Verzekering afsluiten
Veelgestelde vragen
Heeft u vragen over het afsluiten van uw verzekering? Op deze pagina vindt u de antwoorden, overzichtelijk per onderwerp. Komt u er toch niet uit? Onderaan de pagina leest u hoe u contact met ons opneemt.
Onderwerp of vergoeding:
Verzekering afsluiten
Betaal ik premie voor mijn kinderen?
- voor meeverzekerde kinderen met Topfit of Superfit. Daarvoor geldt een kinderpremie. Die betaalt u voor maximaal 2 kinderen. De kinderpremie vervalt vanaf de 1e maand na de 18e verjaardag.
- vanaf de 1e maand volgend op de 18e verjaardag. Dan betaalt u wél premie voor uw kind voor de basisverzekering en voor aanvullende verzekeringen. Let op: voor Tandfit A, B en C betaalt u premie vanaf de dag van de 18e verjaardag.
Gelden er wachttijden voor vergoedingen uit de aanvullende verzekeringen?
Ja, voor drie van onze Vrije Keuze vergoedingen geldt een wachttijd. U moet eerst een jaar (twaalf maanden) bij ons verzekerd zijn met de aanvullende verzekering die de vergoeding heeft, voordat u hiervan gebruik kunt maken. Dit geldt voor de volgende vergoedingen uit de aanvullende verzekeringen Optifit, Topfit en Superfit:
- orthodontie (tot 18 jaar): bij Optifit en Topfit
- elektrische epilatie en laserbehandeling: bij Optifit en Topfit
- refertilisatie na sterilisatie (hersteloperatie): bij Topfit en Superfit
Als u bijvoorbeeld gebruikt wilt maken van de vergoeding voor orthodontie, moet u eerst minimaal een jaar de aanvullende verzekering Optifit of Topfit hebben. Meer voorbeelden van hoe dit in zijn werk gaat? Kijk dan op de pagina Wachttijden voor vergoedingen.
De wachttijden gelden per individuele verzekerde en gaan in vanaf het moment dat u zelf of uw kind (onder de 18 jaar) bij ONVZ verzekerd is met de aanvullende verzekering Optifit, Topfit of Superfit.
Verandert u van verzekering met een wachttijd? Dan kan er in sommige gevallen opnieuw een wachttijd gelden. Bijvoorbeeld wanneer u van Optifit naar Topfit gaat.
Lees meer
Hoe sluit ik een verzekering bij ONVZ af?
Stappenplan online aanvraag
- Ga naar Bereken premie om het aanvraagproces te starten
- Geef aan wie u wenst te verzekeren. U begint met de hoofdverzekerde
- Voeg eventueel personen toe
- Kies de reden van uw overstap
- Kies een collectief
- Kies Ga door naar premieberekening
- Kies uw basisverzekering en eigen risico
- Kies voor elke persoon een basisverzekering
- Bepaal voor elke volwassen persoon de hoogte van het eigen risico
- Kies Volgende stap
- Kies eventueel voor elk persoon een aanvullende verzekering
- Kies Volgende stap
- Kies eventueel een tandverzekering voor de volwassen personen
- Kies Volgende stap
- Kies bij ONVZ Vrije Keuze eventueel voor OntzorgPlus
- Kies Volgende stap
- Kies eventueel voor een buitenlandverzekering
- Kies Volgende stap
- Kies uw betaaltermijn
- Kies Ga door naar aanvragenVvul uw persoonlijke gegevens in
- Vul uw adresgegevens
- Vul eventueel de persoonsgegevens in van de andere personen
- Kies Volgende stap
- Vul uw betaalgegevens in
- Kies eventueel voor de overstapservice
- Kies Volgende stap
- Beantwoord de vragen over het verzekeringsrecht
- Kies Verzekering aanvragen
- Lees de voorwaarden en geef aan of u akkoord bent met de voorwaarden
- Kies Aanvragen
U kiest bij ONVZ tussen de ONVZ Vrije Keuze Basisverzekering en de ONVZ Bewuste Keuze Basisverzekering.
Wij beoordelen uw verzekeringsrecht als u een basisverzekering afsluit.
Aanvullende verzekeringen
Kiest u voor een of meerdere van onze drie meest uitgebreide aanvullende verzekeringen van ONVZ Vrije Keuze (Optifit, Topfit of Tandfit C)? Dan vult u een gezondheidsverklaring in.
Health Basic en Health Premium
U kunt Health Basic of Health Premium afsluiten als u in Nederland woont en:
- in afwachting bent van een definitieve verblijfsvergunning en staat ingeschreven bij een gemeente. Afhankelijk van het type verblijfsvergunning vraagt u later een basisverzekering aan
- geen recht heeft op de Nederlandse basisverzekering
Wij hebben een opzegservice
Staat uw werkgever of collectiviteit er niet tussen?
