Ga terug naar Veelgestelde vragen

Verzekering afsluiten

Veelgestelde vragen

Heeft u vragen over het afsluiten van uw verzekering? Op deze pagina vindt u de antwoorden, overzichtelijk per onderwerp. Komt u er toch niet uit? Onderaan de pagina leest u hoe u contact met ons opneemt.  

Onderwerp of vergoeding:

Verzekering afsluiten

Betaal ik premie voor mijn kinderen?

U betaalt geen premie voor (mee)verzekerde kinderen, behalve:  
  • voor meeverzekerde kinderen met Topfit of Superfit. Daarvoor geldt een kinderpremie. Die betaalt u voor maximaal 2 kinderen. De kinderpremie vervalt vanaf de 1e maand na de 18e verjaardag.    
  • vanaf de 1e maand volgend op de 18e verjaardag. Dan betaalt u wél premie voor uw kind voor de basisverzekering en voor aanvullende verzekeringen. Let op: voor Tandfit A, B en C betaalt u premie vanaf de dag van de 18e verjaardag.

Gelden er wachttijden voor vergoedingen uit de aanvullende verzekeringen?

Ja, voor drie van onze Vrije Keuze vergoedingen geldt een wachttijd. U moet eerst een jaar (twaalf maanden) bij ons verzekerd zijn met de aanvullende verzekering die de vergoeding heeft, voordat u hiervan gebruik kunt maken. Dit geldt voor de volgende vergoedingen uit de aanvullende verzekeringen Optifit, Topfit en Superfit:

  • orthodontie (tot 18 jaar): bij Optifit en Topfit  
  • elektrische epilatie en laserbehandeling: bij Optifit en Topfit  
  • refertilisatie na sterilisatie (hersteloperatie): bij Topfit en Superfit 

Als u bijvoorbeeld gebruikt wilt maken van de vergoeding voor orthodontie, moet u eerst minimaal een jaar de aanvullende verzekering Optifit of Topfit hebben. Meer voorbeelden van hoe dit in zijn werk gaat? Kijk dan op de pagina Wachttijden voor vergoedingen
 
De wachttijden gelden per individuele verzekerde en gaan in vanaf het moment dat u zelf of uw kind (onder de 18 jaar) bij ONVZ verzekerd is met de aanvullende verzekering Optifit, Topfit of Superfit.  
  
Verandert u van verzekering met een wachttijd? Dan kan er in sommige gevallen opnieuw een wachttijd gelden. Bijvoorbeeld wanneer u van Optifit naar Topfit gaat.

Lees meer

Hoe sluit ik een verzekering bij ONVZ af?

U sluit een verzekering bij ONVZ online af.

Stappenplan online aanvraag

  1. Ga naar Bereken premie om het aanvraagproces te starten
  2. Geef aan wie u wenst te verzekeren. U begint met de hoofdverzekerde
  3. Voeg eventueel personen toe
  4. Kies de reden van uw overstap
  5. Kies een collectief
  6. Kies Ga door naar premieberekening
  7. Kies uw basisverzekering en eigen risico
  8. Kies voor elke persoon een basisverzekering
  9. Bepaal voor elke volwassen persoon de hoogte van het eigen risico
  10. Kies Volgende stap
  11. Kies eventueel voor elk persoon een aanvullende verzekering
  12. Kies Volgende stap
  13. Kies eventueel een tandverzekering voor de volwassen personen
  14. Kies Volgende stap
  15. Kies bij ONVZ Vrije Keuze eventueel voor OntzorgPlus
  16. Kies Volgende stap
  17. Kies eventueel voor een buitenlandverzekering
  18. Kies Volgende stap
  19. Kies uw betaaltermijn
  20. Kies Ga door naar aanvragenVvul uw persoonlijke gegevens in
  21. Vul uw adresgegevens
  22. Vul eventueel de persoonsgegevens in van de andere personen
  23. Kies Volgende stap
  24. Vul uw betaalgegevens in
  25. Kies eventueel voor de overstapservice
  26. Kies Volgende stap
  27. Beantwoord de vragen over het verzekeringsrecht
  28. Kies Verzekering aanvragen
  29. Lees de voorwaarden en geef aan of u akkoord bent met de voorwaarden
  30. Kies Aanvragen
Woont of werkt u in Nederland? Dan is een basisverzekering vaak verplicht. U kiest zelf bij welke zorgverzekeraar u die afsluit. De overheid bepaalt welke medisch noodzakelijke zorg vanuit de basisverzekering vergoed wordt.
U kiest bij ONVZ tussen de ONVZ Vrije Keuze Basisverzekering en de ONVZ Bewuste Keuze Basisverzekering
Wij beoordelen uw verzekeringsrecht als u een basisverzekering afsluit.

Aanvullende verzekeringen

Een aanvullende verzekering is niet verplicht. Een aanvullende verzekering is voor zorg die de basisverzekering niet vergoed. Denk aan (extra) fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen, brillen/contactlenzen en orthodontie.
Kiest u voor een of meerdere van onze drie meest uitgebreide aanvullende verzekeringen van ONVZ Vrije Keuze (Optifit, Topfit of Tandfit C)? Dan vult u een gezondheidsverklaring in.

