Factureren en betalen
Veelgestelde vragen
Heeft u vragen over factureren en betalen? Op deze pagina vindt u de antwoorden, overzichtelijk per onderwerp. Komt u er toch niet uit? Onderaan de pagina leest u hoe u contact met ons opneemt.
Onderwerp of vergoeding:
Betalingsachterstanden en regelingen
Ik ben aangemeld bij het CAK. Wanneer meldt ONVZ mij weer af?
Opschorten
Let op: komt u de betalingsregeling niet na of ontstaat er een nieuwe achterstand voor premie en/of rekening medische kosten? Dan melden wij u weer aan bij het CAK.
Lees meer
Wat als ik een rekening niet in één keer kan betalen?
Let op: alleen de hoofdverzekerde kan een betalingsregeling aanvragen.
Het kan voorkomen dat u een rekening van ons krijgt en u deze niet in één keer kunt betalen. In deze situatie is het mogelijk om een betalingsregeling met ons af te spreken. Wacht hier niet te lang mee! Dit doet u als volgt:
- log in met DigiD in MijnONVZ
- ga naar Mijn betalingen
- onder de openstaande factuur voor zorgkosten ziet u de tekst: Wilt u de zorgkostenfacturen in termijnen betalen?
- kies Betalingsregeling aanvragen
- kies voor welke rekening u een betalingsregeling wilt aanvragen
- kies hoe u wilt betalen en het aantal termijnen
- kies Betalingsregeling aanvragen
Na de aanvraag ontvangt u een bevestiging. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met ons Service Center.
Is het bedrag al afgeschreven?
Betaalt u via automatische incasso en hebben wij het bedrag al automatisch afgeschreven? Dan staat de rekening al onder Al betaald in Mijn betalingen en kunt u geen regeling aanvragen. Boek de betaling terug bij uw bank. Het bedrag staat vaak twee werkdagen na de incassodatum weer open in MijnONVZ. Vanaf dat moment kunt u een betalingsregeling aanvragen.
Uitzondering
Lees meer
Wat zijn de gevolgen van een betaalachterstand?
Heeft u een premieachterstand van 6 maanden of meer? Dan moeten wij u aanmelden bij het CAK, dat dan de premie automatisch inhoudt op uw salaris of uitkering.
Voordat u verdergaat
- log in op MijnONVZ
- ga naar Mijn betalingen
- onder de openstaande factuur voor zorgkosten ziet u de tekst: Wilt u de zorgkostenfacturen in termijnen betalen?
- kies Betalingsregeling aanvragen
- kies voor welke rekening u een betalingsregeling wilt aanvragen
- kies hoe u wilt betalen en het aantal termijnen
- kies Betalingsregeling aanvragen
Herinnering en overdracht aan het incassobureau
Als u meerdere maanden premieachterstand heeft
- 2 maanden:
- ontvangt de hoofdverzekerde een voorstel voor een betalingsregeling
- 4 maanden:
- ontvangen alle meerderjarige meeverzekerden een brief waarin wij hen vertellen over de achterstand en de mogelijkheid om een eigen polis af te sluiten
- 6 maanden of meer:
- beëindigen wij uw aanvullende verzekering(en)
- melden wij uw betalingsachterstand bij uw gemeente
- kunt u uw basisverzekering niet meer opzeggen
- moeten wij u aanmelden bij het CAK
Wat is het CAK?
Let op: de premie bij het CAK is hoger dan de premie bij een zorgverzekeraar.
Heeft u geen achterstanden meer? Dan melden wij u af bij het CAK.
Lees meer
Eigen risico en eigen bijdrage
Betaal ik eigen risico als ik 18 word?
Ja, het eigen risico geldt vanaf de maand na uw 18e verjaardag. We brengen vanaf die maand eigen risico in rekening voor de meeste zorg die de basisverzekering vergoedt.
Uw eigen risico gaat in op de 1e dag van de maand nadat u 18 bent geworden. Bent u bijvoorbeeld op 2 oktober jarig? Dan geldt het eigen risico vanaf 1 november. U betaalt dus eigen risico voor zorg die u krijgt in november en december.
We berekenen het bedrag van uw eigen risico op basis van het aantal maanden dat u meerderjarig bent. Het bedrag ronden wij af op hele euro’s.
Voorbeeld
U bent op 2 oktober jarig. We brengen eigen risico in rekening vanaf 1 november. Dan zijn er 304 dagen van het jaar voorbij en nog 61 te gaan. Uw eigen risico is 61/365 van € 385: € 64,34. We ronden dat af op € 64.
Kan ik mijn eigen risico vooraf gespreid betalen?
Nee, u kunt uw eigen risico niet vooraf gespreid betalen. Ontvangt u een hoge rekening en moet u uw eigen risico in één keer betalen? Dan kunt u een betalingsregeling aanvragen. Dit doet u in MijnONVZ bij Mijn betalingen.
