Declareren
Veelgestelde vragen
Heeft u vragen over declareren? Op deze pagina vindt u de antwoorden, overzichtelijk per onderwerp. Komt u er toch niet uit? Onderaan de pagina leest u hoe u contact met ons opneemt.
Onderwerp of vergoeding:
Declaraties
Hoe kan ik zorgkosten declareren?
Via de ONVZ app
Via MijnONVZ
Via de website
U kunt ook via de website declareren zonder in te loggen in MijnONVZ. Hier vult u uw gegevens in en voegt u het document toe. Ga hiervoor naar Direct online declareren.
Per post
Afdeling Declaratiebehandeling
Postbus 27
3990 DA Houten
Zo verwerken wij uw declaratie
Na ontvangst verwerken wij uw online declaratie(s) binnen vijf werkdagen. Declaraties per post en/of voor zorg vanuit het buitenland worden meestal binnen tien werkdagen na ontvangst verwerkt. U ontvangt een eventuele vergoeding direct op uw rekening.
Lees meer
Hoelang duurt het voordat mijn declaratie wordt betaald?
- digitale declaraties: gemiddeld binnen 2 tot 5 werkdagen
- declaraties per post: gemiddeld binnen 10 werkdagen na ontvangst
Hoelang moet ik originele rekeningen bewaren na het indienen?
Digitaal declareren
Per post declareren
Lees meer
Tot wanneer kan ik kosten declareren?
Lees meer
Waarom heb ik nog geen betaling of reactie ontvangen na mijn declaratie?
Hieronder staan 5 mogelijke redenen.
1. Wij hebben uw declaratie (nog) niet ontvangen
Diende u uw declaratie minstens 2 werkdagen geleden in via de ONVZ app of website? Of minstens 10 werkdagen geleden via de post? Neem dan contact met ons op, dan controleren we of we de declaratie hebben ontvangen.
Voordat u verdergaat
We nemen declaraties via e-mail niet in behandeling.
2. Uw declaratie is nog in behandeling
Wij verwerken uw declaraties binnen 5 werkdagen na ontvangst.
We verwerken uw declaraties van buitenlandse kosten binnen 10 werkdagen na ontvangst.
3. U ontvangt onze berichten per post
4. We sturen onze berichten naar een verouderd e-mailadres
5. We hebben uw declaratie afgewezen
Ziet u uw declaratie niet staan? Dan is deze mogelijk nog in behandeling. Kijk na 2 dagen nog een keer. Is de declaratie dan nog steeds niet zichtbaar? Neem dan contact op met ons Service Center.
Waarom wordt mijn declaratie niet (volledig) vergoed?
Eigen risico
Eigen bijdrage
Andere redenen
- De zorg valt niet onder uw basisverzekering of aanvullende verzekering
- Uw verzekering vergoedt tot een maximaal bedrag of percentage per jaar
- We hebben geen contract met de zorgverlener. Er gelden dan mogelijk maximale vergoedingen
Lees meer
PGB (persoonsgebonden budget)
Hoe dien ik een pgb-declaratie van een formele zorgverlener in?
Kies het juiste declaratieformulier
- Zorgperiode
- Aantal uren/minuten
- Tarief
- Totaalbedrag (uren × tarief)
- Type zorg: persoonlijke verzorging en/of verpleging
Uitleg
Lees meer
Hoe stel ik een zorgovereenkomst op voor het persoonsgebonden budget (Zvw-pgb)?
U vult een modelovereenkomst in en stuurt die mee met uw aanvraag.
Lees op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) welke modelovereenkomst u moet gebruiken.
Let op! U maakt voor elke zorgverlener een aparte overeenkomst. U moet zelf een kopie van elke overeenkomst 5 jaar bewaren in uw eigen administratie. Wij kunnen deze opvragen bij een controle.
Wat zet ik in de overeenkomst?
