Ga terug naar Veelgestelde vragen

Verzekering wijzigen

Veelgestelde vragen

Heeft u vragen over het wijzigen van uw verzekering? Op deze pagina vindt u de antwoorden, overzichtelijk per onderwerp. Komt u er toch niet uit? Onderaan de pagina leest u hoe u contact met ons opneemt.  

Onderwerp of vergoeding:

Geboorte en overlijden

Hoe geef ik een geboorte door?

Een geboorte geeft u door via MijnONVZ. Ga naar Mijn verzekeringen en daarna Persoon bijschrijven of neem contact op met ons Service Center.

Let op: alleen de hoofdverzekerde kan een geboorte aan ons doorgeven.

Voordat u verdergaat

Geef de geboorte binnen 4 maanden aan ons door. De verzekering gaat dan met terugwerkende kracht in vanaf de geboortedatum. U hoeft dan ook geen gezondheidsverklaring in te vullen voor de aanvullende verzekeringen.  
Geeft u de geboorte later door? Dan begint de verzekering vanaf de aanmelddatum. Alle daarvoor gemaakte kosten vergoeden wij niet.

Aanvullende verzekering

De meeste aanvullende verzekeringen zijn gratis voor kinderen. Alleen voor de Topfit en Superfit vragen we om een bijdrage.  
Heeft u een of meerdere aanvullende verzekering die gratis zijn voor kinderen? Dan krijgt uw kind die ook automatisch. Heeft u een aanvullende verzekering waar u een premie voor kinderen moet betalen? Dan krijgt uw kind automatisch de hoogste aanvullende verzekering waar u geen premie voor betaalt. Wilt u toch de hogere aanvullende verzekering voor uw kind? Geef dat dan aan bij het doorgeven van de geboorte. 
 
Let op: een kind kan nooit hoger aanvullend verzekerd zijn dan de volwassenen op de polis.

Wat doe ik als een verzekerde overlijdt?

Meld het overlijden bij de gemeente. Wij krijgen automatisch bericht van de gemeente als: 
  • de overledene een basisverzekering bij ons heeft en 
  • ingeschreven staat in Nederland 
Staat de persoon in een ander land ingeschreven? E-mail dan de overlijdensakte naar polisteam@onvz.nl. Wij beƫindigen dan de zorgverzekering(en).

Hoe gaat het verder met de verzekering?

Wij beƫindigen de zorgverzekering vanaf de dag van overlijden. We sturen een brief gericht aan de erven van de overledene met daarin alle benodigde informatie, zoals wat er gebeurt met:
  • de premie en het eigen risico 
  • de verzekering van meeverzekerden, als de hoofdverzekerde overleden is 
  • minderjarige kinderen die op de polis staan 
Hieronder leest u daarover meer.

Premie en eigen risico

De verzekering eindigt op de dag van overlijden. We storten de al betaalde premie voor de dagen na het overlijden terug op het bij ons bekende rekeningnummer.
Hetzelfde geldt voor het eigen risico. Het eigen risico berekenen we naar verhouding met het aantal dagen dat iemand bij ons verzekerd was. Is er te veel betaald? Dan betalen wij het verschil automatisch terug.

Was de overledene de hoofdverzekerde op de polis?

Dan zeggen wij de polis op. Staan er meeverzekerden op de polis? Dan krijgen zij samen een nieuwe polis. Daarbij geldt dat:
  • de oudste verzekerde hoofdverzekerde wordt 
  • zij deze polis mogen wijzigen of weigeren. Op het moment dat de hoofdverzekerde de premie betaalt, accepteert hij de polis 
  • de nieuwe hoofdverzekerde de premie van de nieuwe polis betaalt. Heeft hij hetzelfde rekeningnummer als de oude hoofdverzekerde (bijvoorbeeld bij een en/of rekening)? Dan krijgt hij mogelijk een terugbetaling voor de premie van de oude polis en tegelijkertijd een rekening voor de premie van de nieuwe polis
  • de nieuwe hoofdverzekerde ons zelf moet machtigen voor automatische incasso. De ā€˜oude’ machtiging geldt niet meer
  • de nieuwe hoofdverzekerde automatisch per maand betaalt. De hoofdverzekerde kan dit zelf wijzigen in MijnONVZ. Kan dat niet meer omdat de wijzigingstermijn is verlopen? Dan stuurt de hoofdverzekerde een e-mail naar polisteam@onvz.nl om het aan te laten passen
  • wij een brief over eventueel openstaande bedragen sturen naar het bij ons bekende adres, gericht aan de erven
Wilt u het rekeningnummer voor uitbetaling wijzigen, omdat de rekening van de overledene is opgeheven of geblokkeerd? Stuur ons dan een verklaring van erfrecht of een kopie van het testament waaruit blijkt dat u de erfgenaam bent. Vermeld ook het gewenste rekeningnummer en de tenaamstelling.