Health Basic en Health Premium 

Woont u in Nederland, maar komt u niet (meer) in aanmerking voor de Nederlandse basisverzekering? Dan biedt ONVZ een passende oplossing: Health Basic en Health Premium.
U kunt Health Basic of Health Premium afsluiten als u in Nederland woont en:
  • in afwachting bent van een definitieve verblijfsvergunning en staat ingeschreven bij een gemeente. Afhankelijk van het type verblijfsvergunning vraagt u later een basisverzekering aan
  • geen recht heeft op de Nederlandse basisverzekering
U vraagt deze verzekeringen aan via het online aanvraagformulier

Wij hebben een opzegservice

Heeft u op dit moment ergens anders een basisverzekering? Dan zeggen wij die automatisch voor u op. Heeft u ook aanvullende (tand)verzekeringen die wij op moeten zeggen? Klik dan op Ja bij de overstapservice.

Staat uw werkgever of collectiviteit er niet tussen?

Dien de aanvraag dan in via het ONVZ ledencollectief en geef uw werkgever of collectiviteit later door aan ons Service Center.

U heeft een bedenktijd van 14 dagen

Die gaat in op de dag dat u het polisblad ontvangt. Of dat u bericht heeft ontvangen dat de polis in MijnONVZ staat. U kunt zonder reden opzeggen.

Kunt u de verzekering niet online aanvragen?

Kan een online aanvraag niet? Omdat u bijvoorbeeld Superfit wilt aanvragen of een foutmelding krijgt? Neem dan contact op met ons Service Center.

Ik heb mijn aanvraag gedaan voor 1 januari, maar nog geen reactie ontvangen. Wat doe ik met mijn vorige verzekering?

Of en wanneer uw oude verzekering wordt opgezegd, hangt af van wanneer u uw aanvraag hebt gedaan: 
 
  1. Vóór 23 december: Wij zeggen de vorige verzekering automatisch voor u op vanaf 1 januari van het komende kalenderjaar. 
  2. Van 23 december tot en met 31 december: Zeg zelf uw verzekering op bij de vorige verzekeraar. Ook wanneer u gebruik maakt van de opzegservice. Na 22 december kunnen we niet meer garanderen dat onze automatische opzegging op tijd is. Dit komt door drukte bij alle zorgverzekeraars tijdens het overstapseizoen. 
  3. Na 31 december: U bent te laat voor de automatische opzegservice. Bent u nu bij ons én de vorige verzekeraar verzekerd? Dan kunnen we de vorige verzekeraar vragen of wij u mogen verzekeren. Neem hiervoor contact op met ONVZ. 

 
Soms zeggen wij uw vorige verzekering niet op 

Wij zeggen de vorige zorgverzekering niet automatisch op (ook al heeft u ons daar om gevraagd) als u: 
 
  • hoofdverzekerde bent op een nog lopende polis bij een andere zorgverzekeraar en daar een betalingsachterstand heeft. Neem contact op met de andere verzekeraar voor de mogelijkheden 
  • een kind onder 18 jaar wil bijschrijven op uw polis en deze meeverzekerd is op een polis bij een andere zorgverzekeraar. Wij hebben dan schriftelijk akkoord van de hoofdverzekerde op de andere polis nodig voor de overstap 
  • gedurende het jaar weg wilt bij uw huidige zorgverzekeraar omdat die de premie en/of voorwaarden tussentijds in uw nadeel aanpast 
  • verzekerd bent bij een buitenlandse zorgverzekeraar 

Is een zorgverzekering afsluiten verplicht?

Woont of werkt u in Nederland? Dan bent u in de meeste gevallen verplicht een basisverzekering af te sluiten. Het afsluiten van een aanvullende zorgverzekering  is niet verplicht. 

Voordat u verdergaat

Als u verzekeringsplichtig bent, hebt u recht op de basisverzekering en moet u deze afsluiten. Dit heet het verzekeringsrecht. We beoordelen dit recht op basis van het woon- en werklandbeginsel. Deze twee beginsels worden elk weer beoordeeld op basis van (internationale) verdragen en de Nederlandse Zorgverzekeringswet. Lees in onze brochure welke informatie wij nodig hebben om uw verzekeringsrecht te bepalen.
Staat u ingeschreven bij een Nederlandse gemeente op een woonadres, heeft u (nog) geen recht op de Nederlandse basisverzekering, maar wilt u wel verzekerd zijn van zorg? Dan kunt u kiezen uit ONVZ Health Basic en ONVZ Health Premium.  

U kiest zelf uw zorgverzekeraar

U kiest zelf bij welke zorgverzekeraar u een zorgverzekering afsluit. De overheid bepaalt welke dekkingen in de basisverzekering zijn opgenomen. Dit is dus bij alle zorgverzekeraars hetzelfde. De hoogte van de vergoeding die u voor deze zorg ontvangt kan per zorgverzekeraar wel verschillen. Zo gelden voor niet-gecontracteerde zorgverleners soms maximale vergoedingen.   
Bij ONVZ kunt u kiezen uit de ONVZ Vrije Keuze Basisverzekering en de ONVZ Bewuste Keuze Basisverzekering.

