Ga terug naar Veelgestelde vragen

Factureren en betalen

Veelgestelde vragen

Heeft u vragen over factureren en betalen? Op deze pagina vindt u de antwoorden, overzichtelijk per onderwerp. Komt u er toch niet uit? Onderaan de pagina leest u hoe u contact met ons opneemt.

Onderwerp of vergoeding:

Betalingsachterstanden en regelingen

Ik ben aangemeld bij het CAK. Wanneer meldt ONVZ mij weer af?

Wij melden u af bij het CAK als u alle openstaande rekeningen betaald heeft. Dit geldt voor premie, rekening medische kosten en incassokosten. Wij melden u ook af als u bent toegelaten tot de schuldsanering (MSNP of WSNP) of schuldhulpverlening. U betaalt dan uw eerstvolgende premie weer aan ons. Kijk ook op de website van het CAK: Hoe kan ik worden afgemeld?
 
Let op: u betaalt uw schuld bij ons niet af met de betalingen aan het CAK.

Opschorten

We kunnen uw aanmelding bij het CAK ook opschorten. Een opschorting is een voorlopige afmelding. Wij schorten uw aanmelding op als u een betalingsregeling heeft met ons en/of het incassobureau voor alle openstaande rekeningen. Heeft u een betalingsregeling afgesproken met het incassobureau? Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Dan beoordelen wij of wij de aanmelding kunnen opschorten.

Let op: komt u de betalingsregeling niet na of ontstaat er een nieuwe achterstand voor premie en/of rekening medische kosten? Dan melden wij u weer aan bij het CAK.

Lees meer

Wat als ik een rekening niet in één keer kan betalen?

U kunt een betalingsregeling aanvragen. Dit doet u zelf in MijnONVZ bij Mijn betalingen
 
Let op: alleen de hoofdverzekerde kan een betalingsregeling aanvragen. 
 
Het kan voorkomen dat u een rekening van ons krijgt en u deze niet in één keer kunt betalen. In deze situatie is het mogelijk om een betalingsregeling met ons af te spreken. Wacht hier niet te lang mee! Dit doet u als volgt: 
  1. log in met DigiD in MijnONVZ 
  2. ga naar Mijn betalingen 
  3. onder de openstaande factuur voor zorgkosten ziet u de tekst: Wilt u de zorgkostenfacturen in termijnen betalen? 
  4. kies Betalingsregeling aanvragen 
  5. kies voor welke rekening u een betalingsregeling wilt aanvragen 
  6. kies hoe u wilt betalen en het aantal termijnen 
  7. kies Betalingsregeling aanvragen 

Na de aanvraag ontvangt u een bevestiging. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met ons Service Center

Is het bedrag al afgeschreven?

Betaalt u via automatische incasso en hebben wij het bedrag al automatisch afgeschreven? Dan staat de rekening al onder Al betaald in Mijn betalingen en kunt u geen regeling aanvragen. Boek de betaling terug bij uw bank. Het bedrag staat vaak twee werkdagen na de incassodatum weer open in MijnONVZ. Vanaf dat moment kunt u een betalingsregeling aanvragen.

Uitzondering

Neem contact met ons op als u al een betalingsregeling voor premie heeft of als u meerdere openstaande bedragen wilt samenvoegen. Zijn de kosten al overgedragen aan het incassobureau? Neem dan daar contact mee op.

Lees meer

Wat zijn de gevolgen van een betaalachterstand?

Als u een rekening niet betaalt, dan heeft dat gevolgen. In het ergste geval moet u incassokosten (extra kosten die een incassobureau rekent) betalen en beëindigen wij uw aanvullende verzekeringen. Dit doen wij pas als u een grote achterstand heeft, of niet op onze aanmaningen (betaalherinneringen) reageert.

Heeft u een premieachterstand van 6 maanden of meer? Dan moeten wij u aanmelden bij het CAK, dat dan de premie automatisch inhoudt op uw salaris of uitkering.

