06 mei 2022 | Levensstijl | Achtergrond | 4 min. leestijd
Een plantaardig voedingspatroon is beter voor de mens en de planeet. Daarmee zorg je voor meer gezondheid op je bord.
De productie van zuivel en vooral van vlees is belastend voor de planeet. En het eten van vlees (vooral rood en bewerkt vlees) is belastend voor het lichaam. Vandaar dat wordt aanbevolen om minder vlees te consumeren. Het Voedingscentrum adviseert niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram rood vlees (vlees van rund, varken, schaap en geit). Meer plantaardig eten is dus gezonder voor milieu, dier en mens. Maar waar gaat het over als we het over plantaardig hebben? In de eerste plaats over groenten natuurlijk, maar ook fruit, granen, peulvruchten en noten zijn plantaardig. Daarnaast worden er allerlei voedingsproducten bedacht met een plantaardig (hoofd)bestanddeel: vleesvervangers van lupinebonen, melk van haver of amandelen, kaas van cashewnoten. Bij deze nieuwe producten is een kanttekening op haar plaats: ze zijn veelal bewerkt en bevatten vaak veel toevoegingen.

Eiwitleveranciers

Hoe zorgen we nu voor een meer plantaardig voedingspatroon? In de eerste plaats door meer groenten te eten. Met groenten zit je immers altijd goed: ze zijn gezond, caloriearm en licht verteerbaar. Het kan helpen om eerst de groenten te kiezen en pas daarna te bedenken welke eiwitleveranciers je erbij gaat eten. Vlees laat zich goed vervangen door peulvruchten zoals bonen, linzen en kikkererwten, (ongezouten) noten en zaden en (volkoren) granen – die zitten vol essentiële eiwitten en vezels. Stop niet bij één groente, maar combineer meerdere groenten in een maaltijd en vergeet de verse kruiden niet. Eet met het seizoen mee (voor versheid) en kies voor lokaal (voor minder transportkilometers). Nog een algemene tip tot slot: verspil minder voedsel en maak van restjes bijvoorbeeld een gevulde soep, salade of roerbakschotel. In de receptenapp Slim Koken van het Voedingscentrum kun je een of meerdere restjes invullen. Zo vind je snel een recept waar de restjes in verwerkt kunnen worden.