U heeft een bedenktijd van 14 dagen
Kunt u de verzekering niet online aanvragen?
Ik heb mijn aanvraag gedaan voor 1 januari, maar nog geen reactie ontvangen. Wat doe ik met mijn vorige verzekering?
- Vóór 23 december: Wij zeggen de vorige verzekering automatisch voor u op vanaf 1 januari van het komende kalenderjaar.
- Van 23 december tot en met 31 december: Zeg zelf uw verzekering op bij de vorige verzekeraar. Ook wanneer u gebruik maakt van de opzegservice. Na 22 december kunnen we niet meer garanderen dat onze automatische opzegging op tijd is. Dit komt door drukte bij alle zorgverzekeraars tijdens het overstapseizoen.
- Na 31 december: U bent te laat voor de automatische opzegservice. Bent u nu bij ons én de vorige verzekeraar verzekerd? Dan kunnen we de vorige verzekeraar vragen of wij u mogen verzekeren. Neem hiervoor contact op met ONVZ.
Soms zeggen wij uw vorige verzekering niet op
- hoofdverzekerde bent op een nog lopende polis bij een andere zorgverzekeraar en daar een betalingsachterstand heeft. Neem contact op met de andere verzekeraar voor de mogelijkheden
- een kind onder 18 jaar wil bijschrijven op uw polis en deze meeverzekerd is op een polis bij een andere zorgverzekeraar. Wij hebben dan schriftelijk akkoord van de hoofdverzekerde op de andere polis nodig voor de overstap
- gedurende het jaar weg wilt bij uw huidige zorgverzekeraar omdat die de premie en/of voorwaarden tussentijds in uw nadeel aanpast
- verzekerd bent bij een buitenlandse zorgverzekeraar
Is een zorgverzekering afsluiten verplicht?
Voordat u verdergaat
Staat u ingeschreven bij een Nederlandse gemeente op een woonadres, heeft u (nog) geen recht op de Nederlandse basisverzekering, maar wilt u wel verzekerd zijn van zorg? Dan kunt u kiezen uit ONVZ Health Basic en ONVZ Health Premium.
U kiest zelf uw zorgverzekeraar
Bij ONVZ kunt u kiezen uit de ONVZ Vrije Keuze Basisverzekering en de ONVZ Bewuste Keuze Basisverzekering.
Lees meer
- https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wat-zit-er-in-het-basispakket-van-de-zorgverzekering
- https://www.onvz.nl/buitenland/u-komt-naar-nederland/wonen-in-nederland
- https://www.onvz.nl/buitenland/wonen-in-het-buitenland
- https://www.onvz.nl/buitenland/wonen-in-het-buitenland/blijven-werken-in-nederland
- https://www.onvz.nl/zorgverzekeringen-vrije-keuze/basisverzekering
Kan ik bij mijn Vrije Keuze Basisverzekering een aanvullende verzekering van Bewuste Keuze afsluiten (of andersom)?
- Startfit
- Benfit
- Optifit
- Topfit
- Superfit
- Tandfit A
- Tandfit B
- Tandfit C
- Wereldfit
- OntzorgPlus
- Werkfit (alleen als u een collectieve verzekering heeft via uw werkgever)
- Start 
- Extra
Bovenstaande verzekeringen zijn elk kalenderjaar uit te breiden met 2 modules:- Fysio
- Alternatief
- Tand
- Op Reis
- Werkfit (alleen binnen een collectief van uw werkgever)
Lees meer
Kan ik de gratis verzekering Werkfit krijgen?
Alleen voor werknemers
Uit dienst
Lees meer
Kan ik mijn kinderen meeverzekeren?
Ja, u kunt uw kinderen meeverzekeren.
Voor nieuwe klanten
Voor bestaande klanten
Aanvullend meeverzekeren
Gaat het om een pasgeboren kind?
Gaat het om een ouder kind?
U betaalt geen premie voor kinderen onder 18 jaar
Kan ik ONVZ Vrije Keuze én ONVZ Bewuste Keuze op één polis hebben?
Lees meer
- ONVZ Vrije Keuze Basisverzekering
- ONVZ Bewuste Keuze Basisverzekering
- Vergelijken ONVZ Vrije Keuze en ONVZ Bewuste Keuze
Kan ik zelf kiezen naar welke arts of zorgverlener ik ga?
Wij kunnen u helpen met kiezen
Zorgzoeker
Lees meer
Waar vind ik meer informatie over de basisverzekeringen van ONVZ?
Lees meer
Selecteer een onderwerp uit het menu om de bijbehorende informatie te zien.