Voordat u verdergaat

Voorkom een betaalachterstand met een betalingsregeling. Zo vraagt u een betalingsregeling aan: 
  1. log in op MijnONVZ 
  2. ga naar Mijn betalingen
  3. onder de openstaande factuur voor zorgkosten ziet u de tekst: Wilt u de zorgkostenfacturen in termijnen betalen?
  4. kies Betalingsregeling aanvragen 
  5. kies voor welke rekening u een betalingsregeling wilt aanvragen 
  6. kies hoe u wilt betalen en het aantal termijnen 
  7. kies Betalingsregeling aanvragen
Komt u er niet uit? Neem dan contact op met ons Service Center.  
 
Let op: u kunt alleen een betalingsregeling aanvragen als u hoofdverzekerde bent. 

Herinnering en overdracht aan het incassobureau

Wij sturen automatisch een herinnering als de betaaltermijn van een rekening voorbij is.
Betaalt u de achterstand niet? Dan dragen wij de rekening over aan een incassobureau. U moet dan buitengerechtelijke incassokosten en rente betalen. Dit zijn kosten voor het inhuren van het incassobureau en komen dus bovenop de oorspronkelijke rekening. De hoogte van deze kosten is bepaald in de wet. Wij kunnen de overdracht niet terugdraaien. Neem daarom contact op met het incassobureau over de openstaande rekening en niet met ONVZ.
Let op: bij een overdracht aan het incassobureau beëindigen wij uw aanvullende verzekering(en).

Als u meerdere maanden premieachterstand heeft

Bij een premieachterstand van: 
  • 2 maanden: 
    • ontvangt de hoofdverzekerde een voorstel voor een betalingsregeling 
  • 4 maanden: 
    • ontvangen alle meerderjarige meeverzekerden een brief waarin wij hen vertellen over de achterstand en de mogelijkheid om een eigen polis af te sluiten 
  • 6 maanden of meer: 
    • beëindigen wij uw aanvullende verzekering(en)  
    • melden wij uw betalingsachterstand bij uw gemeente 
    • kunt u uw basisverzekering niet meer opzeggen 
    • moeten wij u aanmelden bij het CAK

Wat is het CAK?

Het CAK voert de Regeling Betalingsachterstand Zorgpremie uit in opdracht van de overheid. Bij een premieachterstand van 6 maanden of meer zijn wij verplicht om u aan te melden bij het CAK. Het CAK houdt de premie automatisch in op uw salaris of uitkering. Uw werkgever of uitkeringsinstantie moet hieraan meewerken. U betaalt de premie van uw lopende zorgverzekering aan het CAK én lost uw schuld af bij ONVZ. Dit geldt voor de premie, het eigen risico en de eigen bijdrage.

Let op: de premie bij het CAK is hoger dan de premie bij een zorgverzekeraar.

Heeft u geen achterstanden meer? Dan melden wij u af bij het CAK.

Lees meer

Eigen risico en eigen bijdrage

Betaal ik eigen risico als ik 18 word?

Ja, het eigen risico geldt vanaf de maand na uw 18e verjaardag. We brengen vanaf die maand eigen risico in rekening voor de meeste zorg die de basisverzekering vergoedt.

Uw eigen risico gaat in op de 1e dag van de maand nadat u 18 bent geworden. Bent u bijvoorbeeld op 2 oktober jarig? Dan geldt het eigen risico vanaf 1 november. U betaalt dus eigen risico voor zorg die u krijgt in november en december.

We berekenen het bedrag van uw eigen risico op basis van het aantal maanden dat u meerderjarig bent. Het bedrag ronden wij af op hele euro’s.

Voorbeeld

U bent op 2 oktober jarig. We brengen eigen risico in rekening vanaf 1 november. Dan zijn er 304 dagen van het jaar voorbij en nog 61 te gaan. Uw eigen risico is 61/365 van € 385: € 64,34. We ronden dat af op € 64.

Kan ik mijn eigen risico vooraf gespreid betalen?

Nee, u kunt uw eigen risico niet vooraf gespreid betalen. Ontvangt u een hoge rekening en moet u uw eigen risico in één keer betalen? Dan kunt u een betalingsregeling aanvragen. Dit doet u in MijnONVZ bij Mijn betalingen.

