Ga terug naar Veelgestelde vragen

Declareren

Veelgestelde vragen

Heeft u vragen over declareren? Op deze pagina vindt u de antwoorden, overzichtelijk per onderwerp. Komt u er toch niet uit? Onderaan de pagina leest u hoe u contact met ons opneemt.

Onderwerp of vergoeding:

Declaraties

Hoe kan ik zorgkosten declareren?

U kunt uw zorgkosten op vier manieren bij ons declareren: via de ONVZ app, via MijnONVZ, via de website of per post
 
Als u bij een zorgverlener bent geweest, krijgt u daarna soms een rekening toegestuurd. Vallen de kosten onder uw basis- of aanvullende verzekering? Dan kunt u deze op één van de volgende manieren bij ons declareren. 

Via de ONVZ app

In de ONVZ app dient u een declaratie bij ons in door een foto te maken van de rekening of het opgeslagen document te uploaden. Lees hier meer over de werking van de ONVZ app

Via MijnONVZ

Op de website logt u in met DigiD in MijnONVZ. Via de knop Declareren dient u vervolgens de rekening bij ons in. 

Via de website

U kunt ook via de website declareren zonder in te loggen in MijnONVZ. Hier vult u uw gegevens in en voegt u het document toe. Ga hiervoor naar Direct online declareren

Per post

Om uw zorgkosten per post te declareren, gebruikt u een van deze declaratieformulieren. Het ingevulde formulier stuurt u samen met de rekening op naar: 
 
ONVZ  
Afdeling Declaratiebehandeling 
Postbus 27 
3990 DA Houten 

Zo verwerken wij uw declaratie 

Na ontvangst verwerken wij uw online declaratie(s) binnen vijf werkdagen. Declaraties per post en/of voor zorg vanuit het buitenland worden meestal binnen tien werkdagen na ontvangst verwerkt. U ontvangt een eventuele vergoeding direct op uw rekening. 

Lees meer

Hoelang duurt het voordat mijn declaratie wordt betaald? 

  • digitale declaraties: gemiddeld binnen 2 tot 5 werkdagen
  • declaraties per post: gemiddeld binnen 10 werkdagen na ontvangst
Soms duurt het langer. Bijvoorbeeld als we uw declaratie handmatig verwerken.  

Hoelang moet ik originele rekeningen bewaren na het indienen?

U moet rekeningen minimaal een jaar bewaren. Deze periode gaat in op het moment van indienen. Soms vragen wij het origineel namelijk bij u op.

Digitaal declareren

Als u digitaal een rekening instuurt − dus een scan of een foto via de website of de ONVZ app − dan moet u de originele rekening minimaal een jaar bewaren. 

Per post declareren

Als u per post een rekening instuurt − dus de originele rekening samen met het declaratieformulier − dan moet u een kopie van de originele rekening minimaal een jaar bewaren.

Lees meer

Tot wanneer kan ik kosten declareren?

U moet rekeningen binnen 3 jaar indienen. De 3 jaar gaan in als u de rekening heeft gekregen.

Lees meer

Waarom heb ik nog geen betaling of reactie ontvangen na mijn declaratie?

Hieronder staan 5 mogelijke redenen.

1. Wij hebben uw declaratie (nog) niet ontvangen

Diende u uw declaratie minstens 2 werkdagen geleden in via de ONVZ app of website? Of minstens 10 werkdagen geleden via de post? Neem dan contact met ons op, dan controleren we of we de declaratie hebben ontvangen.

Voordat u verdergaat
We nemen declaraties via e-mail niet in behandeling.

2. Uw declaratie is nog in behandeling

Wij verwerken uw declaraties binnen 5 werkdagen na ontvangst.
We verwerken uw declaraties van buitenlandse kosten binnen 10 werkdagen na ontvangst.

Verdwijnt uw declaratie uit het overzicht? Dan zijn wij ermee bezig. De declaratie verschijnt weer in uw overzicht als we deze hebben verwerkt.

3. U ontvangt onze berichten per post

Onze reactie is mogelijk nog naar u onderweg. We sturen altijd een reactie als we een declaratie van uzelf hebben verwerkt. Declareert een zorgverlener iets bij ons? Dan krijgt u alleen bericht als we die declaratie niet volledig vergoeden.

4. We sturen onze berichten naar een verouderd e-mailadres

Controleer uw e-mailadres in MijnONVZ of de ONVZ app. Ga daar naar Persoonlijke gegevens en kies daarna Contactgegevens.

5. We hebben uw declaratie afgewezen

We brengen u hier altijd digitaal of per post van op de hoogte. 
 
