Alle artikelen

Madelief van de Ree: ‘Dankzij ONVZ krijg ik zorg die bij mij past’

  • Categorie: Levensstijl
  • Categorie: Interview
  • Leestijd: 3 min
  • Datum: 8 november 2022

Madelief van de Ree (29) had als kanker- en hartpatiënt al veel contact met zorgverleners gehad toen ze plotseling geconfronteerd werd met heftige pijnklachten in haar borst. Ze voelde zich door ONVZ gesteund in haar zoektocht naar een specialist die haar kon helpen.

‘De klachten kwamen in november 2021 plotseling op. Ik kon niet meer diep inademen, had een drukkende pijn op mijn borst en was zo vermoeid dat ik 17 uur achtereen op bed lag te slapen. Al gauw moest ik van de pijn aan de morfine, waardoor ik natuurlijk nog vermoeider werd.

Madelief van de Ree

Madelief van de Ree

Geen kanker?

Omdat ik kankerpatiënt ben geweest dacht men al snel in die richting, maar na een paar scans werd uitgesloten dat het daarmee te maken had. Ik kwam terecht bij een arts in Den Haag die me de juiste diagnose gaf. Mijn ribkraakbeen groeit overmatig, waardoor ik twee bulten had op mijn borst. Dat noem je een Pectus, ofwel een trechterborst én kippenborst. Maar deze arts wilde me niet opereren. Dat zou de pijnklachten niet wegnemen, zei hij.

Ik wist zeker dat het wél zou helpen. Dus ik zocht verder, maar het begon erop te lijken dat ik in Nederland, als ik al geholpen zou worden, heel lang zou moeten wachten een operatie. Dus nam ik contact op met ONVZ om te vragen of behandeling in het buitenland een optie zou zijn.

Gelukkig was dat het. De specialist in België was het met me eens dat ik zo snel mogelijk geopereerd moest worden. De afspraak stond al toen ik bericht kreeg van het Radboud in Nijmegen. Daar kon ik ineens óók binnen een maand terecht.

Heeft mijn zorgverlener een contract?

Bij ONVZ hoeft u zich meestal geen zorgen te maken over contracten. Voor bijna alle zorgsoorten bieden wij namelijk een restitutievergoeding. Dat betekent dat u overal naartoe kunt en zich geen zorgen hoeft te maken of ONVZ een contract heeft afgesloten met uw zorgverlener. Dat heeft namelijk geen invloed op uw vergoeding. U heeft gewoon recht op de vergoeding die bij uw verzekering hoort.

Gun jezelf maximale keuzevrijheid

'ONVZ zet volop in op vrije artsenkeuze. Dat is voor mij heel fijn.’

Ik ben nu eenmaal best een complex geval. Ik kan niet zomaar bij ieder streekziekenhuis terecht. Gelukkig weet ik dat ONVZ volop inzet op vrije artsenkeuze. Voor mij is dat dus heel fijn en één van de redenen dat ik al bijna twintig jaar klant ben.

De opluchting is zo groot!

Bij ONVZ begreep men onmiddellijk hoe groot de impact van mijn klachten was. Ik kreeg meteen groen licht om de zorg te zoeken die ik nodig had en dat kon wat hen betreft bij bijna ieder ziekenhuis.

Ik ben nu eenmaal best een complex geval. Ik kan niet zomaar bij ieder streekziekenhuis terecht. Gelukkig weet ik dat ONVZ volop inzet op vrije artsenkeuze. Voor mij is dat dus heel fijn en één van de redenen dat ik al bijna twintig jaar klant ben.

Hoe het met mij gaat? Zoals ik verwacht had was ik na mijn operatie onmiddellijk van de pijnklachten af. Ik ben nog herstellende, want een Ravitch-operatie zoals ik heb gehad is heel heftig. Patiënten hebben er vaak nog lang pijn van. Ik loop nog volop bij de fysio. Maar de opluchting is zó groot; ik voel me alleen maar verlicht.’

Wilt u advies van de ZorgConsulent?

De ZorgConsulent helpt u graag met meer informatie en advies. U kunt een terugbelverzoek achterlaten. Dan wordt u teruggebeld op de tijden die u aangeeft.

 

Voor declaratie-/dekkingsvragen kunt u contact opnemen met ons Service Center. De snelste manier is via live chat.