30 september 2021 | Fysiek gezond | Interview | 4 min. leestijd

Cornelié van Ligten maakt gebruik van de Verhaalsbijstand-service van ONVZ

Jay Veldhoen (foto: links) werkt bij ONVZ als specialist Verhaalszaken. Hij spreekt vaak verzekerden die te maken hebben gehad met een ongeval. Zo kwam hij ook in contact met Cornelié van Ligten (foto: rechts) die in 2018 een zwaar auto-ongeluk heeft gehad.

Na een kop-staart botsing, waarbij een ander voertuig achterop haar auto is gereden kwam Cornelié ziek thuis te zitten. Even leek er niets aan de hand te zijn, maar na een tijdje kreeg zij steeds meer last van de gevolgen van het ongeluk. Ze verloor daardoor haar baan (haar contract werd niet verlengd) en viel ineens tussen wal en schip. Omdat ze geen rechtsbijstandverzekering had kon ze geen hulp krijgen om haar schade te verhalen. Totdat ze contact opnam met Jay Veldhoen van Verhaalszaken bij ONVZ.

Opluchting

“Mijn rug kapot, mijn baan weg. Ik wilde alsmaar door, maar dat kon niet meer. Ik kwam in een revalidatiecentrum terecht en ik had te maken met heel veel papierwerk. Af en toe wist ik het niet meer, wat er allemaal op me afkwam. Ik belde met ONVZ en Jay Veldhoen vertelde me dat ik een letselschadeadvocaat kon krijgen. Dat was voor mij echt een pak van mijn hart. Het was een ongelooflijke opluchting om te weten dat ik een specialist heb die me veel papierwerk uit handen neemt, terwijl ik aan mijn herstel werk. ONVZ heeft me geweldig geholpen. Dat voelde als een warme deken in de vrieskou.”

Uit de gegevens van Cornelié kon Jay opmaken dat er zorg verleend is na een ongeval. In het gesprek liet Jay Cornelié weten dat ONVZ samenwerkt met letselschadeadvocaten die na een ongeval hulp kunnen bieden aan verzekerden.

ONVZ Verhaalsbijstand-service

“Wij verhalen zorgkosten die wij hebben vergoed. Andere kosten kunnen klanten vaak via hun rechtsbijstandverzekering vergoed krijgen. Is deze verzekering niet afgesloten, zoals in het geval van Cornelié, dan bestaat er voor verzekerden met een bepaalde aanvullende verzekering de mogelijkheid om via onze Verhaalsbijstand-service tot 12.500 euro vergoed te krijgen*. Dit geldt voor bijna alle aanvullende verzekeringen, alleen niet voor Tand- en Wereldfit”, vertelt Jay.

Met deze unieke service wil ONVZ de verzekerden een hart onder de riem steken in de vaak lastige situaties waarin ze zich bevinden na een ongeval. Volgens Jay is het bedrag van 12.500 euro meestal voldoende om letselschade te verhalen en ook andere type kosten die te maken hebben met het ongeval, zoals smartengeld en verlies van inkomsten. “Wij melden de zaak aan bij de advocaat en vrij kort daarna, meestal in dezelfde week heeft de advocaat al contact met de verzekerde. Een ongeval heeft altijd enorm veel impact op mensen. “Het voelt goed voor een verzekerde om te kunnen praten over wat er is gebeurd. Wij luisteren dan ook aandachtig naar hun verhaal. Als de verzekerde een uur wil praten, dan kan dat. Bij ONVZ kijken we altijd naar de situatie van mensen.”

Ongeval direct melden

Jay en Cornelié hebben veel telefonisch contact gehad. Zij maakt gebruik van Verhaalsbijstand-service en heeft sinds een jaar een advocaat die haar bijstaat in de lastige discussie of haar zorgkosten door het ongeval komen. “Ik zou willen dat ik eerder met Jay had gebeld, omdat ik een tijdje alles zelf heb geprobeerd te regelen. Het is handiger iemand van ONVZ te bellen die alles heel simpel op een rijtje heeft. Ik kreeg energie van het feit dat ONVZ mij kon helpen. Ik heb natuurlijk wel contact met de letselschadeadvocaat en af en toe met Jay, maar ik weet nu dat alles in goede banen wordt geleid. Daar heeft ONVZ heel erg aan meegeholpen. Het voelde alsof ik in een put zat en opeens was er een touwtje dat me daaruit trok”, vertelt Cornelié blij.

Jay beaamt dat het beter is om een ongeval vroeg te melden. “Verjaringstermijn van deze zaken is drie jaar. Dat wil zeggen dat binnen deze tijd de verzekerde bij ONVZ aan de bel moet trekken om letselschade te kunnen verhalen. Het beste is toch om een ongeval direct te melden, zodat we sneller kunnen helpen. Ook als het niet zeker is of de ander aansprakelijk is. Zo kan bijvoorbeeld een derde aansprakelijk zijn als u van het paard valt en het dier niet van uzelf is. Of als u aan het fietsen bent en aangereden wordt door een scooter of een auto. Als zwakkere verkeersdeelnemer wordt u beschermd.”

Trots

Cornelié heeft haar leven steeds meer op de rit. Hoewel ze nog steeds herstellende is na het ongeluk van drie jaar geleden, heeft ze inmiddels een nieuwe baan gevonden en staat ze weer heel positief in het leven. Dat ONVZ hier een bijdrage aan heeft geleverd, maakt Jay heel trots. “Als ik Cornelié aan de telefoon heb, dan bedankt ze me direct. Zo ga ik vrolijker naar huis na mijn werk. Ik werk niet alleen voor ONVZ, maar ook voor iemand anders maak ik het verschil. Dat is heel bijzonder.”

*Bekijk de voorwaarden

Heeft u een ongeval of voorval gehad waardoor u zorgkosten heeft gemaakt?

Wij hebben dan aanvullende gegevens nodig om u te kunnen helpen. Benieuwd wat u in uw situatie moet doen? Bekijk onze pagina Ongeval.

Bent u verzekerd bij PNOzorg? Dan bieden we deze Verhaalsbijstand-service ook. Kijk dan op de pagina Ongeval van PNOzorg.