Meestgestelde vragen

Meestgestelde vragen over betalen

Heeft u een vraag over de betaling van uw premie of over zorgkosten die u heeft gemaakt? Hieronder vindt u de meestgestelde vragen op een rij. Als u op de vraag klikt, verschijnt het antwoord.

Betalingen en zorgkosten

  • De premie wordt altijd afgeschreven op de laatste werkdag van de maand. U betaalt de premie altijd een maand vooruit. Dat betekent dat u in januari de premie voor februari betaalt. Ook als u ervoor kiest om uw premie per jaar te betalen, dan betaalt u de premie op de laatste werkdag van december.

     

    Wanneer incasseert ONVZ premie voor 2024?
    Deze wordt rond 29 december 2023 afgeschreven.

    Let op: heeft u eind december uw verzekering afgesloten bij ONVZ, dan schrijven wij uw premie in januari af. Houd er rekening mee dat de premie van februari dan óók in januari geïncasseerd wordt.

     

     

  • Bent u al verzekerd bij ONVZ? Dan past u de betaaltermijn snel en eenvoudig aan via MijnONVZ of de ONVZ-app.

    Bent u nog niet verzekerd bij ONVZ? Via de premieberekening dient u een aanvraag in voor een zorgverzekering bij ONVZ. In stap 6 van 6 vragen wij u naar de gewenste betaaltermijn. Vul hier uw gewenste betaaltermijn in.

     

    Hoeveel korting krijgt u?

    Bij een kwartaalbetaling krijgt u 0,5% korting, bij een halfjaarbetaling 1% korting en kiest u voor jaarbetaling dan krijgt u 2% korting op uw premie.

  • De basisverzekering vergoedt de meeste zorgkosten. Maar u moet elk jaar eerst een deel zelf betalen. Dat is het verplicht eigen risico. Wilt u meer uitleg over het verplicht eigen risico? Bekijk dan onze pagina Het eigen risico.

     

    Goed om te weten

    Soms betaalt u naast eigen risico ook een eigen bijdrage. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige geneesmiddelen, ziekenvervoer, een kunstgebit en een hoortoestel. U betaalt dan eerst de eigen bijdrage. En over het bedrag dat overblijft eigen risico. Wilt u meer uitleg over de wettelijke eigen bijdrage? Bekijk dan onze pagina Eigen bijdrage.

  • U kunt uw zorgkosten op vier manieren bij ons declareren. Via de ONVZ app, via MijnONVZ, via onze pagina Direct online declareren of per post. Wilt u per post declareren? Bekijk dan de uitleg op Declareren per post.

  • Het 11-cijferige kenmerk hoort u in te vullen in het veld 'opmerkingen' of 'omschrijving'. 

  • Nee, u kunt het eigen risico niet vooraf gespreid betalen. Kunt u de kosten van het eigen risico even niet in één keer betalen? Voorkom dan dat de rekeningen zich opstapelen. Met een betalingsregeling, na ontvangst van de nota, betaalt u het verschuldigde bedrag in termijnen terug. In MijnONVZ kunt u als hoofdverzekerde een betalingsregeling aanvragen op de pagina 'Mijn betalingen'.

  • Door corona zijn de regels versoepeld voor een telefonisch ziekenhuis consult. Het telefonische ziekenhuis consult voldoet aan dezelfde voorwaarden als een (herhaal)afspraak op de polikliniek. Er is namelijk geen verschil in de inhoud en tijdsduur tussen een telefonisch ziekenhuis consult en een consult op de polikliniek. Als er in het echt onderzoek gedaan moet worden dan bepaalt de arts dat u een consult in het ziekenhuis nodig heeft.

     

    Kijk voor meer informatie over ziekenhuis rekeningen op onze pagina Uitleg dbc-zorgproduct.

    Bekijk onze pagina uitleg dbc-zorgproduct
  • Als u een nieuw geneesmiddel van de apotheek krijgt, bespreekt de apotheker of apothekersassistent met u wat u moet weten over dit geneesmiddel. Bijvoorbeeld: het gebruik en de werking van het medicijn, de mogelijke bijwerkingen en eventuele bijzonderheden of samenhang met andere medicijnen die u gebruikt.

     

    Dit is een 'begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel'. De servicekosten voor dit geneesmiddel zijn hoger dan voor een geneesmiddel dat u al eerder van de apotheek heeft gehad. Deze kosten staan apart op de rekening vermeld als ‘terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’.

  • Het kan voor komen dat u een rekening van ons krijgt en u deze niet in een keer kunt betalen. In deze situatie is het mogelijk om een betalingsregeling met ons te treffen. Wilt u een betalingsregeling treffen?

    Bekijk onze pagina betalingsachterstand

Staat uw vraag er niet tussen?

Staat uw vraag er niet bij of wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Document uploaden

Deel makkelijk een document met ons

Uploaden
Meer contactopties