Buitenland
Veelgestelde vragen
Heeft u vragen over vergoedingen in het buitenland? Op deze pagina vindt u de antwoorden, overzichtelijk per onderwerp. Komt u er toch niet uit? Onderaan de pagina leest u hoe u contact met ons opneemt.
Onderwerp of vergoeding:
Buitenland
Ben ik verzekerd voor repatriëring als ik op reis ben?
Bent u aanvullend verzekerd met Vrije Keuze Wereldfit of Vrije Keuze Superfit? Dan vergoedt ONVZ medisch noodzakelijke repatriëring. Ook de aanvullende verzekeringen Bewuste Keuze Extra en Bewuste Keuze Op Reis vergoeden dit. Lees hier meer over de vergoeding van repatriëring: Repatriëring.
Voordat u verdergaat
U moet contact opnemen met onze alarmcentrale Zorgassistance. Die bepaalt of repatriëring nodig is en regelt het vervoer en verblijf. Als u dit zelf regelt, krijgt u mogelijk niet alles vergoed. De alarmcentrale Zorgassistance is altijd bereikbaar op telefoonnummer +31 (0)88 668 97 67.
Repatriëring
Vergoedingen Wereldfit en Superfit
- vervoer naar een door onze alarmcentrale Zorgassistance bepaald land, met de medische begeleiding die daarbij hoort
- extra kosten van verblijf tot maximaal € 150 per dag, als u wel vervoerd moet worden maar dat om medische redenen nog niet kan
- één keer vervoer en verblijf voor één persoon, als iemand u tijdens die periode bezoekt
Kunt u naar huis terug, maar kan dat door de ziekte of het letsel niet met het geplande vervoer(middel)? Dan vergoeden Wereldfit en Superfit de extra vervoerskosten.
Er gelden maximale vergoedingen. Voor vervoer zijn dat: auto € 0,27 per kilometer, vliegreis economy class. En voor verblijf: € 150 per dag.
Vergoedingen Extra en Op Reis
- vervoer naar een ziekenhuis in Nederland met de medische begeleiding die daarbij hoort
- extra kosten van verblijf tot maximaal € 150 per dag, als u wel vervoerd moet worden maar dat om medische redenen nog niet kan
Dit geldt alleen als onze alarmcentrale Zorgassistance dit regelt en u maximaal 1 jaar in het buitenland verblijft.
Vergoeding telefoonkosten
Lees meer
- Repatriëring Vrije Keuze
- Repatriëring Bewuste Keuze
- Onverwacht medische zorg in het buitenland nodig?
Hoe krijg ik een verzekeringsverklaring voor mijn reis naar het buitenland?
- log in op MijnONVZ met uw DigiD
- ga naar Mijn gegevens en daarna Verzekeringsbewijs aanvragen
- vul het formulier in en selecteer vervolgens Verzekeringsbewijs aanvragen
Lees meer
Ik ga naar een conflictgebied in het buitenland. Krijg ik zorgkosten vergoed die ik daar maak?
Uw zorgkosten zijn niet het gevolg van geweld door het conflict
- Buitenland: spoedeisende zorg
- Eerder terugkeren van een reis
- Repatriëring
- Vergoeding bij overlijden in het buitenland
- Vervangende chauffeur tijdens een reis
Uw zorgkosten zijn wel het gevolg van geweld door het conflict
Denk aan familiebezoek, reddingswerkzaamheden of het werken als journalist. We gaan hierbij na of er sprake is van roekeloosheid. Oordelen wij van niet? Dan geldt alleen de dekking van de basisverzekering, in de vergoeding Buitenland: spoedeisende zorg. Oordelen wij van wel? Dan is er geen vergoeding.
Wij gaan hierbij na of er sprake is van roekeloosheid. Die kans is in dit geval groot. Oordelen wij toch van niet? Dan geldt alleen de dekking van de basisverzekering, in de vergoeding Buitenland: spoedeisende zorg. Oordelen wij van wel? Dan is er geen vergoeding.
Lees meer
Waar moet ik op letten bij het declareren van zorgkosten in het buitenland?
- naam en geboortedatum van de persoon voor wie de kosten zijn gemaakt
- naam van de behandelend arts en het specialisme
- datum van de rekening
- factuurnummer
- behandeldatum
- medische indicatie en een overzicht van behandelingen en onderzoeken
- naam, aantal stuks, aantal milligram (mg) of milliliter (ml) en prijs van elk medicijn
- beschrijving van de kosten of een kostenspecificatie
Voordat u verdergaat
Heeft u in het buitenland zorg nodig waarvoor u wordt opgenomen? Dan moet u zo snel mogelijk contact opnemen met onze alarmcentrale Zorgassistance. Zij bepalen of sprake is van spoedeisende zorg. Neemt u geen contact op of wacht u het oordeel van de alarmcentrale niet af? Dan kan dat gevolgen hebben voor de vergoeding.
Gaat u voor een geplande opname of dagopname naar een buitenlands ziekenhuis of privékliniek? Dan heeft u vooraf toestemming nodig van ONVZ.
Waar moet u nog meer op letten?
In het buitenland moet u soms een bedrag vooraf betalen. Vaak krijgt u hiervan een rekening, ook wel een voorschotfactuur genoemd. Deze rekeningen nemen wij niet in behandeling. Wij verwerken alleen de definitieve rekening die na uw behandeling is opgesteld.
Soms hebben we meer informatie nodig
Dit is het geval bij:
- niet-spoedeisende (voorziene) zorg. U stuurt het volgende mee:
- verwijzing van uw huisarts of behandelend arts, met daarop de reden voor verwijzing
- de reden waarom u voor deze zorg naar het buitenland bent gegaan
- behandelverslag van uw medisch specialist in het buitenland
Heeft u vooraf toestemming van ONVZ gekregen voor de behandeling? Dan hoeft u bij de declaratie alleen het behandelverslag mee te sturen.
- spoedeisende medisch-specialistische zorg in het buitenland. U stuurt het volgende mee:
- behandelverslag van uw specialist in het buitenland
- medicijnen. U stuurt het volgende mee:
- recept: maak van recepten eerst een kopie of foto, want u moet het recept meestal bij de apotheek inleveren
Zo handelen we uw rekening af
We handelen uw rekening af binnen 10 werkdagen nadat we deze gekregen hebben. Sommige buitenlandse rekeningen verwerken we automatisch en sommige handmatig. Hierdoor verwerken we uw rekeningen soms niet op dezelfde dag.
Wij rekenen met de wisselkoers op de laatste werkdag van de maand vóór de maand waarin u uw zorg ontving.
Lees meer
Wanneer heb ik een verzekeringsverklaring nodig?
- Cuba
- Iran
- Rusland
- Venezuela
- Wit-Rusland
- Zuid-Afrika (als u langer dan 90 dagen gaat)
Lees meer
Wat moet ik doen als ik word opgenomen in het buitenland?
Geplande opname?
Toestemming gevraagd voor de uitwisseling van medische gegevens
Lees meer
Selecteer een onderwerp uit het menu om de bijbehorende informatie te zien.