Betalingsregeling

Alleen de hoofdverzekerde kan een betalingsregeling aanvragen. Na de aanvraag ontvangt u een bevestiging. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met ons Service Center.

Lees meer

Waarom brengt ONVZ eigen risico in rekening terwijl het al verbruikt is?

Leest u in MijnONVZ of in een brief van ons dat uw eigen risico al helemaal verbruikt is, maar krijgt u toch een rekening? Dan is dit omdat:
 
  • wij de rekening al van het eigen risico hebben afgetrokken, los van of u al betaald heeft
  • de rekening voor het eigen risico van iemand anders op de polis is
  • de rekening voor het eigen risico van een eerder jaar is
  • een zorgverlener een rekening heeft ingetrokken, waardoor u een terugbetaling kreeg. Het eigen risico komt dan weer open te staan. Wij brengen dit in rekening als er een nieuwe declaratie komt

Lees meer

Waarom kost een telefonisch consult evenveel als een consult in het ziekenhuis?

De kosten zijn gelijk, omdat er geen verschil zit in de inhoud en tijdsduur tussen een telefonisch consult en een consult in het ziekenhuis.

Zelfde voorwaarden

Een telefonisch consult voldoet aan dezelfde voorwaarden als een (herhaal)consult in het ziekenhuis. Is er verder onderzoek nodig? Dan hoort u van de arts of u voor een afspraak of onderzoek naar het ziekenhuis moet komen.
Let op: heeft u nog eigen risico? Dan betaalt u dat eerst, ook bij een telefonisch consult.

Lees meer

Wat is het eigen risico?

Het eigen risico zijn de kosten die u elk jaar zelf moet betalen voor zorg die de basisverzekering vergoedt. De overheid bepaalt de hoogte van het eigen risico. Voor 2025 is dit € 385, net als in 2024. Ook in 2026 is het eigen risico € 385. 

Uitzonderingen 

De basisverzekering vergoedt de meeste zorgkosten. Maar voordat u die vergoed krijgt, moet u eerst het eigen risico betalen. Dit geldt voor iedereen van 18 jaar en ouder. Er zijn een paar uitzonderingen. Welke dat zijn, kunt u terugvinden in de algemene regels bij nummer 32. 

Lees meer

Facturen

Ik ben niet meer verzekerd bij ONVZ. Waarom krijg ik toch nog een rekening? 

U bent niet meer bij ONVZ verzekerd, maar ontvangt toch een rekening. Dit kan verschillende redenen hebben: 

  • u maakte zorgkosten in de periode waarin u nog bij ONVZ verzekerd was
  • u heeft een openstaande premiebetaling voor een periode waarin u nog bij ONVZ verzekerd was
  • u heeft een basisverzekering bij een andere zorgverzekeraar, maar bent nog wel hoofdverzekerde voor een lopende polis bij ONVZ. In dat geval betaalt u de zorgkosten en premie voor uw meeverzekerde(n)
  • u heeft uw verzekering binnen de bedenktijd stopgezet en de automatische incasso van premie laten storneren bij uw bank, terwijl deze ook door ONVZ aan u is terugbetaald

Meer informatie

 Kijk in MijnONVZ voor meer informatie over uw betalingen. U kunt nog inloggen tot drie jaar nadat uw verzekering is beëindigd. Komt u er niet uit? Neem contact op met ons Service Center.

Mijn bank accepteert jullie kenmerk niet. Hoe kan ik betalen?

U zet ons kenmerk in het veld Omschrijving, Mededeling of Opmerking om de rekening te betalen.

Geen betalingskenmerk

Het kenmerk op onze factuur is geen betalingskenmerk. Daarom kunt u dat niet op die manier gebruiken bij uw bank. Zet ons kenmerk in het veld Omschrijving, Mededeling of Opmerking. Werkt dat ook niet? Log dan in op MijnONVZ of de ONVZ app en betaal de rekening daar gemakkelijk via iDEAL.

