Verzekering wijzigen
Veelgestelde vragen
Heeft u vragen over het wijzigen van uw verzekering? Op deze pagina vindt u de antwoorden, overzichtelijk per onderwerp. Komt u er toch niet uit? Onderaan de pagina leest u hoe u contact met ons opneemt.
Onderwerp of vergoeding:
Geboorte en overlijden
Hoe geef ik een geboorte door?
Let op: alleen de hoofdverzekerde kan een geboorte aan ons doorgeven.
Voordat u verdergaat
Geeft u de geboorte later door? Dan begint de verzekering vanaf de aanmelddatum. Alle daarvoor gemaakte kosten vergoeden wij niet.
Aanvullende verzekering
Heeft u een of meerdere aanvullende verzekering die gratis zijn voor kinderen? Dan krijgt uw kind die ook automatisch. Heeft u een aanvullende verzekering waar u een premie voor kinderen moet betalen? Dan krijgt uw kind automatisch de hoogste aanvullende verzekering waar u geen premie voor betaalt. Wilt u toch de hogere aanvullende verzekering voor uw kind? Geef dat dan aan bij het doorgeven van de geboorte.
Let op: een kind kan nooit hoger aanvullend verzekerd zijn dan de volwassenen op de polis.
Wat doe ik als een verzekerde overlijdt?
- de overledene een basisverzekering bij ons heeft en
- ingeschreven staat in Nederland
Hoe gaat het verder met de verzekering?
- de premie en het eigen risico
- de verzekering van meeverzekerden, als de hoofdverzekerde overleden is
- minderjarige kinderen die op de polis staan
Premie en eigen risico
Was de overledene de hoofdverzekerde op de polis?
- de oudste verzekerde hoofdverzekerde wordt
- zij deze polis mogen wijzigen of weigeren. Op het moment dat de hoofdverzekerde de premie betaalt, accepteert hij de polis
- de nieuwe hoofdverzekerde de premie van de nieuwe polis betaalt. Heeft hij hetzelfde rekeningnummer als de oude hoofdverzekerde (bijvoorbeeld bij een en/of rekening)? Dan krijgt hij mogelijk een terugbetaling voor de premie van de oude polis en tegelijkertijd een rekening voor de premie van de nieuwe polis
- de nieuwe hoofdverzekerde ons zelf moet machtigen voor automatische incasso. De āoudeā machtiging geldt niet meer
- de nieuwe hoofdverzekerde automatisch per maand betaalt. De hoofdverzekerde kan dit zelf wijzigen in MijnONVZ. Kan dat niet meer omdat de wijzigingstermijn is verlopen? Dan stuurt de hoofdverzekerde een e-mail naar polisteam@onvz.nl om het aan te laten passen
- wij een brief over eventueel openstaande bedragen sturen naar het bij ons bekende adres, gericht aan de erven
Zijn de meeverzekerden minderjarig?
- uw naam en adres
- uw telefoonnummer
- uw e-mailadres
- uw IBAN
- het relatienummer van de overleden (hoofd)verzekerde (dit staat in de brief)
Opzeggen
Hoe werkt opzeggen?
Kan dat niet? Neem dan contact met ons op om op te zeggen.
Lees meer
Ik ga naar een Wlz-instelling. Kan ik mijn aanvullende verzekering opzeggen?
Vraag de instelling wat de Wlz vergoedt. Overlapt dat met uw aanvullende verzekeringen? Neem contact met het Service Center op. Wij beoordelen of wij uw aanvullende verzekeringen beƫindigen.
Lees meer
Kan ik tussentijds opzeggen als er een wijziging is geweest in de premie en/of voorwaarden?
De hoofdverzekerde zegt op door een document te uploaden waarin duidelijk staat welke verzekeringen hij opzegt en waarom. Dit moet binnen 1 maand nadat de hoofdverzekerde bericht over de wijziging heeft ontvangen.
Kan ik verzekerd blijven bij ONVZ als ik in militaire dienst ga?