Betalingsregeling
Alleen de hoofdverzekerde kan een betalingsregeling aanvragen. Na de aanvraag ontvangt u een bevestiging. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met ons Service Center.
Lees meer
Waarom brengt ONVZ eigen risico in rekening terwijl het al verbruikt is?
- wij de rekening al van het eigen risico hebben afgetrokken, los van of u al betaald heeft
- de rekening voor het eigen risico van iemand anders op de polis is
- de rekening voor het eigen risico van een eerder jaar is
- een zorgverlener een rekening heeft ingetrokken, waardoor u een terugbetaling kreeg. Het eigen risico komt dan weer open te staan. Wij brengen dit in rekening als er een nieuwe declaratie komt
Lees meer
Waarom kost een telefonisch consult evenveel als een consult in het ziekenhuis?
De kosten zijn gelijk, omdat er geen verschil zit in de inhoud en tijdsduur tussen een telefonisch consult en een consult in het ziekenhuis.
Zelfde voorwaarden
Lees meer
Wat is het eigen risico?
Uitzonderingen
Lees meer
Facturen
Ik ben niet meer verzekerd bij ONVZ. Waarom krijg ik toch nog een rekening?
U bent niet meer bij ONVZ verzekerd, maar ontvangt toch een rekening. Dit kan verschillende redenen hebben:
- u maakte zorgkosten in de periode waarin u nog bij ONVZ verzekerd was
- u heeft een openstaande premiebetaling voor een periode waarin u nog bij ONVZ verzekerd was
- u heeft een basisverzekering bij een andere zorgverzekeraar, maar bent nog wel hoofdverzekerde voor een lopende polis bij ONVZ. In dat geval betaalt u de zorgkosten en premie voor uw meeverzekerde(n)
- u heeft uw verzekering binnen de bedenktijd stopgezet en de automatische incasso van premie laten storneren bij uw bank, terwijl deze ook door ONVZ aan u is terugbetaald
Meer informatie
Kijk in MijnONVZ voor meer informatie over uw betalingen. U kunt nog inloggen tot drie jaar nadat uw verzekering is beëindigd. Komt u er niet uit? Neem contact op met ons Service Center.
Mijn bank accepteert jullie kenmerk niet. Hoe kan ik betalen?
Geen betalingskenmerk
Let op:
- De hoofdverzekerde kan via MijnONVZ ook een automatische afschrijving instellen voor de premie en/of de zorgkosten.
- Alleen de hoofdverzekerde krijgt een betaalverzoek voor premiebetalingen of zorgkosten, ook als deze voor een meeverzekerde zijn.
- Komt u er niet uit? Neem contact op met ons Service Center.
Lees meer
Waar vind ik de rekening in de app?
- Kopieën van rekeningen die ONVZ aan de hoofdverzekerde stuurt, zoals bedragen die wij in rekening brengen voor eigen risico, staan niet in de app.
- Kopieën die u zelf instuurt staan er ook niet in, alleen de bijbehorende bedragen, omschrijving en behandeldatum.
- Ook de rekeningen die zorgverleners naar ons sturen, ziet u hier niet, alleen de bijbehorende bedragen, omschrijving en behandeldatum.
Soorten rekeningen
- die u van ONVZ krijgt voor de premie of zorgkosten. Wij sturen u deze betaalverzoeken via brief of e-mail. Openstaande en betaalde bedragen vindt u terug in de app onder Mijn Betalingen. Een kopie van de brief of e-mail staat niet in de app.
- die u van de zorgverlener krijgt en bij ons indient. Hebben wij uw declaratie afgehandeld? Dan vindt u de details terug in de app onder de behandeldatum onder Mijn Zorgoverzicht.
- die de zorgverlener direct bij ons indient. De details vindt u in de app onder de behandeldatum bij Mijn Zorgoverzicht. Zorgverleners sturen ons geen fysieke rekening, maar declareren via een softwaresysteem bij ons.
Lees meer
Waarom moet ik zorg uit de basisverzekering soms (deels) zelf betalen?
Eigen risico
Voordat u zorg uit de basisverzekering vergoed krijgt, moet u eerst een deel zelf betalen. Dit is het eigen risico. Het eigen risico dit jaar is € 385, en geldt voor de meeste zorg uit de basisverzekering. Meer informatie over het eigen risico vindt u hier: Het eigen risico.
Eigen bijdrage
De rekening is te hoog
Bij zorgsoorten waar geen maximale vergoedingen gelden, betalen wij de zorg meestal volledig. Maar is de prijs van de zorg bij uw zorgverlener veel hoger dan bij andere zorgverleners in Nederland? Dan kan het zijn dat u een deel van zo'n hoge rekening zelf moet betalen. Meer informatie hierover vindt u hier: Marktconforme prijzen.