Let op: 
  • De hoofdverzekerde kan via MijnONVZ ook een automatische afschrijving instellen voor de premie en/of de zorgkosten.
  • Alleen de hoofdverzekerde krijgt een betaalverzoek voor premiebetalingen of zorgkosten, ook als deze voor een meeverzekerde zijn. 
  • Komt u er niet uit? Neem contact op met ons Service Center.

Lees meer

Waar vind ik de rekening in de app?

U vindt openstaande bedragen en declaraties terug in de ONVZ app. Kopieën van rekeningen van ONVZ, uzelf of zorgverleners vindt u daar niet terug:  
  • Kopieën van rekeningen die ONVZ aan de hoofdverzekerde stuurt, zoals bedragen die wij in rekening brengen voor eigen risico, staan niet in de app.
  • Kopieën die u zelf instuurt staan er ook niet in, alleen de bijbehorende bedragen, omschrijving en behandeldatum.
  • Ook de rekeningen die zorgverleners naar ons sturen, ziet u hier niet, alleen de bijbehorende bedragen, omschrijving en behandeldatum. 

Soorten rekeningen

Er zijn verschillende soorten rekeningen, namelijk:
  • die u van ONVZ krijgt voor de premie of zorgkosten. Wij sturen u deze betaalverzoeken via brief of e-mail. Openstaande en betaalde bedragen vindt u terug in de app onder Mijn Betalingen. Een kopie van de brief of e-mail staat niet in de app.  
  • die u van de zorgverlener krijgt en bij ons indient. Hebben wij uw declaratie afgehandeld? Dan vindt u de details terug in de app onder de behandeldatum onder Mijn Zorgoverzicht
  • die de zorgverlener direct bij ons indient. De details vindt u in de app onder de behandeldatum bij Mijn Zorgoverzicht. Zorgverleners sturen ons geen fysieke rekening, maar declareren via een softwaresysteem bij ons.
Let op: u vindt geen kopieën van de rekeningen terug in de app.

Lees meer

 
 

Waarom moet ik zorg uit de basisverzekering soms (deels) zelf betalen?

Hier zijn verschillende redenen voor. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u nog eigen risico heeft of er geldt een eigen bijdrage. Ook kan het zijn dat de rekening te hoog is, heeft u vooraf geen toestemming gekregen voor de zorg op de rekening, of heeft de zorgverlener geen contract met ons en gelden er maximale vergoedingen. Verderop leggen we uit wat dit inhoudt.

Eigen risico

Voordat u zorg uit de basisverzekering vergoed krijgt, moet u eerst een deel zelf betalen. Dit is het eigen risico. Het eigen risico dit jaar is € 385, en geldt voor de meeste zorg uit de basisverzekering. Meer informatie over het eigen risico vindt u hier: Het eigen risico.

Eigen bijdrage

De basisverzekering vergoedt soms maar een deel van de zorgkosten. Er geldt dan een eigen bijdrage. Dit is het gedeelte dat u zelf moet betalen voor zorg, bijvoorbeeld in het geval van een hoortoestel, een kunstgebit of sommige geneesmiddelen. Meer informatie over de eigen bijdrage vindt u hier: De eigen bijdrage.

De rekening is te hoog

Bij zorgsoorten waar geen maximale vergoedingen gelden, betalen wij de zorg meestal volledig. Maar is de prijs van de zorg bij uw zorgverlener veel hoger dan bij andere zorgverleners in Nederland? Dan kan het zijn dat u een deel van zo'n hoge rekening zelf moet betalen. Meer informatie hierover vindt u hier: Marktconforme prijzen.

Toestemming vragen

Soms heeft u voor zorg eerst onze toestemming nodig. Dit noemen we ook wel een machtiging. Alleen met onze toestemming krijgt u de kosten vergoed. Bijvoorbeeld bij ziekenvervoer, plastische chirurgie of geplande zorg in het buitenland. Maar ook als een zorgverlener geen contract met ons heeft, bijvoorbeeld bij hulpmiddelen of een GGZ-instelling. Meer informatie over toestemming vragen voor zorg vindt u hier: Toestemming vragen voor zorg.

