Ga terug naar Veelgestelde vragen

Buitenland

Veelgestelde vragen

Heeft u vragen over vergoedingen in het buitenland? Op deze pagina vindt u de antwoorden, overzichtelijk per onderwerp. Komt u er toch niet uit? Onderaan de pagina leest u hoe u contact met ons opneemt. 

Onderwerp of vergoeding:

Buitenland

Ben ik verzekerd voor repatriëring als ik op reis ben?

Bent u aanvullend verzekerd met Vrije Keuze Wereldfit of Vrije Keuze Superfit? Dan vergoedt ONVZ medisch noodzakelijke repatriëring. Ook de aanvullende verzekeringen Bewuste Keuze Extra en Bewuste Keuze Op Reis vergoeden dit. Lees hier meer over de vergoeding van repatriëring: Repatriëring.

Voordat u verdergaat

U moet contact opnemen met onze alarmcentrale Zorgassistance. Die bepaalt of repatriëring nodig is en regelt het vervoer en verblijf. Als u dit zelf regelt, krijgt u mogelijk niet alles vergoed. De alarmcentrale Zorgassistance is altijd bereikbaar op telefoonnummer +31 (0)88 668 97 67.

Repatriëring

Wanneer u op reis in het buitenland plots zorg nodig heeft, bijvoorbeeld na een ongeval of bij ziekte, kan het zijn dat u voor (vervolg)behandeling of voor verder herstel ergens anders heen gebracht moet worden. Dit noemen we repatriëring.

Vergoedingen Wereldfit en Superfit

De aanvullende verzekeringen Vrije Keuze Wereldfit en Vrije Keuze Superfit vergoeden: 
  • vervoer naar een door onze alarmcentrale Zorgassistance bepaald land, met de medische begeleiding die daarbij hoort 
  • extra kosten van verblijf tot maximaal € 150 per dag, als u wel vervoerd moet worden maar dat om medische redenen nog niet kan 
  • één keer vervoer en verblijf voor één persoon, als iemand u tijdens die periode bezoekt 

Kunt u naar huis terug, maar kan dat door de ziekte of het letsel niet met het geplande vervoer(middel)? Dan vergoeden Wereldfit en Superfit de extra vervoerskosten. 

Er gelden maximale vergoedingen. Voor vervoer zijn dat: auto € 0,27 per kilometer, vliegreis economy class. En voor verblijf: € 150 per dag.

Vergoedingen Extra en Op Reis

De aanvullende verzekeringen Bewuste Keuze Extra en Bewuste Keuze Op Reis vergoeden: 
  • vervoer naar een ziekenhuis in Nederland met de medische begeleiding die daarbij hoort 
  • extra kosten van verblijf tot maximaal € 150 per dag, als u wel vervoerd moet worden maar dat om medische redenen nog niet kan 

Dit geldt alleen als onze alarmcentrale Zorgassistance dit regelt en u maximaal 1 jaar in het buitenland verblijft.

Vergoeding telefoonkosten

Wereldfit en Superfit vergoeden de telefoonkosten vanuit het buitenland naar onze alarmcentrale.

Lees meer

 

Hoe krijg ik een verzekeringsverklaring voor mijn reis naar het buitenland?

U vraagt een verzekeringsverklaring aan in MijnONVZ:  
  1. log in op MijnONVZ met uw DigiD
  2. ga naar Mijn gegevens en daarna Verzekeringsbewijs aanvragen 
  3. vul het formulier in en selecteer vervolgens Verzekeringsbewijs aanvragen  
We versturen het aangevraagde verzekeringsbewijs naar het bij ons bekende e-mailadres. Is uw e-mailadres niet bij ons bekend? Dan voegt u dit toe via MijnONVZ. Ga daar naar Mijn gegevens en kies Contactgegevens.

Lees meer

Ik ga naar een conflictgebied in het buitenland. Krijg ik zorgkosten vergoed die ik daar maak?

Dat hangt af van of uw zorgkosten het gevolg zijn van geweld door het conflict en de reden van uw bezoek aan het conflictgebied. We zetten de verschillende situaties hieronder op een rij.

Uw zorgkosten zijn niet het gevolg van geweld door het conflict

Denk hierbij aan een oorontsteking of valpartij. In dat geval gelden de volgende vergoedingen: 
 
Vergoedingen Vrije Keuze:  
Vergoedingen Bewuste Keuze:

Uw zorgkosten zijn wel het gevolg van geweld door het conflict

Denk hierbij aan een schotwond. Wij beoordelen per geval of er vergoeding mogelijk is. We kijken hierbij naar het doel van uw bezoek aan het conflictgebied.
U bent in buitenlands conflictgebied, maar niet om aan het conflict mee te doen 
Denk aan familiebezoek, reddingswerkzaamheden of het werken als journalist. We gaan hierbij na of er sprake is van roekeloosheid. Oordelen wij van niet? Dan geldt alleen de dekking van de basisverzekering, in de vergoeding Buitenland: spoedeisende zorg. Oordelen wij van wel? Dan is er geen vergoeding.
 
U bent in buitenlands conflictgebied om mee te doen aan het conflict 
Wij gaan hierbij na of er sprake is van roekeloosheid. Die kans is in dit geval groot. Oordelen wij toch van niet? Dan geldt alleen de dekking van de basisverzekering, in de vergoeding Buitenland: spoedeisende zorg. Oordelen wij van wel? Dan is er geen vergoeding.

