Hulp nodig bij herstel?

We zijn er voor je.

Meer informatie over hoe ONVZ jou ondersteunt bij herstel

Kies de Eersteklas Zorgverzekering die het beste bij u past

Keuze uit twee basisverzekeringen: ONVZ Vrije Keuze en ONVZ Bewuste Keuze. Voor iedereen die kiest voor kwaliteit en de zekerheid wil dat zorg goed geregeld is.

  • Ruime zorgkeuze en vergoedingen

    U kiest zelf uw zorgverlener uit het ruime aanbod van zorgverleners die wij voor u contracteren. Zeer ruime vergoedingen voor o.a. fysio, alternatieve zorg, tandheelkundige zorg en orthodontie mogelijk, passend bij uw wensen en behoeften.

    Meer informatie over ruime zorgkeuze en vergoedingen
  • Snelle toegang tot kwalitatieve zorg

    We helpen u met snelle toegang en een kortere wachttijd voor zorg. Dat doen we onder andere met wachtlijstbemiddeling en ONVZ Snelzorg (ONVZ Vrije Keuze).   Dankzij onze bemiddeling worden verzekerden gemiddeld 11 weken eerder geholpen. 

    Meer informatie over snelle toegang tot zorg
  • Persoonlijke ondersteuning op momenten die ertoe doen

    Persoonlijk en deskundig zorgadvies van onze ZorgConsulenten bij zorgvragen, twijfel, ingrijpende gebeurtenissen of als u vastloopt. Zij zijn er voor u. 

    Meer informatie over deskundig en betrouwbaar zorgadvies
  • Excellente service

    Alles snel en makkelijk geregeld via een handige app. Uitstekende persoonlijke service voor u als dat nodig is. Snelle uitbetaling van declaraties.  

    Meer informatie over onze excellente service

Jouw comeback, ondersteund door ONVZ

Pech, een ongeval of ziekte. Iedereen krijgt daar vroeg of laat mee te maken. Herstellen, dat is wat je dan wilt. En het liefst zo snel en goed mogelijk. Goed herstel heeft tijd nodig en dat is niet altijd makkelijk. Daar is doorzettingsvermogen voor nodig. Een comeback maken noemen wij dat. ONVZ, de Eersteklas Zorgverzekering, staat naast je met kwalitatieve zorg. ONVZ ontzorgt je, zodat jij je volledig kan focussen op je herstel.

Lees meer over de Comeback campagne
Regular image

Klanten waarderen onze dienstverlening met een 8,3

Wij zijn pas tevreden als u dat ook bent! Bron: KlantenMonitor Zorgverzekeringen® 2025.

Klant over ONVZ

“ONVZ is er echt voor de verzekerde. We zijn nog nooit teleurgesteld geweest met vergoedingen. En we ervaren een hele goede dienstverlening.”
Annie Runderkamp uit Volendam 63 jaar

ONVZ behoudt hoge positie in KlantenMonitor Zorgverzekeringen 2025

Met een derde plaats behoudt ONVZ positie in de top van de markt als best gewaardeerde zorgverzekeraar. Het vertrouwen in ONVZ ligt ruim boven het gemiddelde van de markt. Dit blijkt uit de KlantenMonitor Zorgverzekeringen 2025, uitgevoerd door MarketResponse.

Age-Pieter Kamermans, directeur Klantrelaties: ‘Wij danken alle verzekerden voor hun waardering en loyaliteit. Wij zijn heel blij met onze aanhoudende positie in de top van de markt. Als Eersteklas Zorgverzekering werken we er iedere dag hard aan om onze verzekerden de kwaliteit te bieden waar zij met ONVZ voor kiezen.’

 

Bekijk de resultaten van de KlantenMonitor Zorgverzekeringen
Regular image

Veelgestelde vragen

  • U sluit een verzekering bij ONVZ online af.