Zijn de meeverzekerden minderjarig?

Wij vragen dan via een brief wie de nieuwe hoofdverzekerde wordt. Wordt u de nieuwe hoofdverzekerde en wilt u de kinderen bijschrijven op uw polis bij een andere zorgverzekeraar? Stuur dan een mail naar polisteam@onvz.nl met: 
  • uw naam en adres 
  • uw telefoonnummer 
  • uw e-mailadres 
  • uw IBAN 
  • het relatienummer van de overleden (hoofd)verzekerde (dit staat in de brief)
Opzeggen

Hoe werkt opzeggen?

Kiest u voor 1 januari een zorgverzekering bij een andere zorgverzekeraar? Uw nieuwe zorgverzekeraar zegt dan uw verzekering bij ons op via zijn opzegservice.

Kan dat niet? Neem dan contact met ons op om op te zeggen.  

Lees meer

Ik ga naar een Wlz-instelling. Kan ik mijn aanvullende verzekering opzeggen?

Gaat u naar een instelling waar u ook behandeld wordt? Mogelijk vergoedt de Wet langdurige zorg (Wlz) dan de zorg waar u aanvullend voor verzekerd bent bij ONVZ. Bijvoorbeeld de tandarts of fysiotherapeut.   

Vraag de instelling wat de Wlz vergoedt. Overlapt dat met uw aanvullende verzekeringen? Neem contact met het Service Center op. Wij beoordelen of wij uw aanvullende verzekeringen beĆ«indigen. 

Lees meer

Kan ik tussentijds opzeggen als er een wijziging is geweest in de premie en/of voorwaarden?

Als de wijziging niet komt door een wijziging in de wet Ć©n de wijziging is in uw nadeel, dan mag u uw verzekering opzeggen.  

De hoofdverzekerde zegt op door een document te uploaden waarin duidelijk staat welke verzekeringen hij opzegt en waarom. Dit moet binnen 1 maand nadat de hoofdverzekerde bericht over de wijziging heeft ontvangen. 

Kan ik verzekerd blijven bij ONVZ als ik in militaire dienst ga?

Nee, dat kan niet. Lees wat u moet doen op de pagina Verzekering ONVZ Vrije Keuze opzeggen of wijzigen of Verzekering ONVZ Bewuste Keuze opzeggen of wijzigen onder het kopje Militaire dienst
 
Treedt u als militair in actieve dienst? Dan kunt u zich niet langer bij ons verzekeren. U moet een zorgverzekering afsluiten bij de Stichting Ziektekostenverzekering Krijgsmacht (SZVK). Uw eventuele gezinsleden kunnen wel bij ons verzekerd blijven. 
Om uw zorgverzekering(en) op te zeggen, hebben wij een kopie van de akte van aanstelling voor militaire dienst nodig. Stuur die naar ons op via de pagina Document uploaden.

Tot wanneer kan ik mijn verzekering opzeggen?

U zegt uw basisverzekering uiterlijk 31 december op. De verzekering stopt dan per 1 januari van het jaar daarop. Uw aanvullende verzekering zegt u uiterlijk 31 januari op. Die stopt ook per 1 januari. 
 
Bent u hoofdverzekerde op een polis met een of meerdere meeverzekerden? Dan mag u ook de verzekering(en) van die meeverzekerden opzeggen. 

Voordat u verdergaat 

U kunt uw basisverzekering niet opzeggen als u een betalingsachterstand heeft. U moet alle achterstallige kosten betaald hebben vóór de datum waarop u opzegt.
 
Bijvoorbeeld: zegt u op per 1 januari? Dan moet u alle openstaande rekeningen in december betaald hebben.  
Polis wijzigen

Een kind op de polis heeft een lagere aanvullende verzekering dan de volwassene(n). Kan ik dit wijzigen?

Heeft u dit niet bewust zo aangevraagd? Dan mag u de aanvullende verzekering aanpassen naar de hoogste aanvullende verzekering van een volwassene op de polis.
 
Let op: voor Topfit en Superfit bij ONVZ Vrije Keuze betaalt u premie voor het kind. 

Meldt u dit binnen 2 maanden nadat u het polisblad ontving? Dan verhogen wij de verzekering op de datum waarop de aanvullende verzekering van de volwassene(n) is verhoogd.   

Meldt u dit na 2 maanden? Dan verhogen wij de aanvullende verzekering van het kind op 1 januari van het volgende jaar. 
 