Bij een formele zorgverlener (zoals een zzp’er of zorginstelling) zet u in de overeenkomst:
- de gegevens van de zorgverlener of instelling
- de looptijd van de overeenkomst
- het aantal uren zorg per week
Wilt u dat de SVB de salarisadministratie doet? Vink dit dan aan.
U en de zorgverlener ondertekenen de overeenkomst.
Lopen pgb-declaraties via de SVB?
Lees meer
Kan ONVZ betalingen voor persoonsgebonden budget (pgb) en andere zorgkosten naar verschillende bankrekeningen overmaken?
Zijn pgb-declaraties en urenlijsten hetzelfde?
Nee, een declaratie voor uw persoonsgebonden budget (pgb-declaratie) is de rekening die u van de zorgverlener krijgt. Een urenlijst is een apart document waarin u zelf wekelijks bijhoudt welke zorg er is verleend, op welke datums deze plaatsvond en hoelang deze duurde. Met beide controleren wij of de zorg past bij uw indicatie Ziekenfondswet - persoonsgebonden budget (Zvw-pgb-indicatie).
Formele zorgverleners
Informele zorgverleners
- de namen van uw zorgverleners
- welke zorg er is verleend
- op welke datums dit plaatsvond
- hoelang de zorg duurde
Lees meer
Zorgverlening
Krijg ik zorg vergoed die een gezins- of familielid verleent of voorschrijft?
Nee, wij vergoeden geen zorg die is voorgeschreven of verleend door:
- u aan uzelf
- uw gezinslid of familielid in de 1e of 2e graad aan u
Let op: wij vergoeden de zorg wel als we vooraf toestemming hebben gegeven.
Waarom moet ik toestemming vragen voor zorg die ik eerder vergoed kreeg?
- wij geen contract meer hebben met de zorgverlener waar u naartoe gaat, of
- wij de voorwaarden hebben veranderd, of
- u toestemming had van uw vorige verzekeraar en u het bewijs van de toestemming (ook wel machtiging genoemd) nog niet naar ons heeft doorgestuurd.
1. Wij hebben geen contract meer met uw zorgverlener
In de Zorgzoeker vindt u met welke zorgverleners wij een contract hebben.
Overgangsregeling
Zit u in een lopend behandeltraject? U hoeft dan in het eerste jaar dat wij geen contract meer hebben met uw zorgverlener geen toestemming te vragen. Uw zorgverlener kan u hierover meer vertellen.
2. Wij hebben de voorwaarden veranderd
3. U had toestemming van uw vorige verzekeraar maar nog niet van ons
- via Document uploaden, of
- per post naar:
ONVZ Zorgverzekeraar
Postbus 392
3990 GD Houten
- Heeft u een toestemming voor de vergoeding uit de basisverzekering en is deze nog geldig in de periode dat u bij ons verzekerd bent? Dan krijgt u van ons (opnieuw) toestemming met dezelfde voorwaarden.
- Heeft u een toestemming voor vergoeding vanuit de aanvullende verzekering? Dan moet u opnieuw toestemming aanvragen. De voorwaarden van de aanvullende verzekeringen verschillen namelijk per verzekeraar.
- Wij nemen een toestemming over onder dezelfde voorwaarden als bij uw vorige verzekeraar. De machtiging geldt voor dezelfde periode tot de einddatum en/of voor hetzelfde bedrag. Had uw vorige verzekeraar een contract met de zorgverlener en wij niet? Dan vergoeden we een maximaal bedrag.
- Wij nemen alleen toestemmingen over voor het meer dan één keer vergoeden van een behandeling, hulpmiddel of medicijn. En toestemmingen voor eenmalige vergoedingen die u nog niet gebruikt heeft. Heeft u toestemming voor een eenmalige vergoeding van een behandeling, hulpmiddel of medicijn en heeft u deze vergoeding al ontvangen? Dan nemen wij deze toestemming niet over.
Selecteer een onderwerp uit het menu om de bijbehorende informatie te zien.