Toestemming vragen
Uw zorgverlener heeft geen contract
U bepaalt zelf naar welke zorgverlener u gaat en in welk ziekenhuis u behandeld wordt. Als u naar een zorgverlener gaat die geen contract met ONVZ heeft, geldt voor een aantal zorgsoorten maximale vergoedingen. Is de rekening hoger dan de maximale vergoeding? Dan betaalt u de rest zelf. Kijk in onze Zorgzoeker om te zien of uw zorgverlener een contract met ons heeft.
Soms betaalt u een eigen bijdrage én het eigen risico
Lees meer
Premie betalen
Hoe betaal ik de premie?
Voordat u verdergaat
Betalen via automatische incasso
Betalen via een betaalverzoek
Betalen via uw werkgever of verzekeringsadviseur
Verandering van betaalwijze
Uit welke betaaltermijnen kan ik kiezen?
U kunt kiezen uit de volgende betaaltermijnen:
- per maand
- per kwartaal
- per halfjaar
- per jaar
Wanneer u per kwartaal, per halfjaar of per jaar betaalt, krijgt u korting op de premie. Dit is:
- per kwartaal: 0,5% korting
- per halfjaar: 1% korting
- per jaar: 2% korting
Alleen de hoofdverzekerde kan de betaaltermijn wijzigen
U kunt de betaaltermijn het hele kalenderjaar aanpassen
Dit kan zolang de nieuwe termijn nog niet is begonnen of de huidige termijn nog niet is betaald. De wijziging gaat in op de eerste dag van de nieuwe termijn.
Waarom stijgt de zorgpremie?
- vergrijzing: er zijn steeds meer ouderen in vergelijking met jongeren. Dit zorgt voor een grotere vraag naar intensieve en langdurige zorg. Hierdoor stijgen de totale zorgkosten.
- medische innovaties: nieuwe behandelingen en technologieën kosten veel geld.
- prijsstijgingen en stijgende lonen
- chronische ziektes: steeds meer mensen hebben langdurige zorg nodig door een chronische aandoening.
- minder reserves: verzekeraars zetten hun reserves in om de premie minder te laten stijgen. De ruimte om dit te doen wordt steeds kleiner. ONVZ heeft in 2025 de reserves ingezet om de stijging te beperken, maar niet genoeg om helemaal te voorkomen dat de premie omhooggaat. Sommige andere verzekeraars hebben hun reserves al niet meer ingezet voor 2025.
Wanneer schrijft ONVZ mijn premie af?
Wat doet ONVZ om de premie laag te houden?
- preventieprogramma’s: investeren in preventieve gezondheidszorg
- efficiëntie: verbeteren van zorgprocessen en administratie
- bijdragen aan een goede en gezonde leefomgeving
- samenwerking: samenwerken met zorgverleners voor betere zorg
- reserves: bijleggen vanuit eigen reserves
Preventieprogramma's
ONVZ investeert in preventieve gezondheidszorg met verschillende programma's die gericht zijn op het voorkomen van ziektes. Dit doen we met gezondheidschecks, voorlichtingscampagnes en ondersteuning bij gezonde leefstijlkeuzes. Voorbeelden hiervan zijn de gratis aanvullende verzekering Werkfit en de vergoedingen voor een gezondheidscheck, preventief onderzoek en preventiecursussen.
Verbetering van zorgprocessen
ONVZ zet zich in om de efficiëntie binnen de zorg te verbeteren door zorgprocessen en administratie beter op elkaar af te stemmen. Dit zorgt ervoor dat verzekerden sneller en makkelijker toegang hebben tot de zorg die ze nodig hebben, en dat de zorgverlener sneller kan handelen. Lees daar meer over in:
- hoe draagt ons inkoopbeleid bij aan kwaliteit in de zorg en verbetering van processen?
- wat doet ONVZ aan innovatie?
Bijdragen aan een goede en gezonde leefomgeving
Dit doen we door onze verzekerden te inspireren tot een gezonde levensstijl, bijvoorbeeld met artikelen op Gids in gezondheid. Daarnaast werken we aan een duurzaam zorginkoopbeleid, verantwoord beleggen en maatschappelijke betrokkenheid in onze bedrijfsvoering. Lees hierover meer in ONVZ in de maatschappij.
Samenwerking met zorgverleners
ONVZ werkt nauw samen met veel zorgverleners, van huisartsen tot medisch specialisten. Deze samenwerkingen zijn gericht op het verbeteren van de zorgkwaliteit en het delen van kennis en middelen, wat leidt tot betere zorg voor onze verzekerden.
Reserves
Lees meer
Wat is het rekeningnummer van ONVZ?
Ons rekeningnummer is:
IBAN (SWIFT): NL59INGB0007812890 ten name van ONVZ
BIC: INGBNL2A
Vul kenmerk of factuurnummer in
Jaaah als ontvanger bij uw bank
Adres bank voor internationale betalingen
Foreign Operations
PO Box 1800
1000 BV Amsterdam
Geen klant?
Lees meer
Selecteer een onderwerp uit het menu om de bijbehorende informatie te zien.