Treedt u als militair in actieve dienst? Dan kunt u zich niet langer bij ons verzekeren. U moet een zorgverzekering afsluiten bij de Stichting Ziektekostenverzekering Krijgsmacht (SZVK). Uw eventuele gezinsleden kunnen wel bij ons verzekerd blijven.
Om uw zorgverzekering(en) op te zeggen, hebben wij een kopie van de akte van aanstelling voor militaire dienst nodig. Stuur die naar ons op via de pagina Document uploaden.
Tot wanneer kan ik mijn verzekering opzeggen?
Bent u hoofdverzekerde op een polis met een of meerdere meeverzekerden? Dan mag u ook de verzekering(en) van die meeverzekerden opzeggen.
Voordat u verdergaat
Polis wijzigen
Een kind op de polis heeft een lagere aanvullende verzekering dan de volwassene(n). Kan ik dit wijzigen?
Meldt u dit binnen 2 maanden nadat u het polisblad ontving? Dan verhogen wij de verzekering op de datum waarop de aanvullende verzekering van de volwassene(n) is verhoogd.
Meldt u dit na 2 maanden? Dan verhogen wij de aanvullende verzekering van het kind op 1 januari van het volgende jaar.
Heb ik een aanvullende (tand)verzekering nodig als ik 18 word?
U bent niet verplicht een aanvullende of tandverzekering af te sluiten. Het is wel handig om te doen als u extra verzekerd wilt zijn voor zorgkosten die de basisverzekering niet vergoedt. Omdat u bijvoorbeeld veel sport en daardoor wel eens naar de fysiotherapeut gaat.
Vergoeding tandartskosten
Tot uw 18e verjaardag worden tandartskosten vergoed krijgt u tandartskosten vergoed uit uw basisverzekering. Als u 18 wordt, vervalt deze vergoeding. Wilt u uw controles, vullingen en gebitsreinigingen toch vergoed krijgen? Dan sluit u een tandartsverzekering af.
Lees meer
Hoe wijzig ik mijn verzekering?
Uw verzekering wijzigen kan op twee manieren: telefonisch of in MijnONVZ. In MijnONVZ doet u dit zo:
-
log in met DigiD
-
ga naar Mijn verzekeringen
-
kies Verzekering wijzigen
-
kies de verzekering die u wilt wijzigen
-
kies vervolgens Terug naar overzicht
-
kies Wijzig polis om de wijziging op te slaan
Bent u hoofdverzekerde op de polis? Dan wijzigt u uw verzekering en van uw medeverzekerden in MijnONVZ. Dit kan ook telefonisch. Neem dan contact op met ons op.
Uitzonderingen
- U kunt de verzekering niet wijzigen via de ONVZ app.
- Heeft of wilt u de aanvullende verzekering Vrije Keuze Superfit? Dan kunt u alleen telefonisch wijzigingen doorgeven.
Tussentijds wijzigen
Bij grote levensveranderingen kunt u gebruikmaken van de ONVZ Zekerheidsservice. Dit kan bijvoorbeeld bij een scheiding, verlies van uw baan of de geboorte van een kind.
Lees meer
- Tot wanneer zorgverzekering wijzigen?
- Opzeggen van uw zorgverzekering
- Maak gebruik van de Zekerheidsservice
Ik ben meeverzekerd en wil een eigen polis, hoe regel ik dat?
Voordat u verdergaat
Uw nieuwe verzekering aanvragen
Uw nieuwe verzekering gaat in op de eerste dag van de maand na het indienen van uw aanvraag. Zowel u als de hoofdverzekerde krijgen van ons een nieuw polisblad als wij uw nieuwe polis hebben opgemaakt.
Lees meer
Ik ga uit dienst bij mijn werkgever, wat zijn de gevolgen voor mijn verzekering?
Kan ik bij Bewuste Keuze mijn aanvullende verzekering uitbreiden?