Uw zorgverlener heeft geen contract

U bepaalt zelf naar welke zorgverlener u gaat en in welk ziekenhuis u behandeld wordt. Als u naar een zorgverlener gaat die geen contract met ONVZ heeft, geldt voor een aantal zorgsoorten maximale vergoedingen. Is de rekening hoger dan de maximale vergoeding? Dan betaalt u de rest zelf. Kijk in onze Zorgzoeker om te zien of uw zorgverlener een contract met ons heeft.

Soms betaalt u een eigen bijdrage én het eigen risico

Dit geldt bijvoorbeeld voor ziekenvervoer, kunstgebitten, hoortoestellen en sommige geneesmiddelen. U betaalt dan eerst de eigen bijdrage. Over het bedrag dat overblijft betaalt u het eigen risico.

Lees meer

Premie betalen

Hoe betaal ik de premie?

De premie betaalt u per automatische incasso, via een betaalverzoek, of via uw werkgever of verzekeringsadviseur.

Voordat u verdergaat

De hoofdverzekerde is verantwoordelijk voor het betalen van alle kosten voor de polis. 

Betalen via automatische incasso

Hierbij schrijven wij elke maand de premie automatisch af op de laatste werkdag van de maand. De hoofdverzekerde moet ons hiervoor machtigen. Dit kan schriftelijk of via MijnONVZ. U ontvangt eenmalig een bericht dat wij het bedrag afschrijven. Hierna doen we dit zonder dat u hier vooraf bericht over krijgt. 

Betalen via een betaalverzoek

Betaalt u de premie liever zelf? Als u voor een betaalverzoek kiest, krijgt u een betaallink per e-mail of een rekening per post. De rekening moet u betalen vóór de eerste van de volgende maand en krijgt u drie weken daarvoor opgestuurd.

Betalen via uw werkgever of verzekeringsadviseur

Heeft u uw verzekering afgesloten via uw werkgever of verzekeringsadviseur? In sommige gevallen betaalt u dan de premie aan uw werkgever of verzekeringsadviseur en dragen zij zorg voor de betaling aan ONVZ. Neem contact op met uw werkgever of verzekeringsadviseur voor meer informatie.

Verandering van betaalwijze

Verandert uw betaalwijze van betaalverzoek naar automatische incasso? Wij kunnen alleen toekomstige bedragen afschrijven. Hebben wij al een rekening gestuurd? Dan schrijven wij het bedrag niet meer automatisch af.
 

Uit welke betaaltermijnen kan ik kiezen?

U kunt kiezen uit de volgende betaaltermijnen: 

  • per maand 
  • per kwartaal 
  • per halfjaar 
  • per jaar 

Wanneer u per kwartaal, per halfjaar of per jaar betaalt, krijgt u korting op de premie. Dit is: 

  • per kwartaal: 0,5% korting 
  • per halfjaar: 1% korting 
  • per jaar: 2% korting 

Alleen de hoofdverzekerde kan de betaaltermijn wijzigen

Dit kan in MijnONVZ.

U kunt de betaaltermijn het hele kalenderjaar aanpassen

Dit kan zolang de nieuwe termijn nog niet is begonnen of de huidige termijn nog niet is betaald. De wijziging gaat in op de eerste dag van de nieuwe termijn. 

Waarom stijgt de zorgpremie?

De zorgpremie stijgt omdat de kosten van de zorg stijgen. Dit heeft meerdere oorzaken: 
  • vergrijzing: er zijn steeds meer ouderen in vergelijking met jongeren. Dit zorgt voor een grotere vraag naar intensieve en langdurige zorg. Hierdoor stijgen de totale zorgkosten. 
  • medische innovaties: nieuwe behandelingen en technologieën kosten veel geld. 
  • prijsstijgingen en stijgende lonen 
  • chronische ziektes: steeds meer mensen hebben langdurige zorg nodig door een chronische aandoening. 
  • minder reserves: verzekeraars zetten hun reserves in om de premie minder te laten stijgen. De ruimte om dit te doen wordt steeds kleiner. ONVZ heeft in 2025 de reserves ingezet om de stijging te beperken, maar niet genoeg om helemaal te voorkomen dat de premie omhooggaat. Sommige andere verzekeraars hebben hun reserves al niet meer ingezet voor 2025.

