24 juni 2022 | Levensstijl | Tips | 4 min. leestijd
Het kan gebeuren dat u in het buitenland problemen met uw gezondheid krijgt. U kunt dan contact opnemen met de alarmcentrale Zorgassistance van ONVZ.

Met de vakanties in het vooruitzicht maken veel mensen plannen om naar het buitenland te gaan. Voordat u vertrekt regelt u natuurlijk de belangrijkste zaken, zodat u zorgeloos op reis kunt. Toch kan het gebeuren dat u in het buitenland problemen krijgt met uw gezondheid. Bijvoorbeeld door een ongeval. Of omdat u onverwacht ziek wordt. Het is dan goed om te weten dat de alarmcentrale Zorgassistance van ONVZ voor u klaarstaat met hulp en advies. 

Dit doet Zorgassistance

Bij de alarmcentrale Zorgassistance werken professionals van SOS International. Gestrande reizigers en vakantiegangers kunnen hier 24 uur per dag 7 dagen per week rekenen op hulp. Of het nu gaat om spoedeisende zorg in het buitenland of dat u twijfelt of u een arts nodig heeft: de alarmcentrale Zorgassistance gaat direct voor u aan de slag, neemt u veel regelwerk uit handen en geeft deskundig advies. Ook kunnen de medewerkers in de meeste gevallen betaling van zorgkosten garanderen tot het bedrag waarvoor u bent verzekerd. Het is wel belangrijk dat u contact met Zorgassistance opneemt vóórdat u kosten maakt.

Verzekeringsbewijs

Als u op vakantie naar het buitenland gaat, dan raden we aan om altijd een verzekeringsbewijs mee te nemen. Zoals uw digitale Europese zorgpas, de European Health Insurance Card (EHIC). Deze vindt u in de ONVZ-app bij uw digitale zorgpas. Met de EHIC kunt u in het buitenland laten zien dat u verzekerd bent voor medische kosten. En u krijgt noodzakelijke medische zorg in onder meer de hele EU, het Verenigd Koninkrijk en Australië.

Gaat u naar Turkije, Tunesië, Montenegro, Servië of Bosnië-Herzegovina? Dan heeft u een ander verzekeringsbewijs nodig. 

Contact opnemen met Zorgassistance

Hulp in het buitenland nodig? Onze alarmcentrale Zorgassistance staat dag en nacht voor u klaar: +31 (0)88 668 97 67. Dit nummer staat ook op uw (digitale) zorgpas. Bent u verzekerd bij PNOzorg? Neem dan contact op met de alarmcentrale Zorgassistance via + 31 (0)88 668 97 71.

Extra tips om goed voorbereid op reis te gaan

  1.  Als u met ONVZ Zorgassistance belt, houd uw relatienummer van ONVZ bij de hand. Noteer indien mogelijk de naam van uw behandelend arts. Geef dit door bij het contact met de hulpverleners van de alarmcentrale. Vraag altijd een medisch rapport op van uw bezoek bij de arts en houd de alarmcentrale op de hoogte van de (belangrijke) medische ontwikkelingen.
  2. Heeft u geen ONVZ Wereldfit, dan kan het verstandig zijn om een reisverzekering met geneeskundige kosten af te sluiten. Mocht u in een buitenlands ziekenhuis komen te liggen waarvan de kosten veel hoger zijn dan in Nederland, of mocht u gerepatrieerd moeten worden, dan bent u hiervoor in ieder geval goed verzekerd.

Wilt u nog meer tips? Bekijk dan onze pagina Goed voorbereid op reis. Bent u bij PNOzorg verzekerd? Bekijk dan op daar alle informatie over reizen.

Lees ook Verzeker jezelf van een zorgeloze vakantie.