    Stappenplan online aanvraag

    1. Ga naar Bereken premie om het aanvraagproces te starten
    2. Geef aan wie u wenst te verzekeren. U begint met de hoofdverzekerde
    3. Voeg eventueel personen toe
    4. Kies de reden van uw overstap
    5. Kies een collectief
    6. Kies Ga door naar premieberekening
    7. Kies uw basisverzekering en eigen risico
    8. Kies voor elke persoon een basisverzekering
    9. Bepaal voor elke volwassen persoon de hoogte van het eigen risico
    10. Kies Volgende stap
    11. Kies eventueel voor elk persoon een aanvullende verzekering
    12. Kies Volgende stap
    13. Kies eventueel een tandverzekering voor de volwassen personen
    14. Kies Volgende stap
    15. Kies bij ONVZ Vrije Keuze eventueel voor OntzorgPlus
    16. Kies Volgende stap
    17. Kies eventueel voor een buitenlandverzekering
    18. Kies Volgende stap
    19. Kies uw betaaltermijn
    20. Kies Ga door naar aanvragenVvul uw persoonlijke gegevens in
    21. Vul uw adresgegevens
    22. Vul eventueel de persoonsgegevens in van de andere personen
    23. Kies Volgende stap
    24. Vul uw betaalgegevens in
    25. Kies eventueel voor de overstapservice
    26. Kies Volgende stap
    27. Beantwoord de vragen over het verzekeringsrecht
    28. Kies Verzekering aanvragen
    29. Lees de voorwaarden en geef aan of u akkoord bent met de voorwaarden
    30. Kies Aanvragen
    Woont of werkt u in Nederland? Dan is een basisverzekering vaak verplicht. U kiest zelf bij welke zorgverzekeraar u die afsluit. De overheid bepaalt welke medisch noodzakelijke zorg vanuit de basisverzekering vergoed wordt.
    U kiest bij ONVZ tussen de ONVZ Vrije Keuze Basisverzekering en de ONVZ Bewuste Keuze Basisverzekering
    Wij beoordelen uw verzekeringsrecht als u een basisverzekering afsluit.

    Aanvullende verzekeringen

    Een aanvullende verzekering is niet verplicht. Een aanvullende verzekering is voor zorg die de basisverzekering niet vergoed. Denk aan (extra) fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen, brillen/contactlenzen en orthodontie.
    Kiest u voor een of meerdere van onze drie meest uitgebreide aanvullende verzekeringen van ONVZ Vrije Keuze (Optifit, Topfit of Tandfit C)? Dan vult u een gezondheidsverklaring in.

    Health Basic en Health Premium 

    Woont u in Nederland, maar komt u niet (meer) in aanmerking voor de Nederlandse basisverzekering? Dan biedt ONVZ een passende oplossing: Health Basic en Health Premium.
    U kunt Health Basic of Health Premium afsluiten als u in Nederland woont en:
    • in afwachting bent van een definitieve verblijfsvergunning en staat ingeschreven bij een gemeente. Afhankelijk van het type verblijfsvergunning vraagt u later een basisverzekering aan
    • geen recht heeft op de Nederlandse basisverzekering
    U vraagt deze verzekeringen aan via het online aanvraagformulier

    Wij hebben een opzegservice

    Heeft u op dit moment ergens anders een basisverzekering? Dan zeggen wij die automatisch voor u op. Heeft u ook aanvullende (tand)verzekeringen die wij op moeten zeggen? Klik dan op Ja bij de overstapservice.

    Staat uw werkgever of collectiviteit er niet tussen?

    Dien de aanvraag dan in via het ONVZ ledencollectief en geef uw werkgever of collectiviteit later door aan ons Service Center.

    U heeft een bedenktijd van 14 dagen

    Die gaat in op de dag dat u het polisblad ontvangt. Of dat u bericht heeft ontvangen dat de polis in MijnONVZ staat. U kunt zonder reden opzeggen.

    Kunt u de verzekering niet online aanvragen?

    Kan een online aanvraag niet? Omdat u bijvoorbeeld Superfit wilt aanvragen of een foutmelding krijgt? Neem dan contact op met ons Service Center.
  • Uw verzekering wijzigen kan op twee manieren: telefonisch of in MijnONVZ. In MijnONVZ doet u dit zo:  

    1. log in met DigiD  

    2. ga naar Mijn verzekeringen  

    3. kies Verzekering wijzigen  

    4. kies de verzekering die u wilt wijzigen  

    5. kies vervolgens Terug naar overzicht  

    6. kies Wijzig polis om de wijziging op te slaan  

    Let op: alleen de hoofdverzekerde kan de verzekering wijzigen in MijnONVZ.

    Bent u hoofdverzekerde op de polis? Dan wijzigt u uw verzekering en van uw medeverzekerden in MijnONVZ. Dit kan ook telefonisch. Neem dan contact op met ons op.  
     
    Bent u meeverzekerd op een polis? Dan kunt u uw verzekering niet wijzigen in MijnONVZ. Dit kan wel telefonisch. Neem dan contact op met ons op. 
     
