06 mei 2022 | Mentaal gezond | Achtergrond | 3 min. leestijd
Er komen steeds meer apps die zich richten op geestelijke gezondheid. Ze zijn laagdrempelig en kunnen behulpzaam zijn. Maar let wel even op bij welke chatbot (online assistent) je je hart uitstort.
Je wilt je mentale gezondheid verbeteren – bijvoorbeeld door meer ontspanning en minder stress – en kunt daar wel wat hulp bij gebruiken. Een app kan dan een eerste makkelijke steun zijn: snel te regelen, goedkoop (of zelfs gratis) en altijd bij de hand. Zo is er de bekende Engelstalige app Calm die helpt met ontspannen en beter te slapen door begeleide meditaties, voorlezen en stretch- en ademhalingsoefeningen. Wysa is ook populair: kunstmatige intelligentie in de vorm van een behulpzame pinguïn. Met Wysa kun je chatten over wat je dwarszit. De pinguïn reikt vervolgens oefeningen en tools aan, bijvoorbeeld als je last hebt van stress, angst, depressie of een laag zelfbeeld. Om op te letten: als je besluit om je hart uit te storten bij Wysa of een andere app, dan wegen privacy en betrouwbaarheid zwaar. Je geeft persoonlijke informatie die gevoelig kan liggen, dus je wilt niet dat die lukraak of überhaupt met derden wordt gedeeld. Je zielenroerselen deel je in het echte leven immers ook liever niet met een roddeltante. De appwijzer van de geestelijke
gezondheidszorg (ggzappwijzer.nl) biedt uitkomst. Deze test en beoordeelt apps op privacy, gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en effectiviteit.