Hulpmiddelen bij problemen met spreken
Als u een hulpmiddel nodig heeft omdat u niet kunt praten.
Deze vergoeding is er alleen voor de basisverzekering ONVZ Vrije Keuze
Wat u vergoed krijgt
Er zijn verschillende hulpmiddelen die kunnen helpen als u niet of bijna niet kunt spreken. Bijvoorbeeld lettersets of symbolensets, een computerprogramma, of teksttelefoons.
De basisverzekering vergoedt uitwendige hulpmiddelen bij problemen met spreken als u aan de volgende 3 voorwaarden voldoet:
- u heeft een ernstige taalstoornis of spraakstoornis
- u kunt daardoor niet of bijna niet spreken
- u heeft een hulpmiddel nodig om u hierbij te helpen
De minimale gebruikstermijn van hulpmiddelen bij problemen met spreken is 5 jaar.
Dit wordt niet vergoed
- telefoons, tablets, laptops en computers waarop een programma geïnstalleerd wordt die helpt bij problemen met spreken
- hulpmiddelen bij stotteren
Andere vergoedingen
Heeft u een hulpmiddel nodig dat u helpt met het maken of versterken van stemgeluid? Daarvoor geldt de vergoeding Prothesen.
Hier kunt u terecht
- leverancier van hulpmiddelen voor problemen met spreken
Dit moet u zelf doen
U moet een voorschrift hebben
U krijgt het voorschrift voor hulpmiddelen bij problemen met spreken van de behandelend arts.
Soms moet u vooraf toestemming vragen
Dit hangt af van de leverancier die u kiest. Er zijn 2 mogelijkheden.
- Staat uw leverancier in ons overzicht leveranciers hulpmiddelen? Dan hoeft u niets te doen. Met die leveranciers hebben wij afspraken over toestemming.
- Staat uw leverancier er niet bij? Dan moet u ons vooraf toestemming vragen. Zonder toestemming vooraf vergoeden wij het hulpmiddel van deze leverancier niet.
Goed om te weten
-
Wat daar staat, geldt ook hier. Bijvoorbeeld dat de basisregels hulpmiddelen van toepassing zijn, én de algemene regels.