Alle artikelen

‘Elk gesprek is een gesprek op maat’

  • Categorie: Mentaal gezond
  • Categorie: Achtergrond
  • Leestijd: 5 min
  • Datum: 18 januari 2023

Bij ONVZ zit dagelijks een team ZorgConsulenten voor u klaar. Met hun medische achtergrond zijn zij deskundige gesprekspartners, die u de weg wijzen naar uitstekende keuzes op het gebied van zorg en preventie. Hilly is al achttien jaar ZorgConsulent.

“Na al die jaren help ik mensen nog steeds met veel plezier. Ik probeer altijd proactief te zijn en ook informatie te geven over zaken waar u misschien nog niet aan heeft gedacht. Het is tenslotte prettig als u maar één keer hoeft te bellen. In ons team hebben we allemaal een medische achtergrond. Van verpleegkundige tot fysiotherapeut tot doktersassistent. We hebben dus kennis op allerlei gebieden.

Hilly van Haaften

Hilly, ZorgConsulent bij ONVZ

Elk gesprek dat wij hebben is anders. Mensen met dezelfde aandoening zijn niet per se gebaat bij hetzelfde advies. Wij leveren maatwerk: wat past bij welke situatie? Daarbij geven we overigens geen behandeladvies. We gaan niet op de stoel van de arts zitten. Als ZorgConsulent geven we zorgadvies en helpen we bij het vinden van de juiste behandeling. U belt ons bijvoorbeeld wanneer u bent doorverwezen naar een specialist: waar kunt u het beste terecht? Of u heeft een vraag over mantelzorg of bijvoorbeeld over een ziekenhuisopname. Met informatie over uw persoonlijke situatie – zoals uw leeftijd, gezondheid en gewenste reistijd – kijken wij wat er mogelijk is.”

'Na al die jaren help ik mensen nog steeds met veel plezier. Ik probeer altijd proactief te zijn en ook informatie te geven over zaken waar u misschien nog niet aan heeft gedacht.'
Hilly, ZorgConsulent bij ONVZ

Wachtlijstbemiddeling

“Als u lang moet wachten voor een eerste afspraak of ingreep, dan zoeken wij uit of er ergens anders plek is. Ook hier geldt: wat is uw persoonlijke situatie? Hoe ver wilt u reizen, hoe is uw gezondheid, welke arts of ziekenhuis heeft uw voorkeur? Een behandeling in een expertisecentrum betekent vaak langer wachten. Dat kan soms de moeite waard zijn. We kunnen ons ook voorstellen dat u liever zo snel mogelijk geholpen wilt worden. Uit de verschillende opties kiest u natuurlijk zelf.”

Second opinion

“Ook informeren wij u over een eventuele second opinion als u deze wilt. We leggen uit hoe deze in gang gezet kan worden. Bij een second opinion wilt u een tweede mening van een arts over uw huidige medisch dossier. De resultaten hiervan bespreekt u vervolgens met uw eigen arts. Soms komen we er al pratende achter dat iemand eigenlijk een andere arts wil. Ook daar helpen we bij. Dan is dat geen second opinion maar overstappen naar een zorgverlener.”

Terugbelservice

“Ons team ZorgConsulenten is uitstekend bereikbaar. U kunt ons rechtstreeks bellen en we hebben ook een terugbelservice. U vult dan online een formulier in; daarop geeft u aan wanneer u gebeld wilt worden en waar het over gaat. Wij bellen u terug in het gewenste tijdsblok en hebben dan ook al een en ander voor u uitgezocht.”

Contact met de ZorgConsulent

Heeft u ook een vraag voor de ZorgConsulent? Maak een terugbelafspraak via het online formulier. Of bel 0800 022 14 50 (gratis) en kies optie 2.