ZakelijkBereken premieEnglish

  • Zeer ruime vergoedingen
  • Advies van ZorgConsulent
  • Klantwaardering 8,2

Zorgbemiddeling

Komt u voor een behandeling op een wachtlijst te staan? Of bent u op zoek naar een andere zorgverlener? Onze ZorgConsulenten zoeken graag voor u uit wat de mogelijkheden zijn. Zorgbemiddeling helpt u om eerder geholpen te worden door een andere zorgverlener.

Wachtlijstbemiddeling

Bent u doorverwezen naar een zorgverlener en is de wachttijd langer dan de Treeknorm? Neem dan contact op met de ZorgConsulent. De ZorgConsulent neemt contact op met verschillende zorgaanbieders om uit te zoeken waar u het snelst geholpen kunt worden. Vervolgens bespreekt de ZorgConsulent met u de mogelijkheden. Zorgverleners en zorgverzekeraars hebben afspraken gemaakt over aanvaardbare wachttijden in de zorg. Deze wachttijden worden Treeknormen genoemd. Per zorgsoort zijn er andere Treeknormen. Kijk voor de Treeknormen per zorgsoort op onze pagina Maximaal aanvaardbare wachttijden.

Wilt u wachtlijstbemiddeling voor een afspraak bij de medisch specialist?

De ZorgConsulent bekijkt dan voor u de mogelijkheden bij een ander ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum. Het is niet mogelijk om te bemiddelen bij het ziekenhuis waar u al onder behandeling bent. Omdat er dan sprake is van wachtlijstverdringing en dat is niet toegestaan

Let op: door het coronavirus is er minder personeel beschikbaar in de ziekenhuizen. Daardoor is wachtlijstbemiddeling voor geplande zorg in het ziekenhuis niet mogelijk zoals u van ons gewend bent. Om alle noodzakelijke operaties door te kunnen laten gaan, moeten ziekenhuizen soms geplande zorg afzeggen. Zij kijken daarbij zorgvuldig per patiënt wat de beste oplossing is. Wij volgen dan ook het beleid van de ziekenhuizen. Verder houden zij ons op de hoogte van de actuele ontwikkelingen.

Wilt u weten wanneer u naar verwachting weer voor geplande zorg naar het ziekenhuis kunt? Bekijk dan de 'urgentielijst medisch-specialistische zorg' op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Heeft u vragen? Dan helpt de ZorgConsulent u graag.

 

Wanneer is wachtlijstbemiddeling mogelijk?

In de volgende gevallen kunt u met de ZorgConsulent contact opnemen over de mogelijkheid  voor wachtlijstbemiddeling:

  • een consult (afspraak) bij een medisch specialist
  • de meeste diagnostiek gevraagd door een huisarts, of MRI door een specialist (onderzoeken)
  • een (dag)opname in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
  • een ggz-behandeling
  • verpleging en verzorging thuis
  • huisarts bij verhuizing

Hoe werkt zorgbemiddeling?

Als u gebruik wil maken van zorgbemiddeling, kunt u contact opnemen met de ZorgConsulent. De ZorgConsulenten zijn bereikbaar via het gratis telefoonnummer 0800 022 14 50 (kies optie 2 in het keuzemenu) of via zorgconsulent@onvz.nl.

Werkwijze

document

Verwijzing

U krijgt van de huisarts een verwijzing naar een zorgverlener.

telefoon

Contact

U wilt gebruikmaken van zorgbemiddeling en neemt daarom contact op met de ZorgConsulent.

zoeken

Mogelijkheden

De ZorgConsulent zoekt voor u uit wat de mogelijkheden zijn en neemt contact met u op.

persoon

Behandeling

Uw behandeling kan plaatsvinden bij een andere zorgverlener. Houd er wel rekening mee dat de zorgbemiddeling niet altijd mogelijk is.

Wachtlijstbemiddeling nodig?


Bel de ZorgConsulent. Onze ZorgConsulenten weten welke instanties er zijn en denken graag met u mee. Ook zijn ze goed op de hoogte van de laatste wet- en regelgeving.

Wij helpen u graag. Telefoon: 0800 022 14 50 (gratis) op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur, kies voor optie 2.

Heeft u nog vragen?
We staan voor u klaar

Meer contactopties

Over enkele minuten wordt u automatisch uitgelogd. Beweeg uw muis om ingelogd te blijven.