U ziet de status van uw declaratie in MijnONVZ of de ONVZ app. Ga hiervoor naar Mijn zorgoverzicht. De declaraties staan op volgorde van behandel- of declaratiedatum.

Ziet u uw declaratie niet staan? Dan is deze mogelijk nog in behandeling. Kijk na 2 dagen nog een keer. Is de declaratie dan nog steeds niet zichtbaar? Neem dan contact op met ons Service Center.

Waarom wordt mijn declaratie niet (volledig) vergoed?

U heeft een declaratie ingediend, maar we vergoeden niet alle kosten. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Dit leggen we hier uit. 
 
Een overzicht van uw declaraties met uitleg vindt u in MijnONVZ onder Mijn zorgoverzicht

Eigen risico 

De basisverzekering vergoedt de meeste zorgkosten. Iedereen van 18 jaar en ouder betaalt de eerste € 385 zelf. Dit heet het eigen risico en wordt vastgesteld door de overheid. Als uw eigen risico nog openstaat, betaalt u deze zorgkosten (deels) zelf.

Eigen bijdrage 

Voor sommige zorg betaalt u een wettelijke eigen bijdrage. De overheid bepaalt elk jaar voor welke zorg dit geldt en hoeveel u moet bijbetalen. De aanvullende verzekering vergoedt in sommige gevallen (een deel van) deze eigen bijdrage.

Andere redenen

Zorgkosten worden ook niet (volledig) vergoed in de volgende situaties: 
  • De zorg valt niet onder uw basisverzekering of aanvullende verzekering 
  • Uw verzekering vergoedt tot een maximaal bedrag of percentage per jaar 
  • We hebben geen contract met de zorgverlener. Er gelden dan mogelijk maximale vergoedingen 

Lees meer

 
PGB (persoonsgebonden budget)

Hoe dien ik een pgb-declaratie van een formele zorgverlener in?

Kreeg u zorg van een formele zorgverlener? Dan ontvangt u van hem een declaratie die u bij ons indient via MijnONVZ, de ONVZ app of per post. Of zonder in te loggen.

Kies het juiste declaratieformulier

U gebruikt alleen het Declaratieformulier zvw-pgb formele zorgverlener voor een formele zorgverlener met AGB-code beginnend met 91. Voor alle andere formele zorgverleners gebruikt u het algemene declaratieformulier.
 
Op het formulier vult u in:
  • Zorgperiode
  • Aantal uren/minuten
  • Tarief
  • Totaalbedrag (uren × tarief)
  • Type zorg: persoonlijke verzorging en/of verpleging

Uitleg

Onderaan het declaratieformulier vindt u een invulinstructie met uitleg hoe u het formulier invult. Komt u er niet uit? Neem contact met ons op. 

Lees meer

Hoe stel ik een zorgovereenkomst op voor het persoonsgebonden budget (Zvw-pgb)?

U vult een modelovereenkomst in en stuurt die mee met uw aanvraag.

Lees op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) welke modelovereenkomst u moet gebruiken.

Let op! U maakt voor elke zorgverlener een aparte overeenkomst. U moet zelf een kopie van elke overeenkomst 5 jaar bewaren in uw eigen administratie. Wij kunnen deze opvragen bij een controle.

Wat zet ik in de overeenkomst?

Bij een formele zorgverlener (zoals een zzp’er of zorginstelling) zet u in de overeenkomst:

  • de gegevens van de zorgverlener of instelling 
  • de looptijd van de overeenkomst
  • het aantal uren zorg per week

Wilt u dat de SVB de salarisadministratie doet? Vink dit dan aan.

U en de zorgverlener ondertekenen de overeenkomst.

Lopen pgb-declaraties via de SVB?

Stuur dan een kopie van de toestemmingsverklaring van ONVZ aan de SVB, samen met een kopie van de zorgovereenkomsten. 

Lees meer

Kan ONVZ betalingen voor persoonsgebonden budget (pgb) en andere zorgkosten naar verschillende bankrekeningen overmaken?

Nee, al onze betalingen gaan naar de bij ons bekende bankrekening van de hoofdverzekerde. Ook als de pgb-houder op de polis staat, maar niet de hoofdverzekerde is.

Zijn pgb-declaraties en urenlijsten hetzelfde?

Nee, een declaratie voor uw persoonsgebonden budget (pgb-declaratie) is de rekening die u van de zorgverlener krijgt. Een urenlijst is een apart document waarin u zelf wekelijks bijhoudt welke zorg er is verleend, op welke datums deze plaatsvond en hoelang deze duurde. Met beide controleren wij of de zorg past bij uw indicatie Ziekenfondswet - persoonsgebonden budget (Zvw-pgb-indicatie). 