Lees meer


 

Kan ik bij mijn Vrije Keuze Basisverzekering een aanvullende verzekering van Bewuste Keuze afsluiten (of andersom)?

U kunt alleen de aanvullende verzekeringen afsluiten die horen bij uw basisverzekering.  
 
Kies bij de OVNZ Vrije Keuze Basisverzekering uit deze aanvullende verzekeringen: 
  • Startfit 
  • Benfit  
  • Optifit  
  • Topfit  
  • Superfit  
  • Tandfit A  
  • Tandfit B 
  • Tandfit C  
  • Wereldfit  
  • OntzorgPlus 
  • Werkfit (alleen als u een collectieve verzekering heeft via uw werkgever) 
Kies bij de ONVZ Bewuste Keuze Basisverzekering uit deze aanvullende verzekeringen:
  • Start  
  • Extra 
    Bovenstaande verzekeringen zijn elk kalenderjaar uit te breiden met 2 modules: 
    • Fysio 
    • Alternatief 
  • Tand
  • Op Reis
  • Werkfit (alleen binnen een collectief van uw werkgever) 

Lees meer

Kan ik de gratis verzekering Werkfit krijgen?

Heeft uw werkgever een collectieve zorgverzekering bij ONVZ afgesloten? Dan krijgt u bij uw basisverzekering gratis de aanvullende verzekering Werkfit.  

Alleen voor werknemers

Alleen u als werknemer kunt gebruikmaken van Werkfit. Staan er ook meeverzekerden op uw polis? Zij hebben geen recht op een vergoeding vanuit Werkfit.

Uit dienst

Gaat u uit dienst bij uw werkgever en verlaat u uw werkgeverscollectief? Dan heeft u vanaf de eerste dag van de maand na uw uitdiensttreding geen recht meer op een vergoeding vanuit Werkfit.

Lees meer

Kan ik mijn kinderen meeverzekeren?

Ja, u kunt uw kinderen meeverzekeren.

Voor nieuwe klanten

Ga in uw aanvraag naar Voeg een persoon toe en vul alle gegevens in.

Voor bestaande klanten

U schrijft het kind bij via MijnONVZ. Log in met DigiD en ga naar Mijn verzekering en vervolgens Persoon bijschrijven.

Aanvullend meeverzekeren

Wilt u uw kinderen met een aanvullende verzekering meeverzekeren? Dan kan dit voor kinderen onder 18 jaar geen hogere verzekering zijn dan die van u, uw partner of een andere volwassene op de polis.

Gaat het om een pasgeboren kind?

Schrijf het kind bij binnen 4 maanden. De verzekering begint dan met terugwerkende kracht vanaf de geboorte. Geeft u de geboorte later door? Dan begint de verzekering vanaf de aanmelddatum. Wij vergoeden gemaakte kosten over de periode voor de aanmelddatum dan niet.

Gaat het om een ouder kind?

Schrijf het kind bij. Staat het kind bij iemand anders op de polis? Wij ontvangen dan graag een schriftelijk akkoord van die persoon voor de bijschrijving. Dit kan per e-mail naar polisteam@onvz.nl.

U betaalt geen premie voor kinderen onder 18 jaar

Wij rekenen wél (een aangepaste) premie voor de aanvullende verzekeringen Topfit en Superfit. Nooit voor meer dan twee kinderen.

Kan ik ONVZ Vrije Keuze én ONVZ Bewuste Keuze op één polis hebben?

U kunt ONVZ Vrije Keuze en ONVZ Bewuste Keuze op één polis hebben. Uw partner kan bijvoorbeeld voor ONVZ Vrije Keuze kiezen en u voor ONVZ Bewuste Keuze. Eventuele minderjarigen op uw polis krijgen de hoogste zorgverzekering die één van de volwassenen op de polis heeft.

Lees meer

Kan ik zelf kiezen naar welke arts of zorgverlener ik ga?

U heeft de optimale vrijheid om zelf uw zorgverlener te kiezen. Wij vergoeden 100% bij alle gecontracteerde zorgverleners. Voor zorgverleners zonder contract geldt voor een aantal zorgsoorten een maximale vergoeding. Lees hierover hier meer: Maximale vergoedingen.

Wij kunnen u helpen met kiezen

Een zorgverlener kiezen is niet altijd gemakkelijk. Onze ZorgConsulenten kunnen hierbij helpen.

Zorgzoeker

In onze Zorgzoeker ziet u met welke zorgverleners wij een contract hebben.

Lees meer

Waar vind ik meer informatie over de basisverzekeringen van ONVZ?

U vindt de belangrijkste kenmerken van de verzekeringen van ONVZ op de zorgverzekeringskaarten voor ONVZ Vrije Keuze en ONVZ Bewuste Keuze. In de algemene regels en vergoedingen voor ONVZ Vrije Keuze en ONVZ Bewuste Keuze leest u alle informatie.

Lees meer

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Document uploaden

Deel makkelijk een document met ons

Uploaden
Meer contactopties