Als wij een gezondheidsverklaring vragen bij de aanvullende verzekering die u aanvraagt, moet u die invullen. Dit geldt in beide gevallen.  
 

Heb ik een aanvullende (tand)verzekering nodig als ik 18 word?

U bent niet verplicht een aanvullende of tandverzekering af te sluiten. Het is wel handig om te doen als u extra verzekerd wilt zijn voor zorgkosten die de basisverzekering niet vergoedt. Omdat u bijvoorbeeld veel sport en daardoor wel eens naar de fysiotherapeut gaat.

Vergoeding tandartskosten

Tot uw 18e verjaardag worden tandartskosten vergoed krijgt u tandartskosten vergoed uit uw basisverzekering. Als u 18 wordt, vervalt deze vergoeding. Wilt u uw controles, vullingen en gebitsreinigingen toch vergoed krijgen? Dan sluit u een tandartsverzekering af.

Lees meer

Hoe wijzig ik mijn verzekering?

Uw verzekering wijzigen kan op twee manieren: telefonisch of in MijnONVZ. In MijnONVZ doet u dit zo:  

  1. log in met DigiD  

  2. ga naar Mijn verzekeringen  

  3. kies Verzekering wijzigen  

  4. kies de verzekering die u wilt wijzigen  

  5. kies vervolgens Terug naar overzicht  

  6. kies Wijzig polis om de wijziging op te slaan  

Let op: alleen de hoofdverzekerde kan de verzekering wijzigen in MijnONVZ.

Bent u hoofdverzekerde op de polis? Dan wijzigt u uw verzekering en van uw medeverzekerden in MijnONVZ. Dit kan ook telefonisch. Neem dan contact op met ons op.  
 
Bent u meeverzekerd op een polis? Dan kunt u uw verzekering niet wijzigen in MijnONVZ. Dit kan wel telefonisch. Neem dan contact op met ons op. 
 
Na de wijziging heeft u 14 dagen bedenktijd vanaf het moment dat u het polisblad ontvangt. Of dat u bericht heeft ontvangen dat uw polisblad in MijnONVZ staat. U kunt zonder reden opzeggen. 

Uitzonderingen

  • U kunt de verzekering niet wijzigen via de ONVZ app.  
  • Heeft of wilt u de aanvullende verzekering Vrije Keuze Superfit? Dan kunt u alleen telefonisch wijzigingen doorgeven.  

Tussentijds wijzigen

U kunt uw verzekering wijzigen tot en met 31 januari. In sommige gevallen kunt u uw verzekering tussentijds wijzigen. Lees daar meer over op de pagina Opzeggen Vrije Keuze
Bij grote levensveranderingen kunt u gebruikmaken van de ONVZ Zekerheidsservice. Dit kan bijvoorbeeld bij een scheiding, verlies van uw baan of de geboorte van een kind.

Lees meer

 
 

Ik ben meeverzekerd en wil een eigen polis, hoe regel ik dat?

Bent u meeverzekerd op de polis van iemand anders? Vraag dan een eigen polis aan via Premie berekenen. Bij Reden aanvraag kiest u Ik wil de gezamenlijke polis splitsen.  

Voordat u verdergaat 

De hoofdverzekerde kan u niet van de polis afhalen. Dat kunt u alleen zelf doen als meeverzekerde. 

Uw nieuwe verzekering aanvragen 

Kies uw nieuwe verzekeringen in het aanvraagformulier. Dit mogen andere verzekeringen zijn dan die u op uw oude polis had. Neemt u kinderen die op de huidige polis staan mee naar de nieuwe polis? Voeg hen dan toe aan uw aanvraag. 

Uw nieuwe verzekering gaat in op de eerste dag van de maand na het indienen van uw aanvraag. Zowel u als de hoofdverzekerde krijgen van ons een nieuw polisblad als wij uw nieuwe polis hebben opgemaakt.  

Lees meer 

Ik ga uit dienst bij mijn werkgever, wat zijn de gevolgen voor mijn verzekering?

Dit heeft geen gevolgen voor uw verzekering, tenzij: 
 

Kan ik bij Bewuste Keuze mijn aanvullende verzekering uitbreiden?

De aanvullende verzekeringen Start en Extra zijn uit te breiden met de volgende modules: 

  • Module Fysio: voor 3 extra behandelingen fysiotherapie en/of 

  • Module Alternatief: voor een extra vergoeding van € 100 per jaar met een maximum van € 25 per dag voor alternatieve geneeswijzen. 