Formele zorgverleners

Vraag formele zorgverleners om uw Zvw-pgb-urenlijsten bij te houden en bewaar ze in uw dossier. Doen zij dit niet? Dan houdt u ze zelf bij. 

Informele zorgverleners

Voor informele zorgverleners houdt u de urenlijsten zelf bij. Wekelijks vermeldt u welke zorg uw zorgverlener verleende en hoelang dit duurde. Dit kunt u schriftelijk doen, bijvoorbeeld in een notitieboekje. Of digitaal, bijvoorbeeld in Excel. 
 
Op de urenlijsten zet u:   
  • de namen van uw zorgverleners 
  • welke zorg er is verleend  
  • op welke datums dit plaatsvond  
  • hoelang de zorg duurde 
Let op: de urenlijsten bewaart u minimaal 5 jaar in uw dossier. Mogelijk controleren wij dit.   

Lees meer

Zorgverlening

Krijg ik zorg vergoed die een gezins- of familielid verleent of voorschrijft?

Nee, wij vergoeden geen zorg die is voorgeschreven of verleend door: 

  • u aan uzelf 
  • uw gezinslid of familielid in de 1e of 2e graad aan u 

Let op: wij vergoeden de zorg wel als we vooraf toestemming hebben gegeven. 

Waarom moet ik toestemming vragen voor zorg die ik eerder vergoed kreeg?

Omdat:
  1. wij geen contract meer hebben met de zorgverlener waar u naartoe gaat, of
  2. wij de voorwaarden hebben veranderd, of
  3. u toestemming had van uw vorige verzekeraar en u het bewijs van de toestemming (ook wel machtiging genoemd) nog niet naar ons heeft doorgestuurd.

1. Wij hebben geen contract meer met uw zorgverlener

ONVZ maakt met gecontracteerde zorgverleners afspraken over de inhoud, toegankelijkheid, betaalbaarheid, kwaliteit én doelmatigheid van zorg. Dit kan niet met zorgverleners die geen contract met ons hebben. Hebben wij dit jaar geen contract meer met uw zorgverlener? Dan moet u in sommige gevallen toestemming vragen voor een behandeltraject.

In de Zorgzoeker vindt u met welke zorgverleners wij een contract hebben.

Overgangsregeling
Zit u in een lopend behandeltraject? U hoeft dan in het eerste jaar dat wij geen contract meer hebben met uw zorgverlener geen toestemming te vragen. Uw zorgverlener kan u hierover meer vertellen. 

2. Wij hebben de voorwaarden veranderd

Kijk bij de zorgsoort waar uw vraag over gaat op de pagina Wijzigingen. Daar ziet u of en zo ja, waarom u dit jaar toestemming moet vragen terwijl dat vorig jaar niet hoefde. Is het nog steeds niet helemaal duidelijk? Neem dan contact met ons op.

3. U had toestemming van uw vorige verzekeraar maar nog niet van ons

Vraag het bewijs van toestemming (machtiging) op en stuur dit naar ons op:
  • via Document uploaden, of
  • per post naar:
    ONVZ Zorgverzekeraar
    Postbus 392
    3990 GD Houten  
Of wij de toestemming van uw vorige verzekeraar overnemen, hangt hier van af:
  • Heeft u een toestemming voor de vergoeding uit de basisverzekering en is deze nog geldig in de periode dat u bij ons verzekerd bent? Dan krijgt u van ons (opnieuw) toestemming met dezelfde voorwaarden.
  • Heeft u een toestemming voor vergoeding vanuit de aanvullende verzekering? Dan moet u opnieuw toestemming aanvragen. De voorwaarden van de aanvullende verzekeringen verschillen namelijk per verzekeraar.
Let op
  • Wij nemen een toestemming over onder dezelfde voorwaarden als bij uw vorige verzekeraar. De machtiging geldt voor dezelfde periode tot de einddatum en/of voor hetzelfde bedrag. Had uw vorige verzekeraar een contract met de zorgverlener en wij niet? Dan vergoeden we een maximaal bedrag.
  • Wij nemen alleen toestemmingen over voor het meer dan één keer vergoeden van een behandeling, hulpmiddel of medicijn. En toestemmingen voor eenmalige vergoedingen die u nog niet gebruikt heeft. Heeft u toestemming voor een eenmalige vergoeding van een behandeling, hulpmiddel of medicijn en heeft u deze vergoeding al ontvangen? Dan nemen wij deze toestemming niet over.

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Document uploaden

Deel makkelijk een document met ons

Uploaden
Meer contactopties