Lees meer

Waar moet ik op letten bij het declareren van zorgkosten in het buitenland?

Bent u in het buitenland (geweest) en heeft u daar zorgkosten gemaakt? Controleer dan of deze gegevens op de rekening staan:
  • naam en geboortedatum van de persoon voor wie de kosten zijn gemaakt
  • naam van de behandelend arts en het specialisme
  • datum van de rekening
  • factuurnummer
  • behandeldatum
  • medische indicatie en een overzicht van behandelingen en onderzoeken
  • naam, aantal stuks, aantal milligram (mg) of milliliter (ml) en prijs van elk medicijn
  • beschrijving van de kosten of een kostenspecificatie
Ook moet een buitenlandse rekening in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans zijn. Is uw rekening in een andere taal? Dan kunnen we u om een vertaling vragen.

Voordat u verdergaat

Heeft u in het buitenland zorg nodig waarvoor u wordt opgenomen? Dan moet u zo snel mogelijk contact opnemen met onze alarmcentrale Zorgassistance. Zij bepalen of sprake is van spoedeisende zorg. Neemt u geen contact op of wacht u het oordeel van de alarmcentrale niet af? Dan kan dat gevolgen hebben voor de vergoeding.

Gaat u voor een geplande opname of dagopname naar een buitenlands ziekenhuis of privékliniek? Dan heeft u vooraf toestemming nodig van ONVZ.

Waar moet u nog meer op letten? 

In het buitenland moet u soms een bedrag vooraf betalen. Vaak krijgt u hiervan een rekening, ook wel een voorschotfactuur genoemd. Deze rekeningen nemen wij niet in behandeling. Wij verwerken alleen de definitieve rekening die na uw behandeling is opgesteld.

Soms hebben we meer informatie nodig  

Dit is het geval bij:

  • niet-spoedeisende (voorziene) zorg. U stuurt het volgende mee:
    • verwijzing van uw huisarts of behandelend arts, met daarop de reden voor verwijzing
    • de reden waarom u voor deze zorg naar het buitenland bent gegaan
    • behandelverslag van uw medisch specialist in het buitenland 

Heeft u vooraf toestemming van ONVZ gekregen voor de behandeling? Dan hoeft u bij de declaratie alleen het behandelverslag mee te sturen.

  • spoedeisende medisch-specialistische zorg in het buitenland. U stuurt het volgende mee: 
    • behandelverslag van uw specialist in het buitenland
  • medicijnen. U stuurt het volgende mee: 
    • recept: maak van recepten eerst een kopie of foto, want u moet het recept meestal bij de apotheek inleveren
Zorg dat van elk medicijn de naam, het aantal stuks, het aantal milligram (mg) of milliliter (ml) en de prijs op de rekening staan.

Zo handelen we uw rekening af

We handelen uw rekening af binnen 10 werkdagen nadat we deze gekregen hebben. Sommige buitenlandse rekeningen verwerken we automatisch en sommige handmatig. Hierdoor verwerken we uw rekeningen soms niet op dezelfde dag.

Wij rekenen met de wisselkoers op de laatste werkdag van de maand vóór de maand waarin u uw zorg ontving. 

Lees meer

 

Wanneer heb ik een verzekeringsverklaring nodig?

U heeft een verzekeringsverklaring nodig als u naar een van deze landen gaat:
  • Cuba 
  • Iran 
  • Rusland 
  • Venezuela 
  • Wit-Rusland 
  • Zuid-Afrika (als u langer dan 90 dagen gaat) 
De verzekeringsverklaring is een Engelstalige verklaring. Het is het bewijs dat u een zorgverzekering heeft.

Lees meer

Er zijn naast de Engelstalige verzekeringsverklaring nog twee verzekeringsbewijzen. Kijk op de pagina over verzekeringsbewijzen voor meer informatie over wanneer u deze nodig heeft.

Wat moet ik doen als ik word opgenomen in het buitenland?

Neem zo snel mogelijk contact op met alarmcentrale ONVZ Zorgassistance op telefoonnummer +31 88 668 97 67. Doet u dit niet? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw vergoeding. Twijfelt u of u een arts nodig heeft? Of heeft u op reis een gezondheidsvraag? Ook dan kunt u met alarmcentrale ONVZ Zorgassistance contact opnemen voor advies. ONVZ Zorgassistance is 24 uur per dag bereikbaar. 
 
Bent u aanvullend verzekerd met Wereldfit? Deze vergoedt de telefoonkosten gemaakt vanuit het buitenland naar ONVZ Zorgassistance.  

Geplande opname?

Gaat u voor een geplande opname of dagopname naar een ziekenhuis in het buitenland of naar een privékliniek? Dan heeft u vooraf toestemming nodig van ONVZ.   

Toestemming gevraagd voor de uitwisseling van medische gegevens

De medisch adviseur van onze alarmcentrale ONVZ Zorgassistance vraagt u om toestemming om, als dat nodig is, gegevens over te dragen aan onze medisch adviseur. Dit zijn bijvoorbeeld gegevens over de behandeling of repatriëring.

Lees meer

 

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Document uploaden

Deel makkelijk een document met ons

Uploaden
Meer contactopties