    Na de wijziging heeft u 14 dagen bedenktijd vanaf het moment dat u het polisblad ontvangt. Of dat u bericht heeft ontvangen dat uw polisblad in MijnONVZ staat. U kunt zonder reden opzeggen. 

    Uitzonderingen

    • U kunt de verzekering niet wijzigen via de ONVZ app.  
    • Heeft of wilt u de aanvullende verzekering Vrije Keuze Superfit? Dan kunt u alleen telefonisch wijzigingen doorgeven.  

    Tussentijds wijzigen

    U kunt uw verzekering wijzigen tot en met 31 januari. In sommige gevallen kunt u uw verzekering tussentijds wijzigen. Lees daar meer over op de pagina Opzeggen Vrije Keuze
    Bij grote levensveranderingen kunt u gebruikmaken van de ONVZ Zekerheidsservice. Dit kan bijvoorbeeld bij een scheiding, verlies van uw baan of de geboorte van een kind.

    Lees meer

     
     
  • U vindt uw jaaroverzicht in MijnONVZ. Ga naar Zorgoverzicht en daarna Jaaroverzicht downloaden. Hier ziet u het overzicht van dit jaar en de afgelopen drie jaren. 

    Waar vind ik het jaaroverzicht van een oude polis? 

    U stond mogelijk eerder op een andere polis. Kijk wat voor u van toepassing is: 

    Ik stond op de polis bij iemand anders

    Vraag de hoofdverzekerde van deze polis om in te loggen via MijnONVZ. Het jaaroverzicht is daar nog zichtbaar.

    Ik ben overgestapt of heb een nieuwe polis 

    U kunt in dat geval geen jaaroverzicht downloaden van uw oude polis via MijnONVZ. Heeft u het overzicht nodig, voor bijvoorbeeld de belastingaangifte? Neem dan contact op met ons Service Center. Wij denken graag met u mee. 

    Hoe kan ik een ouder jaaroverzicht krijgen? 

    In MijnONVZ vindt u het overzicht van dit jaar en van de afgelopen drie jaren. Heeft u een overzicht nodig van vóór die periode? Neem dan contact met ons op. Wij stellen handmatig een overzicht voor u samen tot maximaal zeven jaren terug.   

    Goed om te weten

    Het jaaroverzicht is een service 

    U heeft het recht tot inzage in uw persoonsgegevens (Artikel 15 van de AVG). U kunt deze gegevens bij ons opvragen, maar er is geen gedragscode of wet is die ons verplicht een jaaroverzicht samen te stellen. We kunnen er dus voor kiezen u de gegevens op een andere manier te sturen.  

    We bewaren gegevens zeven jaar 

    Wij bewaren uw persoonsgegevens maximaal zeven jaar. We houden ons hiermee aan de gedragscode van Zorgverzekeraars Nederland.

  • De hoofdverzekerde downloadt het polisblad in MijnONVZ of in de ONVZ app.

    MijnONVZ

    1. ga naar MijnONVZ en log in met DigiD
    2. kies Mijn verzekeringen 
    3. selecteer Polisblad downloaden (PDF) 
    Het nieuwste polisblad staat onderaan. U downloadt hier uw polisbladen van het huidige jaar en de afgelopen twee jaar. U kunt na 12 november het nieuwe polisblad voor komend jaar downloaden. Meeverzekerden zien het polisblad niet in MijnONVZ of de ONVZ app.

    ONVZ app

    1. open de app en log in 
    2. kies Mijn verzekeringen 
    3. selecteer het downloadsymbool rechtsboven 
    4. kies het polisblad van het jaar dat u wilt downloaden
  • Het eigen risico zijn de kosten die u elk jaar zelf moet betalen voor zorg die de basisverzekering vergoedt. De overheid bepaalt de hoogte van het eigen risico. Voor 2025 is dit € 385, net als in 2024. Ook in 2026 is het eigen risico € 385. 

    Uitzonderingen 

    De basisverzekering vergoedt de meeste zorgkosten. Maar voordat u die vergoed krijgt, moet u eerst het eigen risico betalen. Dit geldt voor iedereen van 18 jaar en ouder. Er zijn een paar uitzonderingen. Welke dat zijn, kunt u terugvinden in de algemene regels bij nummer 32. 

    Lees meer

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Maandag tot en met vrijdag van acht uur 's ochtends tot acht uur 's avonds
Open de chat en Stel een vraag

Telefoon

Maandag tot en met vrijdag van half 9 's ochtends tot 6 uur 's avonds
Bel ons op 030 639 62 22
Meer contactopties