Let op: de modules zijn alleen af te sluiten in combinatie met ONVZ Bewuste Keuze Ć©n Start of Extra 

Lees meer

Kan ik mijn aanvraag of wijziging nog terugdraaien als ik me bedenk?

Dat kan binnen de bedenktijd van 14 dagen. Deze gaat in op de dag dat wij de wijziging doorvoeren. Dat is het moment dat u een wijzigingsmail van ons ontvangt. Als wij geen mailadres van u hebben, sturen wij u een brief. De bedenktijd gaat in vanaf de datum die op de brief staat. 

U kunt zonder reden opzeggen of wijzigen. 

U heeft geen recht op vergoeding van zorg en diensten. Betaalde premies krijgt u terug. 
 
 

Lees meer 

Kan ik mijn aanvullende verzekering wijzigen als mijn situatie verandert?

Met onze Zekerheidsservice is het mogelijk de aanvullende verzekering te wijzigen in bepaalde situaties.  
 
Dit kan ƩƩn keer per kalenderjaar en geldt alleen bij de volgende situaties: 
  1. uw kind is geboren 
  2. u adopteert een kind 
  3. u gaat samenwonen of trouwen 
  4. u gaat verhuizen (binnen Nederland)  
  5. u gaat scheiden  
  6. uw kind gaat het huis uit  
  7. u gaat met pensioen  
  8. u verliest uw baan  
  9. uw partner of kind overlijdt 

Hoe vraag ik de wijziging aan? 

Neem hiervoor contact op met ons Service Center. 

Wat als ik al zorgkosten heb gemaakt? 

De gemaakte zorgkosten binnen uw aanvullende verzekering trekken wij af van de dekking van uw nieuwe aanvullende verzekering. 
Wilt u wisselen naar een lager pakket, maar zijn de kosten die wij vergoed hebben hoger dan de dekking van het lagere pakket? Dan is de wijziging niet mogelijk.

Wat gebeurt er met de polis van meeverzekerde kinderen? 

Hun aanvullende verzekering wijzigt automatisch mee. De eventuele gezondheidsverklaring en/of wachttijd geldt ook voor hen. 
Let op: vergoedden wij eerder in het jaar zorgkosten voor orthodontie? Wanneer de dekking van de nieuwe verzekering niet past bij de al gemaakte kosten, kan de wijziging niet doorgaan.

Waar moet ik nog meer op letten? 

  • De wijziging gaat in op de eerste van de maand na de datum waarop u de aanvraag doet. Na de aanvraag heeft u de wettelijke bedenktijd van veertien dagen.  
  • Het is niet mogelijk om de basisverzekering te veranderen. Hierdoor is het niet mogelijk om over te stappen naar een aanvullende verzekering die hoort bij een andere basisverzekering.  
  • Bij een overstap naar Optifit of Topfit vanuit een lager pakket, geldt de reguliere gezondheidsverklaring op fysiotherapie en alternatieve geneeswijzen. 
  • Het is niet mogelijk een aanvullende verzekering af te sluiten als u die nog niet heeft, of een aanvullende verzekering beĆ«indigen. Via de ONVZ Zekerheidsservice kunt u wel een verlaging van aanvullende verzekering aanvragen.
  •  
  • Een eventueel opgebouwde wachttijd neemt u mee naar uw nieuwe aanvullende verzekering. 
  • De ONVZ Zekerheidsservice geldt niet voor de volgende aanvullende verzekeringen en modules: Vrije Keuze: Superfit, Tandverzekeringen, OntzorgPlus, Wereldfit en Zorgplan. Bewuste Keuze: Tand, Op Reis, Modules Fysio en Alternatief. 
  •  

Lees meer

Kan ik mijn minderjarige kind op de polis van de andere ouder verzekeren?

Dit kan, maar alleen als beide ouders of verzorgers toestemming geven voor het bijschrijven van een kind op een andere polis.  

Voordat u verdergaat 

U kunt het pakket van uw kind niet aanpassen als u het bijschrijft op de andere polis. 

Een polis bij een andere verzekeraar  

  • De andere ouder schrijft het kind bij op de polis. 
  • U stuurt de andere verzekeraar uw schriftelijke akkoord voor de bijschrijving. 
  • U stuurt ons een bevestiging van de bijschrijving via Document uploaden met de vraag om de verzekering van het kind op te zeggen. 

Een polis bij ONVZ 

  • De andere ouder schrijft het kind bij in MijnONVZ via Mijn verzekeringen > Persoon bijschrijven
  • U stuurt ons uw schriftelijke akkoord voor de opzegging van de verzekering van het kind op uw polis via Document uploaden 

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Document uploaden

Deel makkelijk een document met ons

Uploaden
Meer contactopties