De aanvullende verzekeringen Start en Extra zijn uit te breiden met de volgende modules:
-
Module Fysio: voor 3 extra behandelingen fysiotherapie en/of
-
Module Alternatief: voor een extra vergoeding van ⬠100 per jaar met een maximum van ⬠25 per dag voor alternatieve geneeswijzen.
Let op: de modules zijn alleen af te sluiten in combinatie met ONVZ Bewuste Keuze Ʃn Start of Extra
- De premie is inclusief 7% ONVZ ledencollectief korting.
- Ieder jaar tussen 12 november en 31 januari is het mogelijk uw verzekering te wijzigen. Soms is wijzigen in de loop van het jaar mogelijk. Op de pagina Verzekering wijzigen of opzeggen leest u op welke andere momenten dit kan.
- Verzekeringen vergelijken
Lees meer
Kan ik mijn aanvraag of wijziging nog terugdraaien als ik me bedenk?
U kunt zonder reden opzeggen of wijzigen.
U heeft geen recht op vergoeding van zorg en diensten. Betaalde premies krijgt u terug.
Lees meer
Kan ik mijn aanvullende verzekering wijzigen als mijn situatie verandert?
- uw kind is geboren
- u adopteert een kind
- u gaat samenwonen of trouwen
- u gaat verhuizen (binnen Nederland)
- u gaat scheiden
- uw kind gaat het huis uit
- u gaat met pensioen
- u verliest uw baan
- uw partner of kind overlijdt
Hoe vraag ik de wijziging aan?
Wat als ik al zorgkosten heb gemaakt?
Wilt u wisselen naar een lager pakket, maar zijn de kosten die wij vergoed hebben hoger dan de dekking van het lagere pakket? Dan is de wijziging niet mogelijk.
Wat gebeurt er met de polis van meeverzekerde kinderen?
Waar moet ik nog meer op letten?
- De wijziging gaat in op de eerste van de maand na de datum waarop u de aanvraag doet. Na de aanvraag heeft u de wettelijke bedenktijd vanāÆveertien dagen.
- Het is niet mogelijk om de basisverzekering te veranderen. Hierdoor is het niet mogelijk om over te stappen naar een aanvullende verzekering die hoort bij een andere basisverzekering.
- Bij een overstap naar Optifit of Topfit vanuit een lager pakket, geldt de reguliere gezondheidsverklaring op fysiotherapie en alternatieve geneeswijzen.
- Het is niet mogelijk een aanvullende verzekering af te sluiten als u die nog niet heeft, of een aanvullende verzekering beƫindigen. Via de ONVZ Zekerheidsservice kunt u wel een verlaging van aanvullende verzekering aanvragen.
-
- Een eventueel opgebouwde wachttijd neemt u mee naar uw nieuwe aanvullende verzekering.
- De ONVZ Zekerheidsservice geldt niet voor de volgende aanvullende verzekeringen en modules: Vrije Keuze: Superfit, Tandverzekeringen, OntzorgPlus, Wereldfit en Zorgplan. Bewuste Keuze: Tand, Op Reis, Modules Fysio en Alternatief.
-
Lees meer
Kan ik mijn minderjarige kind op de polis van de andere ouder verzekeren?
Voordat u verdergaat
U kunt het pakket van uw kind niet aanpassen als u het bijschrijft op de andere polis.
Een polis bij een andere verzekeraar
- De andere ouder schrijft het kind bij op de polis.
- U stuurt de andere verzekeraar uw schriftelijke akkoord voor de bijschrijving.
- U stuurt ons een bevestiging van de bijschrijving via Document uploaden met de vraag om de verzekering van het kind op te zeggen.
Een polis bij ONVZ
- De andere ouder schrijft het kind bij in MijnONVZ via Mijn verzekeringen > Persoon bijschrijven.
- U stuurt ons uw schriftelijke akkoord voor de opzegging van de verzekering van het kind op uw polis via Document uploaden
Selecteer een onderwerp uit het menu om de bijbehorende informatie te zien.