
‘Wij helpen mensen echt verder’
Herstellen na een ziekte of operatie heeft tijd nodig en is niet altijd makkelijk. Je moet van alles regelen, terwijl je hoofd daar misschien helemaal niet naar staat. Gelukkig sta je er bij ONVZ niet alleen voor. Onze ZorgConsulenten denken met je mee, geven praktische tips en bieden persoonlijke begeleiding tijdens je herstel. Dat is een stapje extra – passend bij een Eersteklas Zorgverzekering.
ZorgConsulent Laura vertelt wat zij voor je kan betekenen als je een Comeback Call inplant voor hulp bij je herstel.
Zorgadvies met ervaring en aandacht
Laura werkt al acht jaar als ZorgConsulent. Daarvoor was ze verpleegkundige op de afdeling cardiologie van een ziekenhuis. ‘Ik heb een medische achtergrond, net als al mijn collega’s, en een BIG-registratie,’ vertelt ze. ‘Dat betekent dat we allemaal veel kennis en ervaring hebben in de zorg.’
Wie een Comeback Call inplant, wordt op het afgesproken moment gebeld door een ZorgConsulent. ‘Je krijgt geen anonieme zorgverzekeraar aan de lijn, maar een mens. Ik neem de tijd om echt te luisteren en mee te denken over wat er mogelijk is. Soms zit de oplossing in iets kleins, maar het kan ook zijn dat ik iemand persoonlijk begeleid tijdens het hele hersteltraject.’
Van wachtlijstbemiddeling tot second opinion
Veel mensen bellen de ZorgConsulenten met vragen over wachttijden. ‘Een verzekerde geeft dan bijvoorbeeld aan maximaal 50 kilometer te willen rijden om eerder geholpen te worden,’ vertelt Laura. ‘Ik kijk dan ook net buiten die straal, omdat er daar vaak meer mogelijkheden zijn. Dat is het stapje extra dat we als ZorgConsulenten zetten bij wachtlijstbemiddeling. De verzekerde kan dan zelf afwegen of de extra kilometers opwegen tegen het voordeel van sneller behandeld worden.’
Ook voor een second opinion kun je bij de ZorgConsulent terecht. ‘We kijken samen naar de reden van je aanvraag en leggen uit hoe het werkt. Sommige mensen twijfelen omdat ze hun eigen arts niet willen kwetsen. Wij helpen om die stap toch met vertrouwen te zetten.’ Heb je een ONVZ Vrije Keuze-verzekering? Dan kun je ook gebruikmaken van Medisch Specialist Online of Royal Doctors. Die laatste dienst legt medische herbeoordelingen voor aan topspecialisten wereldwijd.
Persoonlijke begeleiding bij herstel
Soms is er meer nodig dan alleen advies. In die gevallen begeleiden de ZorgConsulenten verzekerden tijdens het hele herstelproces. Laura geeft een concreet voorbeeld: ‘Een mevrouw belde me nadat ze hoorde dat haar borst geamputeerd moest worden. Ze vroeg: waar moet ik allemaal aan denken? Ik heb haar stap voor stap geholpen bij het regelen van wijkverpleging, een zorghotel, een hoog-laagbed, maaltijden en hulp in het huishouden. Ik belde haar regelmatig om te vragen hoe het ging. Zo kon ze haar verhaal kwijt én kreeg ze praktische hulp bij haar herstel.’
Ook begeleiding voor mantelzorgers
De ZorgConsulenten zijn er niet alleen voor degene die herstelt, maar ook voor mantelzorgers. ‘Het is belangrijk dat zij gezond blijven. Dus ook mantelzorgers kunnen ons bellen, bijvoorbeeld als ze behoefte hebben aan een luisterend oor of hulp nodig hebben bij het vinden van de juiste zorg. Ik heb regelmatig contact met partners en kinderen van verzekerden.’
Laura besluit: ‘Ik heb de mooiste baan die er is. Ik kan mensen in allerlei verschillende situaties helpen. Daar krijg ik veel dankbaarheid voor terug. Mensen zijn blij met de hulp die ik bied - in welke vorm dan ook.’
-
Wacht niet te lang. Neem contact met de ZorgConsulent op zodra je een doorverwijzing hebt van je huisarts. Wij zoeken met je mee naar een specialist met de kortste wachttijd.
-
Bereid je goed voor op gesprekken met je arts. Wij helpen je om de juiste vragen te stellen. Neem een bekende mee: twee horen meer dan één.
-
Vertrouw op je eigen gevoel. Als een behandeling anders loopt dan verwacht en je hebt daar geen goed gevoel over, bespreek het met je arts of neem contact met ons op. Wij denken met je mee.