Wanneer schrijft ONVZ mijn premie af?

We schrijven uw premie af rond de laatste werkdag van de maand. U betaalt de premie altijd vooruit. Wij schrijven een maandpremie voor februari bijvoorbeeld af op de laatste werkdag van januari. Betaalt u per jaar? Dan schrijven wij de jaarpremie af op 30 december 2025.
 
Let op! Heeft u eind december uw verzekering afgesloten bij ONVZ? Dan schrijven wij uw premie in januari af. Betaalt u maandelijks? Houd er dan rekening mee dat we de premie voor februari óók in januari afschrijven.

Wat doet ONVZ om de premie laag te houden?

ONVZ houdt op meerdere manieren de premie laag. Dit doen we door: 
  • preventieprogramma’s: investeren in preventieve gezondheidszorg 
  • efficiëntie: verbeteren van zorgprocessen en administratie 
  • bijdragen aan een goede en gezonde leefomgeving 
  • samenwerking: samenwerken met zorgverleners voor betere zorg 
  • reserves: bijleggen vanuit eigen reserves 

Preventieprogramma's

ONVZ investeert in preventieve gezondheidszorg met verschillende programma's die gericht zijn op het voorkomen van ziektes. Dit doen we met gezondheidschecks, voorlichtingscampagnes en ondersteuning bij gezonde leefstijlkeuzes. Voorbeelden hiervan zijn de gratis aanvullende verzekering Werkfit en de vergoedingen voor een gezondheidscheck, preventief onderzoek en preventiecursussen.  

Verbetering van zorgprocessen

ONVZ zet zich in om de efficiëntie binnen de zorg te verbeteren door zorgprocessen en administratie beter op elkaar af te stemmen. Dit zorgt ervoor dat verzekerden sneller en makkelijker toegang hebben tot de zorg die ze nodig hebben, en dat de zorgverlener sneller kan handelen. Lees daar meer over in: 

Bijdragen aan een goede en gezonde leefomgeving

Dit doen we door onze verzekerden te inspireren tot een gezonde levensstijl, bijvoorbeeld met artikelen op Gids in gezondheid. Daarnaast werken we aan een duurzaam zorginkoopbeleid, verantwoord beleggen en maatschappelijke betrokkenheid in onze bedrijfsvoering. Lees hierover meer in ONVZ in de maatschappij

Samenwerking met zorgverleners

ONVZ werkt nauw samen met veel zorgverleners, van huisartsen tot medisch specialisten. Deze samenwerkingen zijn gericht op het verbeteren van de zorgkwaliteit en het delen van kennis en middelen, wat leidt tot betere zorg voor onze verzekerden. 

Reserves

Waar mogelijk gebruiken we onze reserves om de premie zo laag mogelijk te houden.  

Lees meer

Wat is het rekeningnummer van ONVZ?

Ons rekeningnummer is:

IBAN (SWIFT): NL59INGB0007812890 ten name van ONVZ 
BIC: INGBNL2A

Vul kenmerk of factuurnummer in

Vermeld bij uw betaling het kenmerk of factuurnummer. Zet dit in het veld Opmerking of Mededeling, niet in het veld voor betalingskenmerken.

Jaaah als ontvanger bij uw bank

Uw bank stelt mogelijk Jaaah voor als ontvanger. U mag dit negeren en de betaling doen.

Adres bank voor internationale betalingen 

ING Bank N.V. 
Foreign Operations 
PO Box 1800 
1000 BV Amsterdam

Geen klant?

Bent u geen verzekerde, maar moet u wel een betaling doen aan ONVZ? Neem dan contact met ons op. 

Lees meer 

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Maandag tot en met vrijdag van acht uur 's ochtends tot acht uur 's avonds
Open de chat en Stel een vraag

Telefoon

Maandag tot en met vrijdag van half 9 's ochtends tot 6 uur 's avonds
Bel ons op 030 639 62 22
Meer contactopties