15 augustus 2022 | Fysiek gezond | Tips | 2 min. leestijd
Voor een beetje tropische temperaturen hoeven we allang niet meer naar Zuid-Europa. Bijna elk jaar is er wel een hittegolf in Nederland en gezien de klimaatverandering lijkt dat er ook in de toekomst niet minder op te worden. Maar wat voor de een lekker zomerweer is, is voor de ander bepaald geen pretje. Hoe gaan we het beste om met hitte in Nederland?

Een dagje naar het strand, varen, zwemmen, een drankje op het terras… U kunt er een korte vakantie van maken. Maar als u moet werken of er minder goed tegen kunt, vergt een hittegolf wat aanpassingen. Vooral ouderen, chronisch zieken en mensen met overgewicht hebben sneller last van hitte. Toch kan iedereen makkelijk oververhit raken tijdens aanhoudende warmte, met verschijnselen als overgeven, spierkrampen, hoofdpijn, uitputting en duizeligheid tot gevolg. 

Iedereen ervaart hitte anders

Hoe fitter, hoe beter men tegen hitte kan. Dat geldt voor jonge mensen, maar net zo goed voor ouderen. Al kunnen ouderen over het algemeen hun hitte minder makkelijk kwijt. Want ook het aantal zweetklieren speelt mee: hoe meer zweetklieren, hoe meer afkoeling en hoe makkelijker de lichaamstemperatuur te reguleren is. Bovendien produceren vrouwen een stuk minder warmte dan mannen en zijn ze over het algemeen ook gevoeliger voor temperatuurwisselingen dan mannen. Het goede nieuws: we kunnen wennen aan hitte. Na een paar dagen acclimatiseert het lichaam.

Gezondheidsrisico’s

80% van de Nederlanders maakt zich weinig zorgen over hun gezondheid bij extreme temperaturen, blijkt uit onderzoek van het Rode Kruis. De hulporganisatie noemt dit ‘zorgelijk’, want een hoge lichaamstemperatuur en hoge hartslag door hitte kunnen signalen van hitte-uitputting of zelfs een (levensgevaarlijke) hitteberoerte zijn. Het is dus belangrijk om zelf alert te zijn op ernstige klachten en om mensen die niet goed voor zichzelf kunnen zorgen in de gaten te houden. Om die reden verspreidt het RIVM het Nationaal Hitteplan met tips voor passende maatregelen tijdens een hittegolf.

Hoe voorkom je oververhitting?

Stay cool! Het belangrijkste is koel blijven en voldoende drinken. Gebruik een zonwering, ventilator of airco en zorg voor ventilatie. Neem een verfrissende duik of lauwwarme douche en drink de hele dag door water – ook als u geen dorst heeft. Met name kinderen en ouderen voelen niet goed aan wanneer het lichaam vocht nodig heeft. Pas op met alcohol, want door de warmte circuleert dit sneller door het lichaam. En wees voorzichtig in de zon, zeker tussen 12 en 16 uur. Zowel om zonnebrand te voorkomen als om het lichaam niet te hard te laten werken om op temperatuur te blijven – dat kost extra energie.

Heethoofden

Over energie gesproken: de hitte heeft ook vaak invloed op onze nachtrust. Want die klamme nachten dragen niet bij aan een diepe slaap. En wie minder oplaadt, kan soms wat prikkelbaarder zijn na een paar dagen hittegolf. Het bekende ‘korte lontje’.

Meer weten over hitte in Nederland? Lees ons artikel ‘Heeft klimaatverandering ook invloed op onze gezondheid?’ en bekijk tips over Omgaan met hitte. Of trakteer uzelf op een ijsje!

Bronnen: RIVM, GGD Leefomgeving, Rode Kruis, RTL Nieuws