunt ingaan.”

Hoe kan de ZorgConsulent helpen?

“Wij helpen bijvoorbeeld met wachtlijstbemiddeling. Samen met de verzekerde bekijken we de mogelijkheden: waar is het snelste plaats en wat past bij iemands fysieke situatie. Wil je geholpen worden in een ziekenhuis of is een zelfstandig behandelcentrum ook een optie? Hoe mobiel ben je en ben je bereid om verder te reizen? Welke medicijnen gebruik je? We bespreken wat de mogelijkheden zijn en helpen iemand een weloverwogen keuze te maken. Bij wachtlijstbemiddeling kijken we samen waar je het snelst terecht kunt voor jouw behandeling, rekening houdend met jouw situatie.”

Hoe versnellen digitale oplossingen de toegang tot zorg?

“Op digitaal gebied is er veel mogelijk. Zo bieden we binnenkort de Digitale Huisarts aan, een digitale huisartsenservice naast de eigen huisarts. Je kunt De Digitale Huisarts online vragen stellen of een afspraak maken voor beeldbellen, ook in het weekend en buiten kantooruren. Maar we verwijzen mensen ook vaak naar e-healthmodules. Denk aan een online cursus Beter Slapen of een weerbaarheidstraining voor kinderen. Ook voor mentale zorg zijn er oplossingen. Soms bellen mensen dat ze depressieve klachten hebben en dat ze twaalf weken moeten wachten voordat ze bij een psycholoog terecht kunnen. Wij verwijzen dan naar de online modules van Mirro. Of denk aan running-therapie. Mensen kunnen alvast aan de slag, als ze dat willen.”

Hoe helpen jullie mensen om bewust keuzes te maken?

“Sinds een jaar hebben we de ONVZ Keuzehulp. Het helpt mensen om meer inzicht te krijgen in bepaalde ziektebeelden. Neem die liesbreuk. De Keuzehulp laat zien welke behandelingen er zijn en wat de voor- en nadelen én risico’s zijn per behandeling. Als je weet wat je opties zijn, ga je andere vragen stellen. Dat helpt in het gesprek met de specialist. Als mensen zich ingelezen hebben en ons dan weer bellen, kunnen we ze helpen het gesprek met de specialist voor te bereiden – zonder medisch advies te geven uiteraard; dat is niet aan ons. Het geeft meer rust om iets te ondergaan als het je eigen keuze is, dan als iemand anders alles besloten heeft. Ook op deze manier behoud je de regie over je eigen gezondheid.”

Wat voor vraag je ook hebt, aarzel niet om ons te bellen"
Albert Elsendoorn Zorgconsulent

Snelzorg

De ZorgConsulent zoekt graag voor u uit bij welke zorginstelling u het snelst geholpen kunt worden. Ook als u niet op een wachtlijst staat.

Snelzorg

Wachtlijstbemiddeling

Staat u op een wachtlijst? Misschien kunt u voor een behandeling sneller bij een andere zorgverlener terecht. Vraag het aan de ZorgConsulent.

Wachtlijstbemiddeling

Second opinion

Twijfelt u over de diagnose of voorgestelde behandeling die u heeft gekregen? ONVZ-ZorgConsulent gaat voor u op zoek naar de juiste arts of andere zorgverlener voor een second opinion.

Second opinion